View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 12:44



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Bassman 100 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Bassman 100
En av killarna som provat FBT;erna mina gillar det som händer där och han råkar äga en Bassman 100. En silverface.

Det jag undrar e naturligtvis om det finns trevliga idéer att ta del av vad avser dessa maskinerna.? Det jag tänker göra e att skrota ena kanalen å så blir det en 4 stegare av det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Apr 2012, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Bassman 100
Racing wrote:
En av killarna som provat FBT;erna mina gillar det som händer där och han råkar äga en Bassman 100. En silverface.

Det jag undrar e naturligtvis om det finns trevliga idéer att ta del av vad avser dessa maskinerna.? Det jag tänker göra e att skrota ena kanalen å så blir det en 4 stegare av det.


Är det inte lite synd på en Basstärkare som många gillar och fotfarande har ett gångbart andrahandsvärde?

Annas är jag väldigt bekant med just den stärkan pga att min Broder har en sådan och därför varit i den flertalet gånger och gjort div uppgrateringar.

Dessa finns i två modeller och det som skiljer är att den ena har 400-410V B+ och den andra Ca 470V, har du den med lägre B+, ja då kan den nog vara lämpligare till gitarr stärkare då den inte levererar 100W och spelar man lite högt i bandet så klara den inte av högre volym utan dista.
Men har du den med 470V, så skulle jag låta den förbi basstäkare,,,eller byta PT med den jag har :wink:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Apr 2012, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Bassman 100
Förstår vad du menar Owe,men som sagt....valet e inte mitt.
Om jag förstått det rätt så står den ägaren i kaffepengar rent relativt å han resonerar väl kring den därefter.?

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/bassman_100_schem.pdf

Har inte kollat B+ än. Det jag gjort e att kort prova den och så mkt är säkert att den behöver lite service. Lytar mm e originalen och den lirar då RAKT inte för några 100w. Min sista FBT överröstar den lekande enkelt.

Skall kolla B+ imorgon...samt installera en omgång 1 Ohmare över katoderna.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Apr 2012, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Bassman 100
Racing wrote:
Förstår vad du menar Owe,men som sagt....valet e inte mitt.
Om jag förstått det rätt så står den ägaren i kaffepengar rent relativt å han resonerar väl kring den därefter.?

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/bassman_100_schem.pdf

Har inte kollat B+ än. Det jag gjort e att kort prova den och så mkt är säkert att den behöver lite service. Lytar mm e originalen och den lirar då RAKT inte för några 100w. Min sista FBT överröstar den lekande enkelt.

Skall kolla B+ imorgon...samt installera en omgång 1 Ohmare över katoderna.


Okej, jag missuppfattade lite, trodde stärkan var din :oops:

Ja, det schemat kan jag i sömnen :) men det finns ett schema till som är likadant med visar 410V B+

Gällande lytar så kan du gå upp betydligt där nuvarand 50 uF kan du lätt dubbla.
Sen knippsa 2000pf vid slutrören och lägg till en trimpot så du kan ställa både mängd o balans på biasen.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Apr 2012, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Bassman 100
Jo.
Under "elektrolyt skalet" sitter original lytarna. 100uF/350V styck. Skulle också gissa att det går att kliva upp där men...ptja...
Som sagt provat att lira på den å lytarna är så slut att det e knappt kul. Enl ovan så lirar den för ALLT annat än 100w och vad vidare är så "skiter den på sig" i botten så det e knappt sant.
Så...jo...elektrolyter står milt sagt på programmet.

Det med moddande av biaskretsen låter vettigt ja. Blir ju lite av det som redan finns på många andra maskiner.

Min tanke är alltså att låta den ena redan befintliga kanalen mata den andra och på så sätt skapa en 4 stegare. Separera katoderna på 2a steg och lattja runt lite med katodmotstånd samt ev avkopplingar generellt.

Naturligtvis då arbeta med spänningsdelare mellan stegen... Bortsett från det har jag reagerat på 47k resistorerna för PI;n samt PI;ns svans om 33k. Där får det nog bli något annat känns det som samt att flaskan i sig,som redan e bytt mot en ECC83,får fortsätta vara det.
Alt prova den med ett ECC81,som det skall vara,i den positionen. Låta öronen avgöra som vanligt..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Apr 2012, 23:15
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Bassman 100
Fast två 100 uf i serie blir ju 50 uF och det är för lite i denna stärkan.

PI;n värden är optimerade för 12AT7, vanliga BF värden stämmer egentligen mer för 12AX7

Ja med så många kontroller så kan du ja ha lite exra rattar för gain o tonfilter.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Apr 2012, 23:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Bassman 100
Amp Healer wrote:
Fast två 100 uf i serie blir ju 50 uF och det är för lite i denna stärkan.

PI;n värden är optimerade för 12AT7, vanliga BF värden stämmer egentligen mer för 12AX7

Ja med så många kontroller så kan du ja ha lite exra rattar för gain o tonfilter.


Japp,japp å japp. Vi talar samma språk. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2012, 00:05
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Bassman 100
Synd skrota ena kanalen. Den låter ju så förtvivlat bra när man gasar på så slutsteget viker sig lite.
I med ett rör till så har du en fin clean-kanal och sedan en rock'n roll-kanal (3-stegare med katodföljare) eller en fyrstegare med anoddriven tonstack.
Vill du göra den riktigt wild låter du kanalerna dela på första steget så får du ihop till en fyrstegare med katodföljare OCH en normal-kanal med lite optoswitchning. Plats finns det gott om. Och alla potar som behövs på framsidan (ja en precense och depth på baksidan är inte fel).
Underbar maskin.
/Gunnar


12 Apr 2012, 15:44
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Bassman 100
Där säger du nått Gunnar å en novalsockel till e ju inte världens ände. Glöd för en sketen ECC83a till tycker jag ju vad vidare e att den borde orka med.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2012, 23:49
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Bassman 100
Racing wrote:
Där säger du nått Gunnar å en novalsockel till e ju inte världens ände. Glöd för en sketen ECC83a till tycker jag ju vad vidare e att den borde orka med.?


Jag tror du har glödmarginal för ett par-tre 12AX7.
Jag gjorde en liknande operation i Berndts Bassman 10 som har motsvarande förstegssetup. Det fanns hur mycket plats som helst, både i chassi och på kortet.
/Gunnar


13 Apr 2012, 11:14
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3066
Post Re: Bassman 100
Kanske flytta mastern efter PI också?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Apr 2012, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Bassman 100
Lynx. Det vetti faen faktiskt. Som sagt,detta e inte min maskin = budget e imperativt.

Gunnar.
Tog dig på orden och installerade en extra novalsockel. I med en ECC83a... Drog om all glöd med bra fan mkt tuffare tvinnad tråd. Kollade till sist det med railspänningarna in mot pre-ampen,och de är nog VÄL höga för min smak. I detta fallet strax under 350 pinnar.
(Fortfarande inte bytt lytar och man har sedan tidigare försökt hantera detta med tvåst 100uF/350V som man monterat uppepå kortet inne i chassiet. Dock numer utan större vinst.(mao e de slut de med))

Slutrören låg fö kring 430 under last med ung 40mA över katoderna. Provat den en liten stund å visst distar den helt plötsligt. Inte tu tal om annat,men i det får jag nog också säga att jag vette fan om jag tycker det är så förtjänstfullt så långt. Nåja,det är ju det tweaking handlar om.

Sen är en annan femma att dessvärre har nog slutrören gjort sitt. Den lirar DEFINITIVT inte för ngr 100w. Bra där,så frågan är hur ägaren kommer ställa sig till den biten. Slutrören behöver kort sagt bytas.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Apr 2012, 20:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Bassman 100
Racing wrote:
Där säger du nått Gunnar å en novalsockel till e ju inte världens ände. Glöd för en sketen ECC83a till tycker jag ju vad vidare e att den borde orka med.?


Som Gunnar redan nämnt finns det glöd för mer saker, själv har jag på en Dual Showman SF -76 lagt till ett extra ECC83 och bytt ut reverbdriverröret till EL84, utan några som helst konstigheter efteråt.

Trafo etc borde vara i stort sett samma i dessa två stärkare, det är 100w i båda, dock har DS reverb och därav fler rör. Dvs ännu större glödbehov från start.

Och håller helt med Gunnar, att ta bort Normalkanalen är smått helgerån... :wink:

_________________
/Lennart


14 Apr 2012, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Bassman 100
Jodå. Normalkanalen e allt orörd,sånär som på att den är omlödad.
Skall ta lite bilder i det att jag åker ut idag. Dagens övning sen blir nog att dels balansera lite signalnivåer,dels installera ngr motstånd i B+ matningen mot pre-ampen (tänkte mig i banorna kring 300V när det e färdigt) samt att i det addera nån lyt i ambition att få pre-ampen ännu tystare.

Frågan jag ställer mig är ifall man skulle addera en pott (volym,och då göra om den befintliga till gain) till,men samtidigt kan så mkt göras med lite trimpottar invändigt iaf...så fanken vet ifall det egentligen behövs.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Apr 2012, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Bassman 100
Ok.
Fick kastat ut de gamla totalt uttorkade original lytarna under locket. Sen TROR jag,vad det verkar,det e så att någon innan mig installerat ett par 100uF/350V inne i själva chassiet. Varför man då inte tagit bort originalen...beats the fuck outta me... men så e re iaf.

Image

Som sagt då installerat en extra novalsockel som har ett ECC83. Labbade runt lite med div komponentvärden men mer än ngt annat kanske kom jag mig till slut för att sätta dit en 10k resistor innan första anoderna och vad vidare är en 4.7k innan de sista(läs-entre steget)
Det gav de där 300 pinnarna rätt specifikt mot steg 3 samt 4 och i sin tur ung 285 in mot 1a och 2a.

Å visst gav det resultat. En bra stund irriterade jag mig på en övertons kaskad som jag inte gillade,men det löstes enkelt till slut med 470pF över andra anod.

Image

Som synes har jag gjort det enkelt för mig och skrotat input 2 i sammanhanget. Där sitter nu en 500kA pott som jag i effekt nu då använder för "gain"(om man vill kalla de det)

Annars...annars inga större konstigheter. Som föreslagit har jag ökat på glättningen en del. Framför allt efter de resistorerna jag skriver om ovan...å vad vidare e lattjat omkring med glödtrådarnas placering kring PI och slutrör vilket gjorde mkt gott för mängden brum.

Som det ser ut nu är maskinen i högsta grad användbar som den står för rocknroll. Bortsett från det med arbetet med baskanalen gjorde jag faktiskt åxå så att jag gav normalkanalen lite nya avkopplingar SAMT att jag reducerade värdena på PI;ns kondningar till 22nF.
Sammantaget innebar det senare iaf inte sådär jättemycket rent ljudmässigt för normalkanalen men däremot gjorde det gott för hur disten från baskanalen uppenbarligen skickades in i PI:n.


Nu får nog den gode Jim prova den innan ngt mer görs. Som du e inne på Owe så lirar den i VART fall inte för ngr 100w det e ett som e säkert men så tror jag faktiskt åxå att slutrören inte direkt e av dagens dato. Mao skulle det inte skada med en omgång friska. I det ta sig för att tvinna om glöden mm åxå.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Apr 2012, 20:21
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Bassman 100
Racing wrote:
Som du e inne på Owe så lirar den i VART fall inte för ngr 100w det e ett som e säkert men så tror jag faktiskt åxå att slutrören inte direkt e av dagens dato.


Jag vet inte vad du jämför med förstärkare, eller om du mätt upp effekten? Jag är i vilket fall inte förvånad. Jag tycker inte att någon av de Bassman jag jobbat med och har i min ägo lirar lika "högt" om som t.ex. Marshall JMP. Jag kan inte förklara det på annat sätt än att dessa Bassman har en annan voiceing och skjuter inte på i register som blir lika aggressivt påträngande som mina 50-100w Marshallstärkare, inte ens om man moddar om till et 2203/2204-försteg i Fendern. Det finns en varmare och rundare botten och en krispigare diskant som inte känns hård, inte bara på grund av kretsens design utan kanske också att Fenders trafos hjälper till här. Alltså kanske är effekten och ljudtrycket lika men man upplever det inte så. Örat är nog ingen bra effektmätare tänker jag.
/Gunnar


16 Apr 2012, 11:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Bassman 100
Nä Gunnar. Har inte mätt effekt utan snackar ifrån höften i måtto av andra maskiner man lattjar med. Mer avancerat än så e det inte.

Mm...e med dig på det med hur stegen byggts. Som denna står nu,jag gavs ny tillfällighet att köra den med friska öron idag,så har den för det första en egen karaktär iofs men vad vidare e en karaktär som i min mening inte e färdig.
För det första får jag säga att den komprimerar för mkt för tidigt å för det andra..där e ngt jag saknar i ljudbilden. När jag tex kör den back to back mot sista FBT;n eller Mesan jag har stående uppkopplade de med...de andra två e bättre. Iofs olika karaktärer sins emellan varför jag drar mig för att göra ngn direkt jmrls så.....men jag kan säga att jag nog inte e nån tidig Mesa kille i så måtto. För mkt gain i dem helt enkelt (vilket iofs skulle gå att lösa,men e besides the friggin point).

Så frågan e hur jag skall lattja med den där Bassman;en framgent. Tycker ju det borde ligga i tweaking nu?

När jag tänker efter vette fan om jag inte gillade den bättre innan jag reducerade spänningarna in mot pre-ampen? Det gjorde iaf att den inte komprimerade lika jävligt.
Grejen e samtidigt att gainvredet i sig har vettig dynamik så det hade ju varit bra om jag kunde bli av med det överkomprimerade,å därmed få mer sträng i ljudet-ngt jag numer e bortskämd med,utan att förlora dynamiken å balansen mellan stegen vad det verkar.

Hm. Tål att funderas över.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Apr 2012, 00:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.