View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:00



Reply to topic  [ 7 posts ] 
med utan VVR 
Author Message

Joined: 23 Jan 2010, 23:32
Posts: 38
Location: Årsta
Post med utan VVR
Det verkar vara ganska populärt att minska spänningen till, i alla fall, slutrören med hjälp av VVR.
Om man inte behöver spela högt - vad är det egentligen för nackdelar med en nätdel med lägre spänning?


17 Mar 2012, 20:00
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: med utan VVR
Därför att preampen, för att låta bra, behöver lite högre spänningar, dvs det bästa och vanligaste är att man tar ner spänningen enbart till slutsteget. Vi snackar om neråt 50v, och då låtere bara mos om försteget. Redan vid typ 200-150v, lite beroende på design.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


18 Mar 2012, 00:10
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Jan 2010, 23:32
Posts: 38
Location: Årsta
Post Re: med utan VVR
Tackar för svar.
Hmm - ner mot 50 volt - kanske en liten nätdel med högspänning till förförstärkaren och en kraftigare med "låg" spänning till slutrören.
Eller man kanske ska experimentera lite med spänningsdubblering.
Dags att värma lödkolven....


18 Mar 2012, 09:17
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: med utan VVR
Varför krångla till det? En VVR eller Power scaling är både enklare och billigare, och du får ställbar uteffekt på köpet.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


18 Mar 2012, 15:18
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Jan 2010, 23:32
Posts: 38
Location: Årsta
Post Re: med utan VVR
Martin Kuhn wrote:
Varför krångla till det? En VVR eller Power scaling är både enklare och billigare, och du får ställbar uteffekt på köpet.


Det är just själva krånglandet som är det skojiga :)


18 Mar 2012, 17:52
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: med utan VVR
FargTV wrote:
Martin Kuhn wrote:
Varför krångla till det? En VVR eller Power scaling är både enklare och billigare, och du får ställbar uteffekt på köpet.


Det är just själva krånglandet som är det skojiga :)

Haha. Ibland är ju just det där som är helt rätt svar. Jag kanske lånar det någon gång. :D

_________________
David


19 Mar 2012, 19:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Jan 2008, 16:33
Posts: 589
Location:
Post Re: med utan VVR
Själv så brukar jag löda iklädd endast tvångströja och träskor.


20 Mar 2012, 19:44
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 107 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.