View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 13:45

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Dubbla förstärkare parallellt 
Author Message

Post Dubbla förstärkare parallellt
Tänkte testa köra stereo-chorus med två mono Boss CE-2 ut i 2 Super Reverb, borde bli ganska fett... Hur gör jag? Om jag bara splittar signalen från gitarren till två pedaler och vidare så blir det väl lite fel impedans in i pedalerna va? Ja fel och fel, men det blir ju inte samma som om jag kör mono.. Måste jag ha en buffert före eller kommer det att fungera lika bra utan? Sitter och spekulerar, den andra CE-2:an har inte anlänt än.

30 Apr 2012, 23:46
Profile

Post Re: Dubbla förstärkare parallellt
Två mono blir ju bara två mono, ljudet låter typ som om det kommer från mitt emellan stärkarna, om det inte är någon markant skillnad på signalerna till stärkarna. Att bara ha olika chorusinställningar tror jag inte skapar vad du är ute efter, t.ex. "bredda ljudet". Vill du ha stereo-effekt i vanlig mening borde du väl ha ett stereo-chorus, som har en ingång och två utgångar, typ L och R, och skapar stereorymd. Då har du ju också en lösning på spliten av gitarrsignalen. Förstår inte riktigt hur du tänkt det annars, låter som om du gör något krångligt utan att få valuta för pengarna (och mödan)?

01 May 2012, 00:13
Profile WWW

Tack för svar Kjelle, Krångligt? Ja.. Valuta? Nej nej,, Det är naturligtvis rena dumheter, tänkte testa bara... Men jag tror att du har fel vad gäller stereoeffekten, är rätt säker på att det blir ett rejält fett stereo-chorus av det. Att köra ett chorus och sen splitta ut till stärkarna torde bli som du beskriver, men nu har jag ju två chorus som modulerar signalen helt oberoende av varandra. Eftersom jag råkar ha två BF Supers som låter guld och tycker att CE-2:an är det bästa choruset så kan jag ju inte låta bli att testa.

01 May 2012, 00:32
Profile

Det kommer bli det bästa chorus soundet ala Landau :wink: , , men mer små rippel när dom svänger mot varandra...
Det fina med den här setupen är att choruset/na aldrig kommer låta samma, det blir ett visst random chorus när dom spelar mot varandra.
Glöm inte bort att du kan ju alltid köra ett chorus och en ren, för mer möjligheter..
Kommer bli fina komplexa chorus schimmer och en grym leslie känsla utan att bli för mycke... 8)

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

01 May 2012, 07:47
Profile WWW

Svullo wrote:
Tack för svar Kjelle, Krångligt? Ja.. Valuta? Nej nej,, Det är naturligtvis rena dumheter, tänkte testa bara... Men jag tror att du har fel vad gäller stereoeffekten, är rätt säker på att det blir ett rejält fett stereo-chorus av det. Att köra ett chorus och sen splitta ut till stärkarna torde bli som du beskriver, men nu har jag ju två chorus som modulerar signalen helt oberoende av varandra. Eftersom jag råkar ha två BF Supers som låter guld och tycker att CE-2:an är det bästa choruset så kan jag ju inte låta bli att testa.

Det är klart, att sätter du pedalerna olika inställda, händer det olika saker i varje ljudslinga. Men stereo, det beror på vad man menar med det. Jag trodde du var ute efter "traditionell" breddning av rymden i signalen. Om det är ett bra stereo-chorus, blir det inte som ett ljud i mitten, kan jag garantera, med en pedal splittrad på L och R. Det finns ju ingen standard för vad som händer i L och R i en sådan pedal, upp till tillverkaren.
Din ide kan ju bli fantastisk, eller inte. Bara att testa! Hur du ställer in varje pedal påverkar såklart.

01 May 2012, 11:36
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]