
Strömbegränsande diod i MESA SOB.
När jag renoverade min SOB för ett år sen så satt där en mysko diod som tydligen skall begränsa strömmen vid katoderna på V3. Efter lite googlande stoppade jag dit en resistor på 1,5K i stället eftersom den verkade paj. Jag har funderat en del på vad jag egentligen gjort och om man skulle gjort på något annat sätt? Tycker jag har letat runt bland åtskilliga scheman men inte sett något liknande.
Fram till i går så har den funkat jättebra under ett halvårs tid. I går så började den dista alldeles för tidigt direkt från start. I input 2 har den knappast distat alls förr! Jag lär väl kolla förstegsrören, glapp, och signalkondingarna antar jag? Dock en fråga: När jag fixade den monterade jag motstånd på ingångarna. Har jag valt rimliga värden?
AH