|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Modda marshall Class 5
Funderar på vad jag skall göra med min Marshall Class 5 var förstärkardel ligger på en hylla sen ett drygt år sen. Kabinettet används har försetts med en ny förstärkardel som är baserad på en Vibro Champ. Nu funderar jag på att försöka få till orginalstärkaren och montera in den i en ny låda och ha den som en topp, chassit är så vekt på att det skallrar och vibrerar då man har det monterat i Class 5 combons kabinett. Det jag inte gillar är att jag tycker att stärkaren distar för tidigt och för mycket jämfört med Vibro Champen, har testat med både 12AY7 och 12AT7 som V1 med 5751 som V2 och då låter stärkaren mycket bättre. Med någon av de kombinationerna av rör tycker jag att stärkaren låter mer öppet och mer dynamisk och jag har ändå nog mycket dist då jag vrider upp volymen. Vad jag funderar på är att göra stärkaren mer som en tweed Fender, vad tror ni om att modda försteget mer som en Bassman 5F6? Dock så är ju C5:ans topologi uppbyggd med 1:a gainsteg,katodföljare, tonstack, 2:a och 3:e gainstegen. En Bassman har ju 1:a och 2:a gainstegen, katodföljare, tonstack, fasvändaren. Blir det någon större skillnad på ljudet att ha två gainsteg före katodföljaren tonstacken och sista ha gainsteget efter tonstack, katodföljaren mot att ha ett gainsteg före tonstack, katodföljare två gainsteg efter tonstacken? Tänkte som första åtgärder byta motståndet R20 till 1M, byta C8 till 4.7uF, ta bort C10, ta bort R9, byta R8 till 56K, byta C14 till 220pF, byta C20 till 22nF, byta C2 och C5 till 22nF. Vad tror ni om mina funderingar är jag helt ute och cyklar? Schema på Marshall Class 5 finns här som en PDF http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=25&t=33575
|
| 10 Apr 2012, 09:07 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Modda marshall Class 5
Om din ambition e att få mera svep i den,varför inte bara göra som så att du dels moddar den vad avser ljudbild men vad vidare är installerar ytterligare en pott nedströms för att på så vis få ett rent gainreglage i framkant.? Byt då ut volympotten mot ngt mer ändamålsenligt. 1M känns kanske lite overkill. Allt "måste" ju inte baseras i något som redan är befintligt.
C2 och C5 vore kanske ide att se över isf. De är bra små i sammanhanget.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Apr 2012, 10:06 |
|
 |
|
busse
|
Som sagt, tonstacken tror jag att jag skall se över, finns moddar på nätet där man byter ut C20 från 47nF till 22nF och motståndet R28 från 68K till 47K. Gör man dom moddningarna så närmar man ju sig en Tweed tonstack ala Bassman och Twin så då kanske jag testar att även byta sista kondingen. C2 och C5 verkar ju små i sammanhanget så dom är väl värda att testa att byta till större.
Master volym har jag faktiskt också funderat på i förhoppningen att kunna få stärkaren att spela lite renare, var skall mastern in i sånt fall? Funderar på hur det skulle vara att byta ut R24 och R26 mot en 500K eller 1M pot, är det någorlunda rätt tänkt?
Det sitter ju spänningsdelare på ingången av gainsteg 3 och 4, att dom tar ner signalen kan jag ju räkna ut men vad är vinsten med det är det att kunna driva på första gainsteget hårdare eller hur är det tänkt?
Håller med dig om att man inte alltid måste göra moddningar till nåt som redan finns, dock kan det ju vara en bra utgångspunkt. För det mesta brukar det ju på nåt vis spåra iväg lite grann då jag är igång.
|
| 10 Apr 2012, 14:57 |
|
 |
|
busse
|
Satt i går kväll och lekte med tone stack calculator och jämförde tonkontroller. Jag gillar ju Fender stärkare och kollade då in Fenders tonestack och jämförde med den som sitter i C5:an. Testade att byta värden i TSC till det såg ut bra på pappret, följande värde verkar ge nåt som mostvarar en Fender C14 byts till 330pF, C20 byts till 100nF, C22 byts till 47nF och motståndet R28 byts till 100K
Det blir väl till att testa detta och se om jag gillar tonkontrollen bättre då.
|
| 11 Apr 2012, 12:28 |
|
 |
|
busse
|
Fick mina två boxkondingar som jag saknade för att få ihop stärkarne igår, had jag vetat att det skulle ta nästan två veckor att få grejerna från Elfa trots att de fanns i lager enligt lagersaldot då jag beställde hade jag beställt från Tyskland. Hur som helst har jag moddat och utgått från denna moddning http://psionicaudio.net/images/Marsh...ass-5-Mods.jpg men med lite ändringar i en förhoppning att komma närmare en JTM vilket väl egentligen är en tweed Bassman. Skippade switchen för första avkopplingskondingen och körde på 1uF, stärkaren borde ju låta brightare med 1uF är 4.7uF även om det är mer JMP än JTM, sen har jag 100pF som treblebleed konding på volymkontrollen som på en Fender Tweed brightkanal, tonstacken är moddad som en Tweed Bassman men slope resistorn R28 har bytts mot en 100K trimpot och ett 10K motstånd då kan jag ju justera lite som jag vill men nu är den inställd på tweed värdet 56K, R13 som är anodmoståndet på 3:e gainsteget är bytt från 220K till 100K och kondingen C1 har jag tagit bort, detta borde väl sänka gainen lite. Har skippat 68pF kondingen parallelt med R26 och R25 har jag bytt till 68K vilket väl gör stärkaren mer diskantrik. Den har även fått nya NOS förstegs rör med ett GE5751 som V1 och ett RCA12AX7 som V2, slutröret är dock orginal Marshall märkt JJ EL84. Har testat ock det verkar vara skilland nu mot tidigare, den låter klarare och öppnare på nåt vis. Det lilla jag testat upplever jag som på gränsen till diskantrikt ljud lite vasst ljud då man drar på, första halvan av på volymkontrollen med rent till lite skitigt ljud låter dock riktigt bra. Dock har jag bara hunnit testa lite snabbt med en Strata så lite mer tid för testande och änen med olika gitarrer kanske den skulle behöva få. Jag funderar på att i första läget att ta bort 470pF kondingen som sitter parallelt med R12 och kanske öka avkopplingskondingen på 1:a gainsteget till 4.7uF för att se om det hjälper. Annars får man väl klämma in en konding parallelt med R26. Har är mitt schema som det ser ut nu Edit: Hur fasen får man schemat större så man kan läsa vad som står???? 
|
| 28 Apr 2012, 10:06 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
busse wrote: Tänkte som första åtgärder byta motståndet R20 till 1M, byta C8 till 4.7uF, ta bort C10, ta bort R9, byta R8 till 56K, byta C14 till 220pF, byta C20 till 22nF, byta C2 och C5 till 22nF.
Vad tror ni om mina funderingar är jag helt ute och cyklar? Varför vill du "ta bort R9, byta R8 till 56K"? - det kommer att låta illa eller inte alls. Varför "ta bort C10"?
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 28 Apr 2012, 10:31 |
|
 |
|
busse
|
VacuumVoodoo wrote: busse wrote: Tänkte som första åtgärder byta motståndet R20 till 1M, byta C8 till 4.7uF, ta bort C10, ta bort R9, byta R8 till 56K, byta C14 till 220pF, byta C20 till 22nF, byta C2 och C5 till 22nF.
Vad tror ni om mina funderingar är jag helt ute och cyklar? Varför vill du "ta bort R9, byta R8 till 56K"? - det kommer att låta illa eller inte alls. Varför "ta bort C10"? C10 bör väl skära diskant och jag tycker att jag upplever orginalstärkaren som murrig i ljudet. R8 är fel det skall vara R28, sloperesistorn, den är dock nu ersatt med ett 10K motstånd i serie med en 100K trimpot så det värdet går att justera lite hur man vill. Dock har jag plockat bort R9 och C13 men om jag skall vara ärlig så vet jag inte vad skillnaden blir mot orginalet utan följde bara modden i länken http://www.mylespaul.com/forums/squawk- ... s-5-a.html. Har faktiskt ingen större koll på katodföljare  .
|
| 28 Apr 2012, 15:28 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
När det gäller C10 så: Det är felkopplat i schemat om det skall göra vad det normalt är avsett till dvs stoppa RF interferens. Det skall vara anslutet direkt till gallret inte före gridstoppern. Värdet 10pF är för litet för att göra ngn skillnad när man redan har uppåt 100pF där pga Millereffekten. Låter man det sitta där det är ritad så hamnar det parallelt med gitarrkabelns kapacitans som kan vara upp till 1nF. Du får 10pF med 15cm skärmad kabel mellan ingångsjacket och röret. Mao en helt meningslös komponent och dess vara eller icke vara är irrelevant. De andra modifikationer är en smaksak, det viktiga är att ta bort C13 och bygla över där den satt annars funkar inte katodföljaren.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 29 Apr 2012, 11:10 |
|
 |
|
busse
|
C13 är byglad, om man inte byglar den så tappar man väl jordrefernsen.
Har spelat lite mer men konstaterar att den låter bra i grunden men har en tendens att bli jobbig i diskanten, det blir lätt ishacka i öronen. Har plockat bort 470pF kondingen som satt parallelt med R12 men det gjorde inte nog. Nu funderar jag på att öka R25 från 68K till 220K som väl bör tämja lite i diskanten, sen blir det nog att klämma in en 47pF parallelt med R26 som bör skära lite i toppen.
Jag funderar på att borra in två switchar på bakpanelen av stärkaren en som kopplar ur bright kondingen på volymkontrollen och det andra som switchar mellan "JTM och JMP" läge genom att koppla in en till avkopplingskonding på 4.7uF parallelt med 1uF kondingen C8 i JTM läget och att koppla in 470pF kondingen över R12 i JMP läget.
Var lite tveksam att borra i chassit men det är ju inte mycket att spara på. Chassit är ju bland det sämsta man kan hitta i en stärkare och det är ju omöjligt att ha förstärkaren i orginal kabinettet om man inte vill ha en inbyggd marracas. Om jag borrar chassit får en kompis som har reklambyrå trycka en liten dekal som får bli en ny bakpanel så det blir snyggt.
|
| 29 Apr 2012, 12:14 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
VacuumVoodoo wrote: ...... med gitarrkabelns kapacitans som kan vara upp till 1nF.
Se där. Man lär sig ngt varje dag
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 29 Apr 2012, 12:36 |
|
 |
|
busse
|
Nu har jag testat vidare och monterat en två switchar på baksidan en "normal, bright switch" och en "JTM, JMP switch" och gjort ändringarna som jag skrev om senast i denna tråd. Den blev bättre i diskanten men jag funderar på att gå upp till 100 pF parallelt med R26 och se vad som händer om stärkaren blir för luddig i ljudet.
JTM läget med 5.7uf som avkoppling på 1:a gainsteget ger ett fylligare ljud med mer botten men upplevs som att basen inte riktigt hänger med i alla lägen, JMP läget med 1uF avkoppling och 470pF över R12 ger tightare bas och lite mer diskant.
Har testa att justera sloperesistorn i tonkontrollen mellan 10K och 110K och den ändrar karaktären på stäraren ganska mycket, verkar som jag gillar ljudet med ganska lågt värde kanske runt 20-40K.
Jag har också funderat på hur högtalaren spelar roll i ljudet, nu kör jag med en Epiphone Valve Junior 1X12 med Eminence Lady Luck element. Funderar på att öppna lådan och byta till Vintage 30 som jag har liggandes och se hur stärkaren beter sig då så att det inte bara är högtalaren som ger vasst ljud med lite pruttig bas. Skulle också vara kul att testa i en sluten låda då misstänker jag att denna stärkare skulle låta bättre.
|
| 30 Apr 2012, 18:19 |
|
 |
|
busse
|
Funderar på vad skillanden blir om man sätter en större konding kanske 250pF eller 470pF över R26 med en pot eller fast motstånd i serie med den mot att ha en mindre som jag har nu på 47pF konding. Brytfrekvensen bör väl ändras så det blir hamnar lägre i frekves?
Kunde detta ge ett mjukar ljud, om det blir som jag tänker så leder man större del av av diskantens frekvensomfång till jord men med motståndet eller poten så bestämmer man hur mycket som skall avledas. Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Hur fasen vet man vad som händer i denna koppling? Detta filter verka ju blir en kombibation av ett lågpassfilter via R24 och kondingen (68pF i mod schemat) som sitter parallelt med R26. R26 och 68pF kondingen borde ju i sin tur också bilda ett ett filter (visst brukar dom kallas shelf filter) eller vad händer egentligen?
|
| 01 May 2012, 08:12 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|