 |
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
FargTV
Joined: 23 Jan 2010, 23:32 Posts: 38 Location: Årsta
|
 med utan VVR
Det verkar vara ganska populärt att minska spänningen till, i alla fall, slutrören med hjälp av VVR. Om man inte behöver spela högt - vad är det egentligen för nackdelar med en nätdel med lägre spänning?
|
| 17 Mar 2012, 20:00 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: med utan VVR
Därför att preampen, för att låta bra, behöver lite högre spänningar, dvs det bästa och vanligaste är att man tar ner spänningen enbart till slutsteget. Vi snackar om neråt 50v, och då låtere bara mos om försteget. Redan vid typ 200-150v, lite beroende på design.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 18 Mar 2012, 00:10 |
|
 |
|
FargTV
Joined: 23 Jan 2010, 23:32 Posts: 38 Location: Årsta
|
 Re: med utan VVR
Tackar för svar. Hmm - ner mot 50 volt - kanske en liten nätdel med högspänning till förförstärkaren och en kraftigare med "låg" spänning till slutrören. Eller man kanske ska experimentera lite med spänningsdubblering. Dags att värma lödkolven....
|
| 18 Mar 2012, 09:17 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: med utan VVR
Varför krångla till det? En VVR eller Power scaling är både enklare och billigare, och du får ställbar uteffekt på köpet.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 18 Mar 2012, 15:18 |
|
 |
|
FargTV
Joined: 23 Jan 2010, 23:32 Posts: 38 Location: Årsta
|
 Re: med utan VVR
Martin Kuhn wrote: Varför krångla till det? En VVR eller Power scaling är både enklare och billigare, och du får ställbar uteffekt på köpet. Det är just själva krånglandet som är det skojiga 
|
| 18 Mar 2012, 17:52 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: med utan VVR
FargTV wrote: Martin Kuhn wrote: Varför krångla till det? En VVR eller Power scaling är både enklare och billigare, och du får ställbar uteffekt på köpet. Det är just själva krånglandet som är det skojiga  Haha. Ibland är ju just det där som är helt rätt svar. Jag kanske lånar det någon gång. 
_________________ David
|
| 19 Mar 2012, 19:41 |
|
 |
|
cruBB
Joined: 16 Jan 2008, 16:33 Posts: 589 Location:
|
 Re: med utan VVR
Själv så brukar jag löda iklädd endast tvångströja och träskor.
|
| 20 Mar 2012, 19:44 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 107 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |
|