| Author |
Message |
|
emaushenric
|
 Ombyggd Marshall 1987 - Nya klipp!
Nytt bygge; en Marshall 1987 från 1973. Den var moddad och sönderborrad av Thomas Larsson förut så alla mordhot och liknande från vintagetaliban-klubben undanbedes vänligen men bestämt En kanal, rördriven loop och en massa rattar och switchar för att "shejpa" ljudet innan och efter dist. Det är en fyrstegskrets med parallellkopplat ingångssteg och katodföljare. http://www.youtube.com/watch?v=0WTofWSemhghttp://www.youtube.com/watch?v=GI33-gfJ4yE Bilder från byggprocessen finns på min blogg: http://emaushenric.benesser.se/Har byggt om lite sedan bilden togs då förstärkaren "saggade" för mycket med denna nätdel. Men det gick att bygga en brumfri nätdel till högspänningen utan elekrolyter! Ska bygga det i en annan förstärkare sen har jag tänkt som ska bli en förstärkare helt fri från elektrolyter! Nyheter:Nu är den helt färdigställd!   http://www.youtube.com/watch?v=OFU878lvSiEOch nu kom telen fram som ni alla väntat på http://www.youtube.com/watch?v=mefqhm67mlEhttp://soundcloud.com/emaushenric/henri ... n-modded-5Nu är inte detta någon metalmaskin i första hand men jag spelade in ett klipp där jag rattat stärkarn så tight det går och med massor av dist: http://soundcloud.com/emaushenric/henri ... n-modded-2
Last edited by emaushenric on 30 Mar 2012, 00:58, edited 1 time in total.
|
| 25 Mar 2012, 18:32 |
|
 |
|
Plexiglas
|
 Re: Ombyggd Marshall 1987
hehe, låter rätt mkt nineties det där, typ G Lynch. Är den sådär tajt och torr i tonen i rummet oxå, eller är det inspelningen som luras?
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 25 Mar 2012, 18:55 |
|
 |
|
emaushenric
|
Plexiglas wrote: hehe, låter rätt mkt nineties det där, typ G Lynch. Är den sådär tajt och torr i tonen i rummet oxå, eller är det inspelningen som luras? Det blir lite torrt med den inspelningsteknik jag använder. Tight är den men upplevs punchigare i lågmidden i rummet. Inspelningen är gjord som (jag tycker att) gitarr ska låta i en mix med trummor och bas, kan upplevas lite tunt i sig självt.
|
| 25 Mar 2012, 21:11 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
bara för din information så är london power dvs kevin o connor den första för över 10 år sedan att bygga stärkare utan e-lyter... vi som var med på första rör workshopen fick prova en av hans skapelser 
|
| 25 Mar 2012, 21:16 |
|
 |
|
Plexiglas
|
emaushenric wrote: Plexiglas wrote: hehe, låter rätt mkt nineties det där, typ G Lynch. Är den sådär tajt och torr i tonen i rummet oxå, eller är det inspelningen som luras? Det blir lite torrt med den inspelningsteknik jag använder. Tight är den men upplevs punchigare i lågmidden i rummet. Inspelningen är gjord som (jag tycker att) gitarr ska låta i en mix med trummor och bas, kan upplevas lite tunt i sig självt. aa, låter bra tycker jag  påminner en hel del om GLs ton på Back for the Attack med dokken, en ganska köttig, men torr, övertonsrik ton.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 25 Mar 2012, 21:30 |
|
 |
|
Skavis
|
Låter sketabra tycker jag. Den dynamiken var inte illa.
|
| 25 Mar 2012, 21:39 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
emaushenric wrote: Det blir lite torrt med den inspelningsteknik jag använder. Tight är den men upplevs punchigare i lågmidden i rummet. Inspelningen är gjord som (jag tycker att) gitarr ska låta i en mix med trummor och bas, kan upplevas lite tunt i sig självt. Hur har du spelat in det där? Väldigt vasst och tunnt i mina öron 
|
| 25 Mar 2012, 21:55 |
|
 |
|
emaushenric
|
zven wrote: bara för din information så är london power dvs kevin o connor den första för över 10 år sedan att bygga stärkare utan e-lyter... vi som var med på första rör workshopen fick prova en av hans skapelser  Ser man på! Hade inte hört talas om den, men har inte direkt efterforskat kring rörförstärkare utan e-lyter heller.
|
| 26 Mar 2012, 00:02 |
|
 |
|
emaushenric
|
Skavis wrote: Låter sketabra tycker jag. Den dynamiken var inte illa. Tack ska du ha!
|
| 26 Mar 2012, 00:05 |
|
 |
|
emaushenric
|
farbrortäpp wrote: emaushenric wrote: Det blir lite torrt med den inspelningsteknik jag använder. Tight är den men upplevs punchigare i lågmidden i rummet. Inspelningen är gjord som (jag tycker att) gitarr ska låta i en mix med trummor och bas, kan upplevas lite tunt i sig självt. Hur har du spelat in det där? Väldigt vasst och tunnt i mina öron  Jag spelade in med tre mickar. Närmickade med en Royer 122 och en Shure PG58 (viss prisskillnad på dessa  ) och avståndsmickade med en Neumann KMS105 som jag kör som fäjk-stereo mick, dubblerar signalen och fasvänder den ena och panorerar ut en i höger och en i vänster. Jag tror att det är fäjkstereomicken du inte gillar, den står för fräset på toppen som gör att det upplevs lite tunt.
|
| 26 Mar 2012, 00:40 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Håller med om köttigt och övertonsrikt. Lite brown-geggigt men bra punch i low mid och schysst sprätt på toppen. Ett rätt fräckt sound. Påminner en hel del om David Brays mods. Men han pressar så jäkla mkt gain ur rören att kan låta för geggigt. Och jag tror han låter fasvändare yla också. Men din stärkare har bara master för fasvändaren eller? Undrar hur användbart det därsoundet är. Kanske om man är ensam gitarrist i bandet? Är det ett extra rör i preampen + ett rör till loopen? Går å klurar på att göra ytterligare en makeover av min 1987:a, sätta in ett rör till. Den har redan Metros ss-loop, men skulle vilja få lite mer flås i den. Hm, nu blev man lödsugen. /Gunnar
|
| 26 Mar 2012, 23:29 |
|
 |
|
emaushenric
|
Izzy wrote: Håller med om köttigt och övertonsrikt. Lite brown-geggigt men bra punch i low mid och schysst sprätt på toppen. Ett rätt fräckt sound. Påminner en hel del om David Brays mods. Men han pressar så jäkla mkt gain ur rören att kan låta för geggigt. Och jag tror han låter fasvändare yla också. Men din stärkare har bara master för fasvändaren eller? Undrar hur användbart det därsoundet är. Kanske om man är ensam gitarrist i bandet? Är det ett extra rör i preampen + ett rör till loopen? Går å klurar på att göra ytterligare en makeover av min 1987:a, sätta in ett rör till. Den har redan Metros ss-loop, men skulle vilja få lite mer flås i den. Hm, nu blev man lödsugen. /Gunnar Det är ett extra rör till preampen och ett extra till loopen ja. Det är PPIMV på den, vanlig master innan fasvändaren och en master innan loopen. Hade dock PPIMV på max när jag spelade in klippen så det är bara preampdist på klippen, blir lite geggigare om man låter fasvändaren vara med och yla. Det rör jag tycker låter bäst i fasvändaren när man kör PPIMV är de gamla Shuguang 12at7-rören med röd text på, brukar stå "12AT7 CHINA" på dem. Ser ut så här:  Har ett sånt i Laney'n du testade i Hässleholm.
|
| 26 Mar 2012, 23:51 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
emaushenric wrote: Det rör jag tycker låter bäst i fasvändaren när man kör PPIMV är de gamla Shuguang 12at7-rören med röd text på, brukar stå "12AT7 CHINA" på dem. Ser ut så här:  Har ett sånt i Laney'n du testade i Hässleholm. Intressant. Jag kör just nu med ett JAN 5751 som fasvändare i min JMP med het trestegskrets och tycker det tightar till ljudet snyggt när man drar på mkt. Har förvisso inte ppimv på den, men det skulle kunna vara fördealktigt med ett sådant rör också, eller 12AT7 då, om man kör ppimv. Bra ide! /Gunnar
|
| 27 Mar 2012, 07:42 |
|
 |
|
emaushenric
|
 Re: Ombyggd Marshall 1987 - Nya klipp!
Nu finns det fräscha klipp och bilder i första posten 
|
| 30 Mar 2012, 00:59 |
|
 |
|
bongus
|
Låter verkligen knasigt bra. Gott tryck imellanregistret och precis lagom grynig dist utan att gröta till det. Mitt favvogitarrsound (utom möjligen Malcolm) är VH Fair varning-albumet. Det lät ganska mycket så om Grecon i mina öron.
Grattis /M
|
| 30 Mar 2012, 19:29 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Snyggt Henric!!! Verkligen!! Jag har gått en lite annan väg,men precis som du tror jag på att "signera" stärkarna. Fixat dekaler...som nog e rättvisande "This amp has been fucked up by; Racing!" 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 30 Mar 2012, 19:31 |
|
 |
|
emaushenric
|
Bongus wrote: Låter verkligen knasigt bra. Gott tryck imellanregistret och precis lagom grynig dist utan att gröta till det. Mitt favvogitarrsound (utom möjligen Malcolm) är VH Fair varning-albumet. Det lät ganska mycket så om Grecon i mina öron.
Grattis /M Kul att du gillar den! Planen när jag ritade upp den var att den skulle dra åt det hållet Racing wrote: Snyggt Henric!!! Verkligen!! Jag har gått en lite annan väg,men precis som du tror jag på att "signera" stärkarna. Fixat dekaler...som nog e rättvisande "This amp has been fucked up by; Racing!"  Haha! Det är kul att följa dina projekt med förresten!
|
| 30 Mar 2012, 23:32 |
|
|