View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:31



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD
Nån som testat de olika fabrikaten funderar på att köpa en lång tank motsvarande Accutronics 4AB3C1B eller 9AB3C1B. Belton och TAD är ju nästan halva priset mot Accutronics men hur är dom ljud och kvalitets mässigt?


31 Mar 2012, 10:27
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD
Jag bytte just ut en accutronicstank mot en TAD i ett Fender stå-ensam. Klart lyft! Rekommenderas, jag passade på att prova den i två andra stärkare också. Tydligen anses TADs tank som en upgrade i rockabillykretsar. När det gäller Belton är det väl så att de köpt Accutronics, och jag tror inte det är nån skillnad, de tänker väl bara fortsätta med samma tankar, men kanske fasa ut Accutronicsnamnet?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


31 Mar 2012, 13:09
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD
Det låter ju ut bra, TAD tanken är ju också billigast vilket inte ät någon nackdel. Martin, kan du beskriva ljudskillnaden du upplevde med TAD tanken mot Accutronics tank?


01 Apr 2012, 06:11
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD
Jag har också bytt från Accutronics till TAD i en blackface Deluxe Reverb. Efterklangen blev mer komplex och innehöll mer av hela frekvensområdet.

Jag har dock lite svårt för lång decay och bytte egentligen för att få kortare dylik, men det tycker jag inte att det blev (trots specat kortare decay).

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


02 Apr 2012, 23:21
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD
Då är det nog spikat att det får bli en TAD tank.

Någon som kan säga ljudskillnaden mellan en lång reverbtank med 4 fjädrar mot en med 6 fjädrar? Blir det fylligare reverb i en med 6 fjädrar om man har samma decay, eller vad är ljudskillnaden?


03 Apr 2012, 09:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD
busse wrote:
Då är det nog spikat att det får bli en TAD tank.

Någon som kan säga ljudskillnaden mellan en lång reverbtank med 4 fjädrar mot en med 6 fjädrar? Blir det fylligare reverb i en med 6 fjädrar om man har samma decay, eller vad är ljudskillnaden?

Tänk själv: Om du skulle skaka en tank med korta fjädrar resp en med långa - skillnad? ja troligen längre tid innan den lugnar sig (decay)
Flera fjädrar i ? Mera rassel, dvs "fylligare eller mer variation, komplex ljudbild.


03 Apr 2012, 14:31
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD
rudmark wrote:
busse wrote:
Då är det nog spikat att det får bli en TAD tank.

Någon som kan säga ljudskillnaden mellan en lång reverbtank med 4 fjädrar mot en med 6 fjädrar? Blir det fylligare reverb i en med 6 fjädrar om man har samma decay, eller vad är ljudskillnaden?

Tänk själv: Om du skulle skaka en tank med korta fjädrar resp en med långa - skillnad? ja troligen längre tid innan den lugnar sig (decay)
Flera fjädrar i ? Mera rassel, dvs "fylligare eller mer variation, komplex ljudbild.


Då¨var det som jag misstänkte, får nog bli en tank med sex fjädrar.


03 Apr 2012, 16:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.