|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD
Nån som testat de olika fabrikaten funderar på att köpa en lång tank motsvarande Accutronics 4AB3C1B eller 9AB3C1B. Belton och TAD är ju nästan halva priset mot Accutronics men hur är dom ljud och kvalitets mässigt?
|
| 31 Mar 2012, 10:27 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
 Re: Reverbtankar, Accutronics, Belton, TAD
Jag bytte just ut en accutronicstank mot en TAD i ett Fender stå-ensam. Klart lyft! Rekommenderas, jag passade på att prova den i två andra stärkare också. Tydligen anses TADs tank som en upgrade i rockabillykretsar. När det gäller Belton är det väl så att de köpt Accutronics, och jag tror inte det är nån skillnad, de tänker väl bara fortsätta med samma tankar, men kanske fasa ut Accutronicsnamnet?
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 31 Mar 2012, 13:09 |
|
 |
|
busse
|
Det låter ju ut bra, TAD tanken är ju också billigast vilket inte ät någon nackdel. Martin, kan du beskriva ljudskillnaden du upplevde med TAD tanken mot Accutronics tank?
|
| 01 Apr 2012, 06:11 |
|
 |
|
R.U. Sirius
|
Jag har också bytt från Accutronics till TAD i en blackface Deluxe Reverb. Efterklangen blev mer komplex och innehöll mer av hela frekvensområdet.
Jag har dock lite svårt för lång decay och bytte egentligen för att få kortare dylik, men det tycker jag inte att det blev (trots specat kortare decay).
_________________- The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 02 Apr 2012, 23:21 |
|
 |
|
busse
|
Då är det nog spikat att det får bli en TAD tank.
Någon som kan säga ljudskillnaden mellan en lång reverbtank med 4 fjädrar mot en med 6 fjädrar? Blir det fylligare reverb i en med 6 fjädrar om man har samma decay, eller vad är ljudskillnaden?
|
| 03 Apr 2012, 09:35 |
|
 |
|
rudmark
|
busse wrote: Då är det nog spikat att det får bli en TAD tank.
Någon som kan säga ljudskillnaden mellan en lång reverbtank med 4 fjädrar mot en med 6 fjädrar? Blir det fylligare reverb i en med 6 fjädrar om man har samma decay, eller vad är ljudskillnaden? Tänk själv: Om du skulle skaka en tank med korta fjädrar resp en med långa - skillnad? ja troligen längre tid innan den lugnar sig (decay) Flera fjädrar i ? Mera rassel, dvs "fylligare eller mer variation, komplex ljudbild.
|
| 03 Apr 2012, 14:31 |
|
 |
|
busse
|
rudmark wrote: busse wrote: Då är det nog spikat att det får bli en TAD tank.
Någon som kan säga ljudskillnaden mellan en lång reverbtank med 4 fjädrar mot en med 6 fjädrar? Blir det fylligare reverb i en med 6 fjädrar om man har samma decay, eller vad är ljudskillnaden? Tänk själv: Om du skulle skaka en tank med korta fjädrar resp en med långa - skillnad? ja troligen längre tid innan den lugnar sig (decay) Flera fjädrar i ? Mera rassel, dvs "fylligare eller mer variation, komplex ljudbild. Då¨var det som jag misstänkte, får nog bli en tank med sex fjädrar.
|
| 03 Apr 2012, 16:25 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|