View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 06:34



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Tänker jag rätt nu? 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Tänker jag rätt nu?
Kolla in hur schemat ser ut för kanalswitchningen d.v.s. "FS1" i detta schema:

http://www.orangefieldguide.com/OFG_SCH ... sheet2.jpg

Den går ju till footswitchen som har följande schema:

Image

Stämmer det som jag gissar att det är tack vare C10, R11 och D2 som gör att footswitchens LED fortfarande blir matad med en spänning även när reläet har brutits?

(Är det inte förresten lite förvirrande att de fortkortar både fooswitch och fuse till FS på schemat?)

_________________
David


19 Apr 2012, 14:00
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Tänker jag rätt nu?
David Wikström wrote:
Kolla in hur schemat ser ut för kanalswitchningen d.v.s. "FS1" i detta schema:

http://www.orangefieldguide.com/OFG_SCH ... sheet2.jpg

Den går ju till footswitchen som har följande schema:

Image

Stämmer det som jag gissar att det är tack vare C10, R11 och D2 som gör att footswitchens LED fortfarande blir matad med en spänning även när reläet har brutits?

(Är det inte förresten lite förvirrande att de fortkortar både fooswitch och fuse till FS på schemat?)


Switchen kan ju inte vara rätt kopplad, var har du hittat denna koppling. som det är kopplat så blir kortis mellan röd och grön tråd när man trampar på switchen, vilket som jag ser det borde bli kortis mellan + och - så som dioden är inkopplad.

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


20 Apr 2012, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Tänker jag rätt nu?
Ritningen stämmer.
Som jag ser det så funkar det så att när du kortsluter switchen så släcks lampan eftersom att strömmen väljer den snabbaste vägen, och när man öppnar switchen så tänds LEDen. Alltså, LEDen lyser i frånläge.

Image
Image

_________________
David


20 Apr 2012, 13:36
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Tänker jag rätt nu?
David Wikström wrote:
Ritningen stämmer.
Som jag ser det så funkar det så att när du kortsluter switchen så släcks lampan eftersom att strömmen väljer den snabbaste vägen, och när man öppnar switchen så tänds LEDen. Alltså, LEDen lyser i frånläge.

Image
Image


Du har rätt Led'n är släckt när reläet drar

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


20 Apr 2012, 14:39
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Tänker jag rätt nu?
Men sen då? Stämmer det som jag gissar att:
Quote:
det är tack vare C10, R11 och D2 som gör att footswitchens LED fortfarande blir matad med en spänning även när reläet har brutits?
?

_________________
David


20 Apr 2012, 21:26
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.