View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 11:35



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Koppling som förvillar mig? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Koppling som förvillar mig?
Har en gammal AC50 på bänken som måste vara från 60-talet.
Jag blir så komfunderad på när jag tittar på hur utgångstransformatorn är kopplad.

"C" på trafot är dragen till 8 ohm på switchen på baksidan av stärkaren.
"8" är dragen till 16 ohm på switchen och
"15" till jord.

Det syns att ingen varit där och kopplat om så frågan är: Har det varit felkopplat hela tiden, eller är det jag som missuppfattat hur man kopplar in ett utgångtrafo?

Jag mäter följande resistans mellan tapparna:
C-8 = 0,8 ohm
C-15 = 1 ohm
8-15 = 0,5 ohm

_________________
David


26 Apr 2012, 15:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Koppling som förvillar mig?
Det verkar ju knasigt det där. Då blir inte 8 ohms-tappen 8 ohm heller, utan 2, tror jag. Kan ju var det som är meningen, men det känns lite långsökt. Särskilt som det är kopplat till fel utgångar också. På det där viset blir det 2 ohm på 16-utgången och 16 ohm på 8-utgången. Synnerligen förvirrande... :roll:
Annars spelar det väl inte så stor roll hur man vänder steken, eftersom det inte finns någon motkoppling från utgången.
Har förstärkaren rör- eller kisellikriktare?
Jag råkar ha en av varje som jag kan titta i.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


26 Apr 2012, 17:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Koppling som förvillar mig?
Så visst borde jag väl koppla "C" till jord och 8 till 8 och 15 till 16 rent logiskt?

Kisellikriktare, var är det?
Den har vad jag skulle kalla diodlikriktare.
De ser ganska roliga ut också. Som gamla germaniumtrastistorer fast axiella. Kromade alltså.

_________________
David


26 Apr 2012, 18:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Koppling som förvillar mig?
Jag har just kollat i min, och det enda man kan utgå ifrån är färgerna på kablarna från transformatorn. De är svart, brun och grön vilket stämmer med uppgifter jag hittat. Svart ska vara 0 och den är i min kopplad till jord. Brun ska vara 8 ohm och grön 15, men de är kopplade till fel stift på impedansväljaren. Så jag vet inte. Det förekommer ju olika transformatorfabrikat i dessa förstärkare, och jag vet inte om man kan vara säker på att alla har använt samma färgkoder. När jag väl får fart på förstärkaren i fråga så ska jag kolla upp det där ordentligt. Att resistansmäta är för osäkert när det är så låga värden.

Har din transformator märkta utgångar?

Diod är en funktion som även gäller rör. Ett vanligt likritktarrör är funktionsmässigt en dubbeldiod. Du har kiseldioder, men det förekommer även dioder och likriktare i andra material, som Selen och Germanium.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


26 Apr 2012, 21:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Koppling som förvillar mig?
Mina färger är detsamma. Svart, brun och grön. De är märkta C för svart, 8 för brun och 15 för grön, och går som sagt också till helt fel stift på impedansväljaren.(I alla fall enligt vad jag anser vara logiskt).

Då är frågan om man ska våga lite på sig själv och lägga rätt allt?
Men och andra sidan om din också är fel, så kanske det faktiskt är rätt ändå?

_________________
David


26 Apr 2012, 23:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Koppling som förvillar mig?
Jag förstår inte ricktigt, varför kollar du inte på schemat?

När jag kollar på det, så undrar jag om du har missat 470 ohm motståndet som sitter mellan 15ohm tappen till jord, eller är det någon som varit inne o micklat bort det i tron om att det skulle påverka ljudet?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Apr 2012, 01:45
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Koppling som förvillar mig?
Nej, 470 ohms motståndet sitter där allt, men vad har det för betydelse?
Jag förstår fortfarande inte varför det är kopplat som det är?

_________________
David


27 Apr 2012, 09:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Koppling som förvillar mig?
Nu har jag löst gåtan. Lite pinsamt, men jag missade att kablarna gick till en liten sockerbit på vägen till impedansväljaren, och där skiftade alla kablar färg. Grön blev brun, svart blev grön och brun blev svart. Vad schysst av den som gjorde så.. :evil:

_________________
David


27 Apr 2012, 11:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Koppling som förvillar mig?
Har dock ett annat problem. :oops:
Mainssäkringen är urtagen och enligt de tre olika scheman jag hittar till AC50 så är det antingen 2A eller 3A. På en bricka med svensk text på stärkaren står det "Säkring 16" vad det nu betyder? 1,6A?
Vad säger experterna?

_________________
David


27 Apr 2012, 11:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.