View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 06:53



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Ombyggd Marshall 1987 - Nya klipp! 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Ombyggd Marshall 1987 - Nya klipp!
Nytt bygge; en Marshall 1987 från 1973.

Den var moddad och sönderborrad av Thomas Larsson förut så alla mordhot och liknande från vintagetaliban-klubben undanbedes vänligen men bestämt :lol:

En kanal, rördriven loop och en massa rattar och switchar för att "shejpa" ljudet innan och efter dist.
Det är en fyrstegskrets med parallellkopplat ingångssteg och katodföljare.

http://www.youtube.com/watch?v=0WTofWSemhg
http://www.youtube.com/watch?v=GI33-gfJ4yE

Image

Bilder från byggprocessen finns på min blogg: http://emaushenric.benesser.se/

Har byggt om lite sedan bilden togs då förstärkaren "saggade" för mycket med denna nätdel. Men det gick att bygga en brumfri nätdel till högspänningen utan elekrolyter! Ska bygga det i en annan förstärkare sen har jag tänkt som ska bli en förstärkare helt fri från elektrolyter! :D


Nyheter:

Nu är den helt färdigställd!

Image

Image

Image

http://www.youtube.com/watch?v=OFU878lvSiE

Och nu kom telen fram som ni alla väntat på :D
http://www.youtube.com/watch?v=mefqhm67mlE


http://soundcloud.com/emaushenric/henri ... n-modded-5

Nu är inte detta någon metalmaskin i första hand men jag spelade in ett klipp där jag rattat stärkarn så tight det går och med massor av dist:
http://soundcloud.com/emaushenric/henri ... n-modded-2

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


Last edited by emaushenric on 30 Mar 2012, 00:58, edited 1 time in total.



25 Mar 2012, 18:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
hehe, låter rätt mkt nineties det där, typ G Lynch.
Är den sådär tajt och torr i tonen i rummet oxå, eller
är det inspelningen som luras?

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


25 Mar 2012, 18:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
Plexiglas wrote:
hehe, låter rätt mkt nineties det där, typ G Lynch.
Är den sådär tajt och torr i tonen i rummet oxå, eller
är det inspelningen som luras?



Det blir lite torrt med den inspelningsteknik jag använder.
Tight är den men upplevs punchigare i lågmidden i rummet.
Inspelningen är gjord som (jag tycker att) gitarr ska låta i en mix med trummor och bas, kan upplevas lite tunt i sig självt.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


25 Mar 2012, 21:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
bara för din information så är london power dvs kevin o connor den första för över 10 år sedan att bygga stärkare utan e-lyter... vi som var med på första rör workshopen fick prova en av hans skapelser :wink:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Mar 2012, 21:16
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
emaushenric wrote:
Plexiglas wrote:
hehe, låter rätt mkt nineties det där, typ G Lynch.
Är den sådär tajt och torr i tonen i rummet oxå, eller
är det inspelningen som luras?



Det blir lite torrt med den inspelningsteknik jag använder.
Tight är den men upplevs punchigare i lågmidden i rummet.
Inspelningen är gjord som (jag tycker att) gitarr ska låta i en mix med trummor och bas, kan upplevas lite tunt i sig självt.


aa, låter bra tycker jag ;)
påminner en hel del om GLs ton på Back for the Attack med dokken,
en ganska köttig, men torr, övertonsrik ton.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


25 Mar 2012, 21:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2274
Location: Söderhamn
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
Låter sketabra tycker jag. Den dynamiken var inte illa.


25 Mar 2012, 21:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
emaushenric wrote:
Det blir lite torrt med den inspelningsteknik jag använder.
Tight är den men upplevs punchigare i lågmidden i rummet.
Inspelningen är gjord som (jag tycker att) gitarr ska låta i en mix med trummor och bas, kan upplevas lite tunt i sig självt.


Hur har du spelat in det där?

Väldigt vasst och tunnt i mina öron :roll:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


25 Mar 2012, 21:55
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
zven wrote:
bara för din information så är london power dvs kevin o connor den första för över 10 år sedan att bygga stärkare utan e-lyter... vi som var med på första rör workshopen fick prova en av hans skapelser :wink:


Ser man på! Hade inte hört talas om den, men har inte direkt efterforskat kring rörförstärkare utan e-lyter heller.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


26 Mar 2012, 00:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
Skavis wrote:
Låter sketabra tycker jag. Den dynamiken var inte illa.


Tack ska du ha!

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


26 Mar 2012, 00:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
farbrortäpp wrote:
emaushenric wrote:
Det blir lite torrt med den inspelningsteknik jag använder.
Tight är den men upplevs punchigare i lågmidden i rummet.
Inspelningen är gjord som (jag tycker att) gitarr ska låta i en mix med trummor och bas, kan upplevas lite tunt i sig självt.


Hur har du spelat in det där?

Väldigt vasst och tunnt i mina öron :roll:


Jag spelade in med tre mickar. Närmickade med en Royer 122 och en Shure PG58 (viss prisskillnad på dessa :D ) och avståndsmickade med en Neumann KMS105 som jag kör som fäjk-stereo mick, dubblerar signalen och fasvänder den ena och panorerar ut en i höger och en i vänster. Jag tror att det är fäjkstereomicken du inte gillar, den står för fräset på toppen som gör att det upplevs lite tunt.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


26 Mar 2012, 00:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
Håller med om köttigt och övertonsrikt. Lite brown-geggigt men bra punch i low mid och schysst sprätt på toppen. Ett rätt fräckt sound. Påminner en hel del om David Brays mods. Men han pressar så jäkla mkt gain ur rören att kan låta för geggigt. Och jag tror han låter fasvändare yla också. Men din stärkare har bara master för fasvändaren eller?
Undrar hur användbart det därsoundet är. Kanske om man är ensam gitarrist i bandet?
Är det ett extra rör i preampen + ett rör till loopen?
Går å klurar på att göra ytterligare en makeover av min 1987:a, sätta in ett rör till. Den har redan Metros ss-loop, men skulle vilja få lite mer flås i den. Hm, nu blev man lödsugen.
/Gunnar


26 Mar 2012, 23:29
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
Izzy wrote:
Håller med om köttigt och övertonsrikt. Lite brown-geggigt men bra punch i low mid och schysst sprätt på toppen. Ett rätt fräckt sound. Påminner en hel del om David Brays mods. Men han pressar så jäkla mkt gain ur rören att kan låta för geggigt. Och jag tror han låter fasvändare yla också. Men din stärkare har bara master för fasvändaren eller?
Undrar hur användbart det därsoundet är. Kanske om man är ensam gitarrist i bandet?
Är det ett extra rör i preampen + ett rör till loopen?
Går å klurar på att göra ytterligare en makeover av min 1987:a, sätta in ett rör till. Den har redan Metros ss-loop, men skulle vilja få lite mer flås i den. Hm, nu blev man lödsugen.
/Gunnar



Det är ett extra rör till preampen och ett extra till loopen ja. Det är PPIMV på den, vanlig master innan fasvändaren och en master innan loopen. Hade dock PPIMV på max när jag spelade in klippen så det är bara preampdist på klippen, blir lite geggigare om man låter fasvändaren vara med och yla. :D

Det rör jag tycker låter bäst i fasvändaren när man kör PPIMV är de gamla Shuguang 12at7-rören med röd text på, brukar stå "12AT7 CHINA" på dem. Ser ut så här: Image

Har ett sånt i Laney'n du testade i Hässleholm.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


26 Mar 2012, 23:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Ombyggd Marshall 1987
emaushenric wrote:
Det rör jag tycker låter bäst i fasvändaren när man kör PPIMV är de gamla Shuguang 12at7-rören med röd text på, brukar stå "12AT7 CHINA" på dem. Ser ut så här: Image

Har ett sånt i Laney'n du testade i Hässleholm.


Intressant. Jag kör just nu med ett JAN 5751 som fasvändare i min JMP med het trestegskrets och tycker det tightar till ljudet snyggt när man drar på mkt. Har förvisso inte ppimv på den, men det skulle kunna vara fördealktigt med ett sådant rör också, eller 12AT7 då, om man kör ppimv. Bra ide!
/Gunnar


27 Mar 2012, 07:42
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Ombyggd Marshall 1987 - Nya klipp!
Nu finns det fräscha klipp och bilder i första posten :)

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


30 Mar 2012, 00:59
Profile WWW

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 411
Location:
Post Re: Ombyggd Marshall 1987 - Nya klipp!
Låter verkligen knasigt bra. Gott tryck imellanregistret och precis lagom grynig dist utan att gröta till det.
Mitt favvogitarrsound (utom möjligen Malcolm) är VH Fair varning-albumet. Det lät ganska mycket så om Grecon i mina öron.

Grattis
/M


30 Mar 2012, 19:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Ombyggd Marshall 1987 - Nya klipp!
Snyggt Henric!!! Verkligen!!

Jag har gått en lite annan väg,men precis som du tror jag på att "signera" stärkarna.
Fixat dekaler...som nog e rättvisande :lol: :lol:

"This amp has been fucked up by; Racing!"

:mrgreen: :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Mar 2012, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Ombyggd Marshall 1987 - Nya klipp!
Bongus wrote:
Låter verkligen knasigt bra. Gott tryck imellanregistret och precis lagom grynig dist utan att gröta till det.
Mitt favvogitarrsound (utom möjligen Malcolm) är VH Fair varning-albumet. Det lät ganska mycket så om Grecon i mina öron.

Grattis
/M


Kul att du gillar den! Planen när jag ritade upp den var att den skulle dra åt det hållet :)

Racing wrote:
Snyggt Henric!!! Verkligen!!

Jag har gått en lite annan väg,men precis som du tror jag på att "signera" stärkarna.
Fixat dekaler...som nog e rättvisande :lol: :lol:

"This amp has been fucked up by; Racing!"

:mrgreen: :mrgreen:


Haha! :lol: :lol:

Det är kul att följa dina projekt med förresten!

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


30 Mar 2012, 23:32
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 91 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.