View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 17:21



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Delar till SLO bygge 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Delar till SLO bygge
Tänkte att ja lägger in en post här med..

Jag undrar om det är någon som har några delar över till ett SLOClone bygge. Typ chassi transingar eller kretskort m.m.
Små delarna kan jag allt plocka ihop själv :)

Alex

_________________
//Kucera


02 Apr 2012, 18:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Delar till SLO bygge
jag har en klipp ny hammond 100watt guitar series liggandes som jag förmodlingen inte kommer att använda själv..

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


02 Apr 2012, 22:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Delar till SLO bygge
Har en Mercury MC10H choke som borde kunna passa fint.
Har även en beg nedfälld powertrafo till Marshall SL som ger uppåt 480V. Inte stilriktigt kanske men ger juice så det räcker. Man får kanske lösa switchning på annat sätt för det är väl dubbla lågvoltslindningar på SLOs powertrafo?
/Gunnar


03 Apr 2012, 07:26
Profile
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Delar till SLO bygge
Ja fick nys på ett kit som inte var ihopmonterat igår. Men han visste inte om det var till salu. Skulle få svar på det idag. Annars är era saker väldigt intressanta. Den andra LSP lindningen borde väl bara va att sätta dit en hammond filament trafo för? Borde väl finnas sådana som klarar 2A (som det är på SLO trafon) tycker jag. Jag hör av mig när jag vet mer.

Alex

_________________
//Kucera


03 Apr 2012, 08:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Delar till SLO bygge
jag har även en nättrafo till en crate blue voodoo liggandes den har

ca 440 volt i anoden
ca 5@A glöd 3,15-0-3,15
ca 500-1000mA 15-0-15 relä spänning

dvs skulle klara 4 st 6l6 or o 4 preamp rör

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


03 Apr 2012, 21:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Delar till SLO bygge
Ja nu är det ju bara ett chassi kvar snart. Men just nu lutar det åt kitet. Men det beror lite på vad som ingår där. Så ja håller gärna detta lite öppet. Hoppas att ja kan svara er lite mer imorrn.

_________________
//Kucera


03 Apr 2012, 22:11
Profile
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Delar till SLO bygge
Izzy: jag funderar lite på choken du har. Vad tros om den till en Jmp 2203? Nu sitter det en vanlig fender utbytes choke till en deluxe reverb där. Kanske kan var fördel att byta till en större? Förklara gärna hur man ska tänka här. Har inte en JCM800 10H choke?

_________________
//Kucera


03 Apr 2012, 22:17
Profile
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Delar till SLO bygge
http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?t=9797

Eller så kanske man ska ha kvar den lilla choken...

_________________
//Kucera


03 Apr 2012, 22:23
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Delar till SLO bygge
Kucera wrote:
Izzy: jag funderar lite på choken du har. Vad tros om den till en Jmp 2203? Nu sitter det en vanlig fender utbytes choke till en deluxe reverb där. Kanske kan var fördel att byta till en större? Förklara gärna hur man ska tänka här. Har inte en JCM800 10H choke?


En choke på 10H i en sådan stärkare kommer som jag förstår det glätta mer effektivt, rensa bort mer rippel osv. Men - den påverkar också soundet en del som kanske inte är positivt i en 2203. Jag har testat med tre olika chokes i min Super Lead-klon och landat i en C1999 på 3H. Hade också en 5H ett tag och även denna 10H. Men jag tyckte helt klart att jag tappade en del skimmer i soundet, vilket är särskilt känsligt i en low gain-stärkare. Vi talar om mkt små skillnader.

Men effektiv glättning är förstås mkt mer viktigt och eftersträvansvärt i en high gain-stärkare. Därför tror jag att en sådan choke passar utmärkt i en SLO-clone.

/Gunnar


03 Apr 2012, 23:05
Profile
User avatar

Joined: 25 Oct 2009, 22:45
Posts: 565
Location: Trollhättan
Post Re: Delar till SLO bygge
ja men då ska ja allt ta å behålla min Fender choke här. Hade varit lite kul att testa. Men de kan ja ju göra när ja köper lite delar till ett SLO bygge.
Men kan det inte vara bra att ha en choke i alla typ av stärkare eller räcker det med ett låg ohmigt motstånd? Vad rensar bort rippel mest/bäst?

_________________
//Kucera


05 Apr 2012, 14:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.