| Author |
Message |
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
 Tonkontroller från Anoden
Vilket motstånd (motståndet som går till kondingarna för bas och mid) bör man använda om man tar ut tonkontrollerna på Anoden istället för katoden. Har sett varianter från 56k till 100k
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 19 Mar 2012, 14:22 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Mrcool wrote: Vilket motstånd (motståndet som går till kondingarna för bas och mid) bör man använda om man tar ut tonkontrollerna på Anoden istället för katoden. Har sett varianter från 56k till 100k Använd det motstånd du tycker ger "rätt" ljubild 
|
| 19 Mar 2012, 15:56 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Om du använder mindre anodmotstånd lastar inte eqn ner anoden lika mycket. Sen spelar ju slope-motståndet in också hur mycket det lastas ner. Jag tycker inte det låter bra med för stort anodmotstånd på sista steget om tonkontrollerna tas ut från anoden men det är ju en smaksak. Testa gärna det förslag som Tubis postade förut med 33k anodmotstånd och 33k slope och se vad du tycker. Om du vill ha någolunda symmetri i sista steget kan du testa med 680-820ohm katodmotstånd.
|
| 19 Mar 2012, 16:10 |
|
 |
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
jag var lite otydlig , jag har 100k Anod resistor det var slope resistorn jag funderade över
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 19 Mar 2012, 20:28 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Löd dit en trimpot på 250k så kan du vrida fram och tillbaka och testa vad du gillar bäst. Ladda ner denna så kan du se vad som händer: http://www.duncanamps.com/tsc/index.html
|
| 19 Mar 2012, 20:52 |
|
 |
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Lastar man inte ner gainsteget med för lågt värde på slope resistorn, har för mig att jag har läst det någon gång.
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 20 Mar 2012, 07:54 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Mrcool wrote: Lastar man inte ner gainsteget med för lågt värde på slope resistorn, har för mig att jag har läst det någon gång. Det stämmer.
|
| 20 Mar 2012, 12:33 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Men prova...du kanske gillar det som händer Löd dit en 100k pot och skruva/spela.... Det är ditt öra som bestämmer vad som är bra...röret håller!!! mvh/Hasse
|
| 20 Mar 2012, 14:04 |
|
 |
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
farbrortäpp wrote: Men prova...du kanske gillar det som händer Löd dit en 100k pot och skruva/spela.... Det är ditt öra som bestämmer vad som är bra...röret håller!!! mvh/Hasse Då vet jag att röret inte tar stryk. Det blir att prova ikväll
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 20 Mar 2012, 15:05 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Jag har sett någon variant på ställbar slope på AX84. Denna: http://www.ax84.com/static/october/AX84 ... 100325.pdfDet kanske kan vara en "feature" 
_________________ /Bengt
|
| 20 Mar 2012, 16:24 |
|
 |
|
Mats
Joined: 02 Nov 2008, 14:15 Posts: 45 Location:
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Hej ! Jag har för mig att det är en bra sak att, ha en kondensator mellan anoden och Potten, för att isolera den ifrån spänningen på anoden. Kanske detta har framgått tidigare i tråden. /Mats
|
| 20 Mar 2012, 16:34 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Mats wrote: Hej ! Jag har för mig att det är en bra sak att, ha en kondensator mellan anoden och Potten, för att isolera den ifrån spänningen på anoden. Kanske detta har framgått tidigare i tråden. /Mats Bra tänkt finns bra exempel tydligt i schemat från AX84 inlägg, fast då från katoden. Denna konding kan du skippa om du endast skall labba.
|
| 20 Mar 2012, 16:57 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Det funkar dock inte så där jättebra att ha ställbar resistor där iom att det ändrar förhållandet diskant övrig tonstack, midens rolloff, förhållandet resistorn/midpotens värde, utgångsimpedansens påverkan på tonstack. Svårt att få grepp om så många parametrar på en gång. Jag hade satt 100k och sen justerat kondingarna efter det.............
_________________ Johan Hansson
|
| 20 Mar 2012, 20:53 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Tubis wrote: Det funkar dock inte så där jättebra att ha ställbar resistor där iom att det ändrar förhållandet diskant övrig tonstack, midens rolloff, förhållandet resistorn/midpotens värde, utgångsimpedansens påverkan på tonstack. Svårt att få grepp om så många parametrar på en gång. Jag hade satt 100k och sen justerat kondingarna efter det............. Har testad detta med justerbar slope på anoddriven stack med väldigt lyckat resultat...(i mitt huve) ...så testa...
|
| 20 Mar 2012, 22:07 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
farbrortäpp wrote: Tubis wrote: Det funkar dock inte så där jättebra att ha ställbar resistor där iom att det ändrar förhållandet diskant övrig tonstack, midens rolloff, förhållandet resistorn/midpotens värde, utgångsimpedansens påverkan på tonstack. Svårt att få grepp om så många parametrar på en gång. Jag hade satt 100k och sen justerat kondingarna efter det............. Har testad detta med justerbar slope på anoddriven stack med väldigt lyckat resultat...(i mitt huve) ...så testa... Har testat det med med inte så lyckat resultat(med mina mått mätt). Visst rattar man in olika ljud och hittar förmodligen en sweetspot men man ändrar så mycket i tonstacken av denna resistor och det krävs att fler saker ändras samtidtigt för att det ska bli bra. Blackstar har ju ett patent för en något bättre funktion.
_________________ Johan Hansson
|
| 21 Mar 2012, 07:27 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
...det har lite att göra med vad man skall "ratta" till. ...d.v.s kretsen före...så att "sweet spot" är inom rimliga gränser. ...men helt klart något man skulle behöva utveckla...om man hade tid 
|
| 21 Mar 2012, 09:12 |
|
 |
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
 Re: Tonkontroller från Anoden
Tack alla för info och tips. Det blev så här Slope 100k Treble 1n Mid 22n Bas 10n Varför dessa konstiga värde, jo si jag ville ha lite mer middigt ljud, förstärkaren genererar lite för mycket bas. Se schema : http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... gstrom.JPGOBS jag har inte hunnit ändra värderna runt ton kontrollerna ännu. Se även tråden ... EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg OMBYGGD... viewtopic.php?f=24&t=70209
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 22 Mar 2012, 10:29 |
|
|