View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 03:50



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Tonkontroller från Anoden 
Author Message

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Tonkontroller från Anoden
Vilket motstånd (motståndet som går till kondingarna för bas och mid) bör man använda om man tar ut tonkontrollerna på Anoden istället för katoden. Har sett varianter från 56k till 100k

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


19 Mar 2012, 14:22
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Mrcool wrote:
Vilket motstånd (motståndet som går till kondingarna för bas och mid) bör man använda om man tar ut tonkontrollerna på Anoden istället för katoden. Har sett varianter från 56k till 100k


Använd det motstånd du tycker ger "rätt" ljubild :wink:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


19 Mar 2012, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Om du använder mindre anodmotstånd lastar inte eqn ner anoden lika mycket. Sen spelar ju slope-motståndet in också hur mycket det lastas ner. Jag tycker inte det låter bra med för stort anodmotstånd på sista steget om tonkontrollerna tas ut från anoden men det är ju en smaksak.
Testa gärna det förslag som Tubis postade förut med 33k anodmotstånd och 33k slope och se vad du tycker. Om du vill ha någolunda symmetri i sista steget kan du testa med 680-820ohm katodmotstånd.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


19 Mar 2012, 16:10
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Tonkontroller från Anoden
jag var lite otydlig , jag har 100k Anod resistor det var slope resistorn jag funderade över

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


19 Mar 2012, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Löd dit en trimpot på 250k så kan du vrida fram och tillbaka och testa vad du gillar bäst.
Ladda ner denna så kan du se vad som händer: http://www.duncanamps.com/tsc/index.html

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


19 Mar 2012, 20:52
Profile WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Tonkontroller från Anoden
emaushenric wrote:
Löd dit en trimpot på 250k så kan du vrida fram och tillbaka och testa vad du gillar bäst.
Ladda ner denna så kan du se vad som händer: http://www.duncanamps.com/tsc/index.html


Lastar man inte ner gainsteget med för lågt värde på slope resistorn, har för mig att jag har läst det någon gång.

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


20 Mar 2012, 07:54
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Mrcool wrote:
emaushenric wrote:
Löd dit en trimpot på 250k så kan du vrida fram och tillbaka och testa vad du gillar bäst.
Ladda ner denna så kan du se vad som händer: http://www.duncanamps.com/tsc/index.html


Lastar man inte ner gainsteget med för lågt värde på slope resistorn, har för mig att jag har läst det någon gång.


Det stämmer.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


20 Mar 2012, 12:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Men prova...du kanske gillar det som händer :wink:

Löd dit en 100k pot och skruva/spela....

Det är ditt öra som bestämmer vad som är bra...röret håller!!!

mvh/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


20 Mar 2012, 14:04
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Tonkontroller från Anoden
farbrortäpp wrote:
Men prova...du kanske gillar det som händer :wink:

Löd dit en 100k pot och skruva/spela....

Det är ditt öra som bestämmer vad som är bra...röret håller!!!

mvh/Hasse


Då vet jag att röret inte tar stryk. Det blir att prova ikväll

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


20 Mar 2012, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 965
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Jag har sett någon variant på ställbar slope på AX84.
Denna:
http://www.ax84.com/static/october/AX84 ... 100325.pdf

Det kanske kan vara en "feature" :D

_________________
/Bengt


20 Mar 2012, 16:24
Profile WWW

Joined: 02 Nov 2008, 14:15
Posts: 45
Location:
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Hej !
Jag har för mig att det är en bra sak att, ha en kondensator mellan anoden och Potten,
för att isolera den ifrån spänningen på anoden.
Kanske detta har framgått tidigare i tråden.
/Mats


20 Mar 2012, 16:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Mats wrote:
Hej !
Jag har för mig att det är en bra sak att, ha en kondensator mellan anoden och Potten,
för att isolera den ifrån spänningen på anoden.
Kanske detta har framgått tidigare i tråden.
/Mats


Bra tänkt :wink:
finns bra exempel tydligt i schemat från AX84 inlägg, fast då från katoden.
Denna konding kan du skippa om du endast skall labba.

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


20 Mar 2012, 16:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Det funkar dock inte så där jättebra att ha ställbar resistor där iom att det ändrar förhållandet diskant övrig tonstack, midens rolloff, förhållandet resistorn/midpotens värde, utgångsimpedansens påverkan på tonstack. Svårt att få grepp om så många parametrar på en gång.
Jag hade satt 100k och sen justerat kondingarna efter det.............

_________________
Johan Hansson


20 Mar 2012, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Tubis wrote:
Det funkar dock inte så där jättebra att ha ställbar resistor där iom att det ändrar förhållandet diskant övrig tonstack, midens rolloff, förhållandet resistorn/midpotens värde, utgångsimpedansens påverkan på tonstack. Svårt att få grepp om så många parametrar på en gång.
Jag hade satt 100k och sen justerat kondingarna efter det.............


Har testad detta med justerbar slope på anoddriven stack med väldigt lyckat resultat...(i mitt huve) :D :D
...så testa...

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


20 Mar 2012, 22:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Tonkontroller från Anoden
farbrortäpp wrote:
Tubis wrote:
Det funkar dock inte så där jättebra att ha ställbar resistor där iom att det ändrar förhållandet diskant övrig tonstack, midens rolloff, förhållandet resistorn/midpotens värde, utgångsimpedansens påverkan på tonstack. Svårt att få grepp om så många parametrar på en gång.
Jag hade satt 100k och sen justerat kondingarna efter det.............


Har testad detta med justerbar slope på anoddriven stack med väldigt lyckat resultat...(i mitt huve) :D :D
...så testa...
Har testat det med med inte så lyckat resultat(med mina mått mätt). Visst rattar man in olika ljud och hittar förmodligen en sweetspot men man ändrar så mycket i tonstacken av denna resistor och det krävs att fler saker ändras samtidtigt för att det ska bli bra.
Blackstar har ju ett patent för en något bättre funktion.

_________________
Johan Hansson


21 Mar 2012, 07:27
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Tonkontroller från Anoden
...det har lite att göra med vad man skall "ratta" till.
...d.v.s kretsen före...så att "sweet spot" är inom rimliga gränser.

...men helt klart något man skulle behöva utveckla...om man hade tid :cry:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


21 Mar 2012, 09:12
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Tonkontroller från Anoden
Tack alla för info och tips.

Det blev så här
Slope 100k
Treble 1n
Mid 22n
Bas 10n

Varför dessa konstiga värde, jo si jag ville ha lite mer middigt ljud, förstärkaren genererar lite för mycket bas.

Se schema : http://hem.passagen.se/lako63/images/SC ... gstrom.JPG
OBS jag har inte hunnit ändra värderna runt ton kontrollerna ännu.

Se även tråden ...
EF86 låter trist Hagström 614 lätt moddat slusteg OMBYGGD...
viewtopic.php?f=24&t=70209

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


22 Mar 2012, 10:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.