Har lyckats fixa till ett par högtalare med samma problem, att spolen tar i och skrapar. Det kan dock vara mycket knepigt att få till det ibland!
På en gammal Greenback jag har tog jag bort magneten och putsade rent spolen och jämnade till några bubblor i som uppstått på bobinen, på den hade det gått så långt att lindningen på spolen gått av på ett ställe, men jag lyckades löda ihop det och skarva på en liten bit på lindningen, och sen att få tillbaka magneten på ca en tiondels millimeter felmarginal var oerhört krångligt men det gick efter några kvällars hårslitande, vill dock aldrig göra det igen!
På en gammal Philips-högtalare jag hade räckte det att lossa de skruvar som magneten sitter fastskruvad i och skruva åt dem igen, då centrerade de magneten på rätt ställe och skrapet försvann.
Ibland kan konen dra sig lite snett av gravitationen och börja "hänga ner" så spolen tar i, då kan det räcka med ett vrida den 180 grader så den hänger ner åt andra hållet så att gravitationen drar den riktigt.
En sak som du skulle kunna göra är att pilla bort dustcapen och försiktigt göra rent runt spolen från det hållet, om du ändå ska skicka in den för omkoning annars så har du inget att förlora på att prova

Dustcapen kan du limma dit igen med textillim.