Joined: 12 Oct 2010, 22:03 Posts: 276 Location: oxelösund
Benämningar på pottar
Hej på er. jag har inte fått in i huvudet vilken pot som är vilken? Omdet står 1MA är det lika med log pot, och om det står 250KL är det lika med linjär eller är det tvärt om. Det blir frustrerande just när man skall sta om beställa, och hjärn spökena slår till liksom.
29 Mar 2012, 19:18
R.U. Sirius
Joined: 12 Jun 2005, 04:28 Posts: 909 Location: Estocolmo
Joined: 08 Jan 2008, 10:48 Posts: 1988 Location: Uppsala
Re: Benämningar på pottar
Tyvärr är märkningen olika för olika till tillverkare, så det går inte att säga generellt vad som är vad.
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
30 Mar 2012, 21:57
Bo Hansén
Joined: 19 Jan 2009, 02:46 Posts: 179 Location:
Re: Benämningar på pottar
Holken,
USA skriver A om det är logaritmisk (Audio) och L eller LN linjär
Japan (Taiwan/Kina) är A logaritmisk och B liniär, men hos Engelska Radiohm/Omeg är det tvärt om.
Även anti-logaritmisk benäms på olika sätt. USA brukar skriva Rev.A (revrse audio) och här i europa kan det stå C eller eller -log eller som Sfernice/Wishai ett F.
Men det finns nog mer varianter på benämningar skulle jag tro.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum