View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 15:53

Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Dynacord "Hr Pinternagel" edition 
Author Message

Post Re: Dynacord "Hr Pinternagel" edition
Då har vi mekat lite Hr Pinternagel igen. :mrgreen: :mrgreen:

Image

Glöm nu Marshall emblemet...det e ju fake iaf.. :lol: ,utan det intressanta e kanske att vi håller igen på antalet pottar i ljuset av kapacitet. Japp...en del av justeringarna kommer göras baktill,å kommer då kunna slås "i å ur" framtill via microswitch e det tänkt.

Image

Lattjade en hel del med placering av huvudkomponenterna. PT;n försänktes som sagt,å primärt då av säkerhetsskäl. RLR;en sitter som synes i direkt anslutning till PT;n å de två upptagna 30mm hålen intill e tänkta till ett par JJ 50+50 uF lytar. Eg i första hand för att göra intrycket mer städat under huven när man väl öppnar maskinen.
Till vä om RLR;en e upptaget de två hålen för slutrören fö. (Vilket inte syns på bilden.)
Placeringen av framför allt trafona e tänkt i så måtto att få så långt avstånd som möjligt från ingångstrioden. Å för all del hamnar triod 2 för resp kanal en bra bit ifrån dem med...

Image

Cliff jacken a´la Marshall hade faktiskt Elfa till en himla rimlig peng. Vidare syns här grundlayouten av pre-amp/PI socklarna.

07 Jan 2012, 19:28
Profile

En liten fråga till de mer ärrade herrarna i sammanhanget.....

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Dynacord_Eminent_1964.pdf

Om jag kan be er kika i schemat å titta på kretsen till EM84 pipan som utgör "VU metern" i sammanhanget. Jag hade tänkt att den lilla "trademarken" skall få lov att vara kvar som en påminnelse om att detta ändå e en Dynacord i botten.
Problemet e att jag tycker den reagerar för starkt på ganska små signaler. Dvs,den lyser upp allt den kan långt långt långt före maskinen kommit upp i märkeffekt.
Uppenbarligen tappas signal från feedback slingan å det jag undrar nu e ifall det räcker att öka värdet på R59,dvs resistorn in mot VU kretsen från feedback dito?. Den resistorn som e satt till 1.5k.

08 Jan 2012, 16:04
Profile

Idag togs detta projekt upp igen. Lite allmän pyssel och kollande bakåt gav för handen att jag kommer använda det andra chassiet jag har.

Rensade upp ganska rejält bland kablaget till PT;n och tror vad vidare är att jag kommer välja bort den där spänningsväljaren dessa maskiner har. Ser inte vitsen med den och vad vidare är sitter ju en av säkringarna dold i den...känns...mindre tillförlitligt sådär 50 år senare.
Missförstå mig inte. Har absolut inget emot gamla grejer,men rätt pryl på rätt plats känns faktiskt som en idé.

10 Apr 2012, 22:21
Profile

Röjt vidare med den här idag. Jag fick ju krökt mer än ett chassie när det begav sig och då jag inte var helt nöjd med layouten på det första...så pensionerades det till förmån för chassie No2.

Fick gjort ett antal av de nödvändiga hålen idag samt allmänt listat ut mellan tummen och pekfingret iaf vilka hardparts som behöver hamna var.
Som nämns tidigare kommer jag bla ersätta original Dynacord spänningsväljaren med en enklare lösning i form av en vanlig "sockerbit" a´la FBT mfl. Poängen e som sagt att de där spänningsväljarna kan skapa problem som inte behövs.

Fick listat ut vart de lite större kannorna behöver ta vägen,var GZ34;an behöver sitta osv. Båda trafona bli fö infällda vad det verkar,å i första hand då med elsäkerhet i tanke.
Lika samma har jag fått installerat div säkringshållare av modernare snitt.

Fler bilder kommer i det att där blir lite mer att fotografera.

11 Apr 2012, 22:06
Profile

Förstår inte varför du vill bråka med att ha likricktarrör i stärkan???

11 Apr 2012, 22:56
Profile

Nä,du e nog inte ensam om det Owe. Grejen e att jag gör ju stora delar av det jag gör för att lära mer och förstå vidare. Vid det här laget har jag lekt lite med likriktarrör så långt och i den "resan" så har jag då tänkt att ge mig själv stort lekutrymme med just RLR (rörlikriktare).

Poängen e att det kan ju skilja ganska kraftigt i vad de skapar samt alstrar. Det är till den grad att jag tom övervägt att som Laboga gör i "Mr Hector" använda mig av 2st. Det hela beroende på hur mkt svikt ett GZ34 skapar,å såvitt jag förstått e det enda sättet att skapa sig en uppfattning att prova.

I originalmaskinen är sviket iaf inte överdrivet,men...originalmaskinen skapar heller inte de distmängder som nu blir aktuella.

Å...se det såhär Owe...om jag upptäcker att det hela inte gör sig i denna maskinen (tycker karaktär e viktigt på en röris) så är det faktiskt inte svårare än att jag använder en omgång N4007;or istället samt justerar spänningsnivåer därefter. Du får ha i minne att jag inte varit med kring detta med rörteknik lika länge som du å en del andra...å jag lär mig med lavinfart.. :wink:

11 Apr 2012, 23:21
Profile

Well, nu var inte detta någon kretik utan en undran.

Och som jag ser det finns det flera andledingar till att INTE använda rörlikricktare (RLR).

1. Jag har i flera år frågasatt bruket av RLR i mindre stärkare än 40 W, då dessa i sin konstruktion ändå kommer komrimera även utan LR

2.Man lika väl kiseldioder och sen slänga in ett motstånd efter för att få samma fealing som en RLR

3. och en viktigt punkt, kvaliteten på dagen RLR håller inte måttet, det är återkommande med feedback om just RLR ofta är det som ger upp allt för ofta.

Sen skulle jag verkligen ha en dialog med dom som förespråka RLR och höra deras argument, personligen tycker jag detta med RLR mer o mer verkar vara mytaktigt som lever kvar utan några argument för, och fabrikanker medvetet lurar sina köpare med att detta ska vara märkvärdigt,,,,när det inte är det.

Som jag ser det så det praktiska användsområdet för RLR, skulle vara om man har två och man laddar ena socklen med en klenare RLR och man kan växla mellan dessa och på så vis påverka B+ från högre eller lägre, men då är det ju lättare med att sätta in PS,,,,,

11 Apr 2012, 23:52
Profile

E med på vad du säger Owe. Inte tu tal om annat.

Har som sagt lekt med RLR;er i allt ifrån gamla DLR;er till Twens å allt däremellan vid det här laget. I Twen;en tex så utgör den (e en EZ81;a) en stor del av kompressionen i samband med att man öppnar spjällen på den lilla maskinen. Helt klart. Det e till den grad att den e som en kvarts sekund efter vid anslag-om du förstår vad jag menar.
Det gör den lättspelad på ETT sätt iom att det blir enkelt,rent relativt,att "gömma" sig i den. Meeeeeeeen...samtidigt är det då så att exakt samma effekt också gör att man...spelar den annorlunda. Sämre eller bättre? Mja du...det vette fan.

Motsatsen e ju de JÄTTEHEFFA flaskor som det satt två av i den Laboga Mr Hector jag hade en lite stund. Där kunde man ju via switch slå om mellan RLR å kisel....å jag får nog ärligt sagt säga såhär i efterhand att i ren upplevelse vette fan om jag provat ngt så meningslöst. Skillnaden dem emellan,alltså RLR vs kisel,var nära nog skit och ingenting.

Jag antar att vad jag försöker säga med mitt resonemang är att det med RLR vs dioder verkligen till jättestor grad handlar om VILKET RLR rör samt dess belastning. Tex ett GZ34 i en DLR ger ju långt ifrån samma svikt som i en 100w.

Jag e med dig på resonemanget om moderna RLR. Haft ngr som i princip kastat in handduken efter 1tim medans ett gammalt Valvo,Phlips,TFK kan vara...40 år gammalt...å tåla mer eller mindre vad du än kastar efter det.
Som jag förstått det e en av de få "regler" som gäller med RLR att man inte installerar mer än max 50uF innan choke/resistor då RLR helt enkelt går i självförintelse av det.
Inte provat med mer...å har nog ärligt sagt ingen ambition att prova heller.

Motsatsen,dvs flera hundra uF i ingrepp direkt efter likriktaren-som då e av kiseltyp,har jag ju labbat med en del i FBT;er mm det sista..å om DET i sin tur e att föredra vette fan.?
Visst blir maskinen mer direkt. Visst har den mer momentan mos tillgängligt,men det är ju nu inte detsamma som att det är bättre... Mao blir det isf till en grad en fråga om att definiera bättre,å där e det nog som vanligt...att åsikter är som bakdelar.

Med det sagt Owe...det med ett gammalt GZ34 (har ett gäng liggandes)...det kan inte gärna bli mer än skit och grejen är att det vore roligt att leka med den förutsättningen i en maskin med moderna mängder,eller iaf kapacitet,gain/dist.

12 Apr 2012, 00:17
Profile

Vill man ha kraftigare svikt kan man ju testa andra likriktartyper i en liten stärkare (6V6 ) blir ju svikten mer tydlig om man använder 5Y3 i en stärre maskin har jag för mig att 5R4 ger mer svikt men det går ju att googla på, tror att Weber vst har en tabell i samband med sina copper cap som beskriver max ström svikt osv

Vill man ha mer filtrering trots RLR kan man lura den genom att ha en "liten filterkonding närmst likriktaren följt av ett litet motstånd säg 20-30ohm och sedan en rejäl konding till Anodspänningen.

12 Apr 2012, 14:58
Profile

Jo. Det med att "lura" RLR;en har jag förstått.

Nu har det jobbats lite med projektet varför jag faktiskt tagit lite bilder igen. Som sagt..det ursprungliga chassiet skrotade jag av den enkla anledning att det hade börjat hamna hål där inga skall vara mm samt att rent layoutmässigt...insåg jag att jag borde gjort annorlunda.

ImageImage

Som synes då med just en GZ34. OT;n är en Drake och PT;n original Dynacord. Lika samma med drosseln,som då är avsevärt mindre än tex motsvarande Marshall.

Image

PT:n givetvis infälld och ambitionen är stenklar rent säkerhetsmässigt. Man skall inte kunna göra sig illa utvändigt någonstans.

Image

Aggregatkabel uttag med säkringshållare samt ytterligare 3 säkringar. Poängen e att denna PT;n in alles har 3 glödkretsar. Dels en om 5VAC till RLR;en samt sedan ytterligare 2st om 6,3VAC till flaskorna. De senare saknar då även CT varför de är tänkta för brumm pot redan från början.
Ytterligare en säkringshållare skall dit,och det är den för OT;ns primär tänkte jag.

Image

Så långt är bara delar av kablaget nedlagt. Mera kommer ju av ganska självklara skäl varför jag hittills nöjer mig med att kablaget ligger i "rätt härad". Det sista sker med allt på plats tänkte jag. Som synes har jag nu ersatt den där förbannade original spänningsväljaren med en kopplingsplint mellan PT;n och chassiets kortsida. Bra där,för den där gamla backelitskiten litar jag inte på mer. Drosseln är som synes inte speciellt stor fö......

Image

Sådär ja!!! Idén är uppenbarligen ärligt stulen från Marshall och varför inte när prylarna ändå ligger i skrotlådan. Enkelt och prydligt samt framför allt funktionellt.

Image

Till alla som tycker gummigenomföringar är överkurs,tänk om. De behövs verkligen å KAN rädda liv. Vidare kan man nog säga att jag tar uppgiften med att få div tyngre delar att sitta fast på allvar iaf va? :lol: . Jomen. M6 å rostfritt.

Image

En av grundtankarna är att maskinen skall ha högt servicevärde. Därför sker infästning av allt ifrån drossel till små lödöron för chassiejordpunkter/CT med M3 skruv. På så vis kan man alltid dels serva det vid behov och vad vidare e ändra om behovet uppstår.

Jahapp. Nu är det tänkt att det skall dit iaf en sådan där 50uF+50uF lyt till som då skall användas in mot pre-ampen. Det,och så skall det naturligtvis tas upp ngr hål till för novalsocklarna till pre-ampen samt själva lödkortet i sig. Det senare sitter då på distanser i rostfritt som är 15mm höga.
All kabel som bär växelspänning tvinnas med en för ändamålet avsedd tång. En sk safetywire tång. Gör det arbetet barnsligt enkelt.

Så. Där stannar vi för idag..varför det återstår att se vad som hinns med i helgen. En bisak jag grunnar på lite i sammanhanget är det med var jag skall placera "det magiska ögat". Dvs det rör som blinkar som VU meter i takt med effektuttaget. Fick ju kortet därför från den äldre MV45;an av Anders...vilket förenklar avsevärt.

12 Apr 2012, 22:39
Profile

Börjar likna något Jesper. Magiska ögat-kortet saknar jag inte det minsta.

13 Apr 2012, 07:31
Profile WWW

Racing wrote:
Jo. Det med att "lura" RLR;en har jag förstått.

Nu har det jobbats lite med projektet varför jag faktiskt tagit lite bilder igen. Som sagt..det ursprungliga chassiet skrotade jag av den enkla anledning att det hade börjat hamna hål där inga skall vara mm samt att rent layoutmässigt...insåg jag att jag borde gjort annorlunda.

ImageImage

Kul projekt!!!

Visst är det lurigt att planera var allt skall sitta??....sen när man skruvat något på ovansidan så skall det dit något elände på undersidan...som krockar förstås :lol:

Man bör nog inte montera elektrolyter så nära likriktarröret som på bilderna här...
Lär ju förkorta livslängden på den :roll:

/Hasse

13 Apr 2012, 08:06
Profile

Den får du förklara för mig Hasse för nu har du tappat mig helt.

13 Apr 2012, 12:23
Profile

Racing wrote:
Den får du förklara för mig Hasse för nu har du tappat mig helt.

Lite gissa/tro :wink:

Men elektrolyter har ju en max arbetstemp. Vanligt är ju 85grader eller 105 grader. Då är livslängden beräknad på denna maxtemp.

Ett rör blir ju lite varmare än så och jag tycker det ser väl tight ut mot ena kondingen där...så kondingen borde värmas på bra där :roll:

...men det håller kanske 100år ändå :lol:
/Hasse

13 Apr 2012, 12:32
Profile

Ah!
Ja,där har du en poäng. Borde gå att lösa med en enkel aluminiumplåt? E ju inte världens ände och ngt jag lurat på lite ur andra aspekter med,om än inte mellan lytarna å RLR;en.
Tack.

13 Apr 2012, 12:40
Profile

Kikade närmar epå det där idag Hasse och du har utan tvivel helt rätt. Avståndet mellan den intilliggande lyten samt RLR;en e litet...litet som i att utan tvivel förlänger man livet REJÄLT med en aluminiumplåt.
Återigen tack. Hade faktiskt inte ens tänkt tanken. (drar på mig dumstruten :shock: )

13 Apr 2012, 21:05
Profile

Racing wrote:
(drar på mig dumstruten :shock: )

Finns inge dumstrutar tycker jag...så dj*vla mycket att tänka på när man gör en layout så det vore omänskligt om det inte blir fel ibland.

/Hasse

13 Apr 2012, 21:39
Profile
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2