View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 06:35



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga.. 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
När man seriekopplar motstånd, hur påverkar det effekttåligheten? Stiger den eller sjunker den?
Och vad händer med effekten vid parallellkoppling?

_________________
David


08 Dec 2011, 17:12
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
David Wikström wrote:
När man seriekopplar motstånd, hur påverkar det effekttåligheten? Stiger den eller sjunker den?
Och vad händer med effekten vid parallellkoppling?


R1+R2=Rtot Seriekoppling
1/R1+1/R2=1/Rtot Parallellkoppling

Seriemotstånd ökar totalresistans, paralell minskar enligt formeln ovan. Vid seriemotstånd går hela strömmen genom varje motstånd, och R*I^2 för varje motstånd, och minskar totalt med samma spänning, eftersom strömmen kommer att minska med ökat totalt motstånd (P=U*I).
Parallell fördelar du den totala strömmen i respektive motstånd, alltså minskar effektutvecklingen i varje motstånd, om dom är lika, annars får du räkna. Totalt, med bibehållen spänning, ökar effekten, då strömmen kommer att öka, om du inte har ökat resistanserna (P=U*I igen)

Inte ett helt enkelt svar, uppenbarligen. Ibland måste man faktiskt räkna på det. :wink:

_________________
Image


08 Dec 2011, 17:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
OK. Då funkar det helt logiskt med andra ord. Tack för svaret. :)

_________________
David


08 Dec 2011, 19:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Hittade rätt på denna gamla tråd för att jag frågade mig samma fråga igen, men när jag läser svaret denna gång undrar jag ifall svaret verkligen är rätt?
Jag frågar alltså vad som händer med effekttåligheten med motstånden, inte resistansen.

_________________
David


28 Apr 2012, 22:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Läs Kjelles svar en gång till, det står där....lite inlindat visserligen :D


29 Apr 2012, 00:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Eftersom man i fallet med seriekoppling delar upp spänningsfallet över två motstånd så delar du även upp effekten över respektive.

_________________
Johan Hansson


29 Apr 2012, 08:56
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Men om vi gör det enkelt:
2st 1W-motstånd i serie får en total effekttålighet på vad?
2st 1W-motstånd parallellt får en total effekttålighet på vad?

_________________
David


29 Apr 2012, 10:15
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
vi parallell koppling så lägger du ihop summan av effekttåligheten i fall motstånden är av samma ohm

vid serielkoppling av motstånd så är det det moståndet med det lägsta effekten som bestämmer max uttag...
dvs seriekopplar du ett 0,6 watt med 5 watt så kommer det max kunna gå 0,6 watt innan 0,6watt motståndet brinner...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


29 Apr 2012, 10:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
David Wikström wrote:
Men om vi gör det enkelt:
2st 1W-motstånd i serie får en total effekttålighet på vad?= 1 watt

2st 1W-motstånd parallellt får en total effekttålighet på vad? = 2watt

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


29 Apr 2012, 10:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Frågan är inkomplett. Skall serie eller parallelt kopplade motstånd ersätta ett motstånd och ha samma resulterande resistans som det?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


29 Apr 2012, 10:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Tack Zven!

VacuumVoodoo wrote:
Frågan är inkomplett. Skall serie eller parallelt kopplade motstånd ersätta ett motstånd och ha samma resulterande resistans som det?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det beror väl på vad man är ute efter?
Säg som ett exempel att jag behöver ett motstånd på X-ohm på 4W, men jag inte har ett sådant. Då tar jag istället 2st motstånd på 2W och 2ggr X-ohm och parallellkopplar dem.
När man istället seriekopplar får man se till att i ovanstående exempel använda 2st 4W-motstånd fast X-ohm totalt över de båda motstånden, som jag ser det.

_________________
David


29 Apr 2012, 10:50
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Ursäkta om jag var lite omständlig i mitt första inlägg. Men, du måste ta med det slutliga totala motståndet i beräkningen. Om du t.ex parallell kopplar två 1-ohms motstånd, fördelar du visserligen strömmen mellan två motstånd. Samtidigt halverar du den totala resistansen, och strömmen fördubblas, och därmed också effekten (P=UxI). Även om effekten fördelas mellan två motstånd, så är i den kopplingen effekten lika hög i varje motstånd som ett enohms motstånd.
Så: om du vill minska effekten över motstånden, parallellkoppla två motstånd med dubbla resistansen jämfört med det ursprungliga enkla. Samma totalresistans, samma totaleffekt, men fördelat över två motstånd, halva effekten vardera.

Det blir många ord, om man inte vill/kanl läsa formlerna. Totaleffekten och totalmotståndet hänger ihop, vid samma spänning.

_________________
Image


29 Apr 2012, 13:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Jag menar precis det som står i inlägget ovanför denna.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


29 Apr 2012, 13:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Ni får ursäkta mig, för jag kanske är onormalt korkad? :oops:
Jag är med på att spänningen över motståndet samt den totala resistansen kommer påverka strömmen genom motståndet och därmed den totala effekten, enligt ohms lag. Absolut, inga konstigheter.
Men det verkar som att ni pratar om effekten som uppstår av belastning av motstånden, medan jag frågar om maxvärdet på motstånden. Alltså, hur mycket kan man maximalt belasta ett ekipage av motstånd?

Alltså såhär:

Du har 1st 0,6W 10ohmsmotstånd och har 3V över denna = 0,3A = 0,9W (Motståndet har för låg effekttålighet)
Du har 2st parallellkopplade 0,6W 20ohmsmotstånd och har 3V över dessa = 0,3A = 0,9W

Enligt Zvens svar har dessa 2st 0,6W motstånd en sammanlagd effekttålighet på 1,2W och blir tillräckligt för att användas i exemplet.

Eller menar ni att spänningen över 2st parallellkopplade motstånd på 20 ohmsmotstånd kommer att vara annorlunda än om man hade valt endast 1st motstånd på 10 ohm?

_________________
David


29 Apr 2012, 14:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Om man ska jämföra måste ju den totala resistansen vara den samma i alla exempel.
Ska du ha 10ohm totalt så tål både två seriekopplade och två paralellkopplade totalt mer effekt än en singel på 10ohm.
I seriekopplade fallet så delas ju spänningsfallet upp över respektive mostånd därav lägre effktutveckling på varje.
Och i parallelkoppling delas strömmen upp över varje därav också lägre effektutveckling på varje.
Jag föreslår att du räknar med ohms lag och effektlagen i alla möjliga kopplingar så går det nog upp ett ljus.

_________________
Johan Hansson


29 Apr 2012, 14:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
10 Ohm är 10 Ohm också om man har seriekopplat 10st 0.1 Ohm eller parrallelkopplat 10st 100 Ohm. Den totala effektutvecklingen är samma vid samma pålagd spänning och då fördelas den lika på varje resistor.

Förvirringen uppstod eftersom det framgick inte tydligt från början om serie eller parallelkoppling skulle ge samma resistans som en enskild resistor eller inte. Dvs det kunde tolkas som att det handlade om 1st 10 Ohm kontra 2st 10 Ohm serie/parallelkopplade.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


29 Apr 2012, 14:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
VacuumVoodoo wrote:
Förvirringen uppstod eftersom det framgick inte tydligt från början om serie eller parallelkoppling skulle ge samma resistans som en enskild resistor eller inte. Dvs det kunde tolkas som att det handlade om 1st 10 Ohm kontra 2st 10 Ohm serie/parallelkopplade.

Jaha, jag förstår.
Jag ser i mitt absolut första inlägg vad som förvillar. Jag skrev:
"vad händer med effekten vid parallellkoppling?"
när jag borde skrivit:
"vad händer med effekttåligheten vid parallellkoppling?"

Men om någon orkar svara på en följdfråga då: :oops:
Om man parallellkopplar 1st 1W-motstånd med ett 3W-motstånd, blir det 4W totalt då eller som också skulle kunna vara logiskt att total effekttålighet blir 2W?
Jag tänker alltså att eftersom att halva strömmen går över 1W-motståndet, så borde den bara klara av halva effekten vilket max kan vara 1W, alltså 2W totalt??

_________________
David


29 Apr 2012, 14:53
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
David Wikström wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Förvirringen uppstod eftersom det framgick inte tydligt från början om serie eller parallelkoppling skulle ge samma resistans som en enskild resistor eller inte. Dvs det kunde tolkas som att det handlade om 1st 10 Ohm kontra 2st 10 Ohm serie/parallelkopplade.

Jaha, jag förstår.
Jag ser i mitt absolut första inlägg vad som förvillar. Jag skrev:
"vad händer med effekten vid parallellkoppling?"
när jag borde skrivit:
"vad händer med effekttåligheten vid parallellkoppling?"

Men om någon orkar svara på en följdfråga då: :oops:
Om man parallellkopplar 1st 1W-motstånd med ett 3W-motstånd, blir det 4W totalt då eller som också skulle kunna vara logiskt att total effekttålighet blir 2W?
Jag tänker alltså att eftersom att halva strömmen går över 1W-motståndet, så borde den bara klara av halva effekten vilket max kan vara 1W, alltså 2W totalt??


Om motstånden har samma resistans , går det lika mycket ström i båda. Då är det den svagaste delen, dvs 1W motståndet som begränsar. Effekttåligheten avgör inte hur mycket effekt som utvecklas.
Återigen måste man veta storleken på motstånden som skall parallellkopplas för att svara något vettigt.

Alltså, om du menar lika stor resistans i båda motstånden, det ena klarar 1W och det andra 3W, då blir det max 2W.

_________________
Image


29 Apr 2012, 16:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
kjelle wrote:
Effekttåligheten avgör inte hur mycket effekt som utvecklas.

Inte för att låta otrevlig, men varför skulle jag tro det?
Det var ju precis det jag försökte fastställa med:
Quote:
Men det verkar som att ni pratar om effekten som uppstår av belastning av motstånden, medan jag frågar om maxvärdet på motstånden.


Medan:
Quote:
Alltså, om du menar lika stor resistans i båda motstånden, det ena klarar 1W och det andra 3W, då blir det max 2W.

..är ett alldeles utmärkt svar.
Jag förstår också att du menar att om man parallellkopplar två motstånd av olika värden så kommer inte effekttåligheten vara fördelat jämnt över dessa motstånd eftersom att strömmen inte gör det.

Tack så hemskt mycket för hjälpen.
Det är till er alla. :)

_________________
David


29 Apr 2012, 16:24
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Effektåligheten är oförändrad på respektive motstånd oavsett hur du kopplar. O.6W motstånd är 0.6W oavsett om du har en miljard sådana parallella eller i serie.
Det är därför vi pratar om hur mycket effekt som utvecklas över respektive motstånd eftersom denna blir mindre när du har flera.......

_________________
Johan Hansson


29 Apr 2012, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Måste ursäkta mig med en nybörjarfråga..
Ja, exakt. Men jag menar bara den totala effekttåligheten i hela paketet liksom.

(En person som orkar lyfta 50kg orkar inte det 100kg tunga bordet, men två personer som orkar 50kg gör det tillsammans. Deras "effekttålighet" blir tillsammans 100kg. De blir givetvis inte individuellt starkare, men starkare tillsammans.)

_________________
David


29 Apr 2012, 17:27
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.