View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 13:45

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Reparera högtalare 
Author Message

Post Reparera högtalare
Har en Weber alnico 10a som skrapar när jag trycker in konen Har kommit över den så gott som gratis och funderar på om jag skulle kunna testa att fixa till den själv.

Är det någon som har lyckats med ngt sådant eller är det bara att kasta/alternativt lämna till wideberg på vintage sound

16 Apr 2012, 19:52
Profile

Post Re: Reparera högtalare
Om du fått den gratis så lämna in den för omkoning/reparation. Finns nära noll chans att den inte redan är rejält skadad/skrapad i spolen, och det där är väl ingenting man som lekman varken kan eller bör pyssla med. LH-musik i STHLM/Nacka sysslar väl också med sånt?

/R

16 Apr 2012, 20:32
Profile

Har lyckats fixa till ett par högtalare med samma problem, att spolen tar i och skrapar. Det kan dock vara mycket knepigt att få till det ibland!
På en gammal Greenback jag har tog jag bort magneten och putsade rent spolen och jämnade till några bubblor i som uppstått på bobinen, på den hade det gått så långt att lindningen på spolen gått av på ett ställe, men jag lyckades löda ihop det och skarva på en liten bit på lindningen, och sen att få tillbaka magneten på ca en tiondels millimeter felmarginal var oerhört krångligt men det gick efter några kvällars hårslitande, vill dock aldrig göra det igen! :)

På en gammal Philips-högtalare jag hade räckte det att lossa de skruvar som magneten sitter fastskruvad i och skruva åt dem igen, då centrerade de magneten på rätt ställe och skrapet försvann.

Ibland kan konen dra sig lite snett av gravitationen och börja "hänga ner" så spolen tar i, då kan det räcka med ett vrida den 180 grader så den hänger ner åt andra hållet så att gravitationen drar den riktigt.

En sak som du skulle kunna göra är att pilla bort dustcapen och försiktigt göra rent runt spolen från det hållet, om du ändå ska skicka in den för omkoning annars så har du inget att förlora på att prova :D Dustcapen kan du limma dit igen med textillim.

17 Apr 2012, 03:58
Profile WWW

Den här högtalaren var skadad direkt när den kom från Weber, magneten hade lossnat lite.

Dåvarande ägaren limmade fast den men fick den väl inte helt rätt. Så det jag funderade på var att försöka lossa magneten igen för att få den rätt.

17 Apr 2012, 07:14
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]