View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 17:53



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Kondensatorfråga.. igen. 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Kondensatorfråga.. igen.
Har en transistorstärkare här som säkert har en 30-40 år på nacken. Den brusar/knastrar konstant och låter som jag skulle gissa det låter när det finns elektrolyter som behöver bytas. Då undrar jag:
Hur gör ni?
Felsöker ni er fram till de som behöver bytas (och i så fall hur?), eller byter ni allihopa?

_________________
David


19 Mar 2012, 15:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
I sån gammal kan alla behövas bytas.... Först tittar man på dem, inga synliga mankemang? Eftersom det brukar vara stående elyter så kan man kanske se om toppen på dem (den där korsskurna aluminumtoppen) buktar (=oftast fel), man kan mäta om det kortis i nån, eller avbrott.,sedan byter man dem i strömdelen, sedan di andra.

Har själv en ESR-mätare som kommit till glädje....


19 Mar 2012, 21:22
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
OK. Tack för svaret.

_________________
David


20 Mar 2012, 01:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
Jag fortsätter med en liten följdfråga, typ:

Den här gamla transistorstärkaren har 2st filterkondingar efter mainstrafot som ligger på 2200µF/63V, men de är stora nog för att vara 500V-kondingar. Kan det vara så att kondingar från den tiden var så mycket större i fysisk storlek?

_________________
David


20 Mar 2012, 16:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
David Wikström wrote:
Jag fortsätter med en liten följdfråga, typ:

Den här gamla transistorstärkaren har 2st filterkondingar efter mainstrafot som ligger på 2200µF/63V, men de är stora nog för att vara 500V-kondingar. Kan det vara så att kondingar från den tiden var så mycket större i fysisk storlek?


Jag svarar igen :) Svar ja. Grejjorna blir mindre och mindre.


20 Mar 2012, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
Och så påverkas storleken även av kapacitansen, som ju är betydligt högre än vad som är vanligt i rörförstärkare.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


20 Mar 2012, 17:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
Sustain wrote:
Och så påverkas storleken även av kapacitansen, som ju är betydligt högre än vad som är vanligt i rörförstärkare.

Givetvis, fast de som jag hittar på Mouser är inte ens hälften så stora, trots samma spec..

_________________
David


20 Mar 2012, 17:32
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
Quote:
Den brusar/knastrar konstant och låter som jag skulle gissa det låter när det finns elektrolyter som behöver bytas.

Om kondingarna är kassa brusar/knastrar det inte. Låter mer som igengrodda pottar. Låter det som fan när du vrider på potarna? i så fall har du oxid och skit där. Spraya och massera! Sen kan det iofs vara läge att byta ellyter, men de förorsakar inte i första hand brus/knaster.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


20 Mar 2012, 22:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
Martin Kuhn wrote:
Quote:
Den brusar/knastrar konstant och låter som jag skulle gissa det låter när det finns elektrolyter som behöver bytas.

Om kondingarna är kassa brusar/knastrar det inte. Låter mer som igengrodda pottar. Låter det som fan när du vrider på potarna? i så fall har du oxid och skit där. Spraya och massera! Sen kan det iofs vara läge att byta ellyter, men de förorsakar inte i första hand brus/knaster.

Bra point, Martin. Dåliga lytar orsakar mer av fuldistorsion (eller om det är kallödning/glapp-> qnaster av och på)
Min ganska ringa erfarenhet säger mig att i transistorstärkare (och PC's) blir inte lytarna dåliga, de går sönder,' instant kaputto'. Men om det är et gammalt vrak så kan det ha torkat in osv. Speciellt gamla lytar i spänningsdelen.


20 Mar 2012, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
Nej, pottarna är helt tysta. Det är ju liksom ett typiskt strömbrus, eller surr kanske man kan kalla det. Det är konstant men inte helt statiskt. Det borde väl vara lyterna?

_________________
David


20 Mar 2012, 23:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1703
Location: Halmstad
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
Hur var det för länge sedan? Var de verkligen lika tysta som Hifi-förstärkare?
Hade länge en 70-tals Marantz Stereo hemma. Den fick efter närmare 20 år de problem du beskriver. I början löstes problemen med att spraya allt rikligt med 5-56 som sedan fick rinna av på en tidning i några dagar. Säkert inte att rekommendera, men det fungerade tills jag tröttnade när apparaten passerade 25 år.

Jag har ingen så gammal gitarrförstärkare i brukbart skick. Sålde en som fungerade i förra året. Den brusade rätt mycket, men inget knaster.

Tidigare kollade jag en del på nätet och det som var närmast, men som aldrig testades, var att skärma trafon. Jag tror att det i princip var en burk över trafon.

Och nu fick jag en påminnelse om min Sessionette 75 som lämnades på rep för ett halvår sedan. Det är nog dags att fråga efter den!


22 Mar 2012, 15:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
Renoverade nyligen min allra första förstärkare som jag köpte när jag var 13-14 år, ELK FS-30, ser ut som en Fender Deluxe eller liknande (12" högt), den är från 1972 tror jag. Helt transistoriserad. Den har länge låtit trött och småbrummat, tills den för något år sedan helt lade av.

Jag gick igenom hela kretsen och kollade upp värden och typ på komponenterna, beställde hem och lödade. Kostade bortåt 200:- i komponenter och ett par timmars jobb, Sedan lät den riktigt bra, gott tryck för sina 30W, har inte låtit så pass bra på minst 10 år insåg jag.

Så byt alla e-lyter, rekommenderas... :o

_________________
/Lennart


25 Mar 2012, 22:48
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Kondensatorfråga.. igen.
Quote:
Jag svarar igen :) Svar ja. Grejjorna blir mindre och mindre.


Håller med dig ju äldre man blir dessto mindre blir grejen..... :wink:

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


26 Mar 2012, 12:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: tligen and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.