View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 06:34



Reply to topic  [ 8 posts ] 
insignal 0,1 till 1V hur löser man detta? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Tjena!
Jag klurar på hur man brukar lösa detta problem.
Jag bygger en stärkare som ska palla med insignal mellan 0,1-1V.
1-voltarn ligger ju då alltid 10 ggr före 0,1an. När man sedan plockar ut den förstärkta signalen får man välja mellan
att ha en väldigt låg fd 0,1V eller en klippt fd 1V. Brukar man lösa detta på något smart vis?
Eller brukar man räkna med ett annat omfång på insignalen?

Finns det någon tumregel eller bra lösning eller är det helt enkelt omöjligt? (fast det finns ju uppenbarligen förstärkare som fungerar)

tacksam för svar


22 Apr 2012, 16:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Det absolut vanligaste är väl att man har två ingångsjack. Pluggar man in i den ena blir det raka rör och i den andra så spänningsdelas signalen med ett par resistorer. Det finns även varianter där man i det ena ingångsjacket hoppar över ett förstärkningssteg.

_________________
Johan Hansson


22 Apr 2012, 16:25
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Tack för tipset!
Det är lite så jag har klurat också. Det finns ingen väg att komma undan med ett jack?
Hur är det i en klassisk stärkare med bara ett jack. Är det att man får ut mycket lägre signal på den man skickar in låg bara att det är sånt tryck i en sån stärkare så att man aldrig behöver botta ur den?


22 Apr 2012, 16:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
tokfan wrote:
Tack för tipset!
Det är lite så jag har klurat också. Det finns ingen väg att komma undan med ett jack?
Hur är det i en klassisk stärkare med bara ett jack. Är det att man får ut mycket lägre signal på den man skickar in låg bara att det är sånt tryck i en sån stärkare så att man aldrig behöver botta ur den?
Enjackstärkare brukar helt enkelt dista mer med högre insignal. Därav brukar de som vill ha riktigt mycket dist köra med hetare mickar i guran. Stärkaren brukar leverera max uteffekt med lägre insignal men med högre så distar den betydligt mer.

_________________
Johan Hansson


22 Apr 2012, 17:15
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Tackar tackar! Det var precis det svaret jag behövde.
Men blir det inte riktig fuldist i slutsteget då?
Jag är inte så insatt men tänker att det blir sån dist som man får när man kopplar in gitarren i en stereo eller liknande om den distar massor i slutsteget. Varför jag tänker så har jag inga belägg för, har bara fått för mig det.


22 Apr 2012, 19:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Så som jag ritat upp mitt schema nu så kan man köra in ren 1V signal som går ren genom gainsteget och sedan går att dista skiten ur i slutsteget.
Då har ju inte gain-ratten någon funktion alls.


22 Apr 2012, 19:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
tokfan wrote:
Tackar tackar! Det var precis det svaret jag behövde.
Men blir det inte riktig fuldist i slutsteget då?
Jag är inte så insatt men tänker att det blir sån dist som man får när man kopplar in gitarren i en stereo eller liknande om den distar massor i slutsteget. Varför jag tänker så har jag inga belägg för, har bara fått för mig det.
I många stärkare brukar det sitta en mastervolym mellan preamp och slutsteg vilket man begränsar insignalen till slusteget med. Många stärkare är ju dock rörbaserade och då låter det intre så illa om slusteget distar massor. Men har man transistorslutsteg ska man nog hålla slutsteget med låg dist och försöka få fram en snygg dist i preampen.

_________________
Johan Hansson


22 Apr 2012, 19:15
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: insignal 0,1 till 1V hur löser man detta?
Tack igen!
Ännu ett perfekt svar!
Nu börjar det ordna till sig lite för mig. Jag har klurat mycket på hur allt sånt här hänger ihop.
Det blir ju finfint det här!


22 Apr 2012, 19:23
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.