View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:00



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Lördagsgåta ;-) 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Lördagsgåta ;-)
VF har jag hittat på här då?
Varför?
Vad är det för förstärkare?

Image

Ledtråd 1: det är inte Power Scaling
Ledtråd 2: nya rörsocklar

Inget pris för korrekt svar förutom äran.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Mar 2012, 14:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1860
Location: skaraborg
Post Re: Lördagsgåta ;-)
På A svarar vi B
På B vet vi inte

Men en sak vet vi, jag är vrålhungrig nu :twisted:

_________________
ralvejd@pc010:~$
Generalist, kan inget om allt


17 Mar 2012, 14:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Hmm... feta trafos i alla fall...
Kul namn på lödstationen! UNGAR-matic, smeknamn på någon med hög sexdrift och inga preventivmedel? :lol:

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


17 Mar 2012, 14:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 16:05
Posts: 57
Location:
Post Re: Lördagsgåta ;-)
VF du har hittat på vet jag inte men med tanke på att det troligen är en Laney Klipp så kan det ju ha med dess höga B+ att göra.
Det jag gjorde med två sådana var att sätta G3 lågt via biasmatningen för att få EL34 att hålla och nu har de hållt i 5 och 6 år efter att tidigare ha pajat efter typ 8-10 månader.

_________________
/Roger


17 Mar 2012, 15:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Den gåtan blev inte långlivad :mrgreen:
Yes, Roger, korrekt. Laney Klipp. Sänkning av B+ med ca 80V medelst Zenerdiod med MOSFET strömbuffer.
Anledning till att jag inte gick G3 vägen är att dagens EL34 har den fula ovanan att bilda vackra ljusbågar mellan anod (pinne 3) och glöd (pinne 2) i rörbasen. Alltså överslag inte från utgångstrafo utan i själva röret. I den här blev det så starkt att det smälte porslinet i sockeln, så det blev en del att fixa.
Har 2st till under behandling.
Bl.a. en 60:a tillhörande en bojare, den helrenoveras inkl ny custom nättrafo.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Mar 2012, 15:31
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Jag har kört med reversed 50w zener, känns skitenkelt. Några synpunkter i jämförelse med din lösning?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


17 Mar 2012, 20:12
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 20:19
Posts: 242
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Laney Klipp men ja' va visst sen med svaret.

Jorå, nog är det litet väl tilltagen B+, speciellt numer när nätspänningen är 230V.
En sniklösning är ju att sätta in höga värden på skärmgallermotstånden,
då slipper man ju samtidigt besvärande rapp attack :wink:.
eller är detta "G3-vägen"? :oops:


17 Mar 2012, 20:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Martin Kuhn wrote:
Jag har kört med reversed 50w zener, känns skitenkelt. Några synpunkter i jämförelse med din lösning?

Bara att chassit räcker inte till att kyla varken en 50W Zener eller MOSFET varianten.
Fläkten kom till efter att jag mätte mig fram till 155 grader på kiselchipet i MOSFETEN trots kylflänsen vid fullt pådrag med fyrkantvåg in i förstärkaren. Värmeförlusten i MOSFET var då ca 35W.
Med fläkten blir det bara 90 grader.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Mar 2012, 21:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Oh....jag hade bytt trafo..................

_________________
Johan Hansson


17 Mar 2012, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Nya specilabeställda nättrafos skall in i de andra två i kön...en Klipp 60 och en 100 ty där är de gamla kaputt. Annars är det synd att bara dumpa en fullt frisk vintage Partridge när man kan fixa till det med elektronik och lite ventilation.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Mar 2012, 22:04
Profile WWW

Joined: 26 Jan 2008, 18:04
Posts: 310
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Ursäkta en ej elektronikkunnigs fråga, skulle man inte kunna köra med 6550-rör i en sådan där best (modifikation av bias-krets då kanske) så skulle man väl ha ett nytillverkat rör som pallade de höga spänningarna utan problem?

Jonas


18 Mar 2012, 04:10
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 16:05
Posts: 57
Location:
Post Re: Lördagsgåta ;-)
G3 vägen som Alex uttryckte det är att koppla pinne 1 på ett EL34 (G3, suppressor grid, kanske dämpgaller på svenska?) till negativ spänning som t.ex Traynor.
Det blir samma effekt om man jordar G3 på en pentod när man har katodbias, istället för att koppla den till katoden.

_________________
/Roger


18 Mar 2012, 11:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Intressant tråd!
Jag har ett par Laney PA 100 som jag ska sätta igång med snart. På mina andra två Laney PA 100 har jag 2,2k skärmgallermotstånd för att få slutrören att hålla. Men det vore bra att få ner spänningen lite. Kör man på 240V-tappen hamnar B+ på ca 560V och kör man på 220V-tappen hamnar B+ på 600V, runt 500V vore tillräckligt för min del :)
Hade problem med överslag i en rörsockel när jag hade JJ EL34L på en av dem förut, men dessa rör verkar inte vara någon höjdare om man har väldigt höga spänningar så det kanske hade med det att göra också? Hade dock orginal skärmgallermotstånd då på 470ohm.
Är inte G3-metoden något att rekommendera till dessa bestar? Annars verkar det vara en ganska "enkel" lösning om det bara är att löda en negativ spänning (från tex bias) till pinne 1 på sockeln som annars är kortsluten till katoden? Eller har jag fattat tokigt?

Skulle vilja prova nån typ av powerscaling men har inga vidare kunskaper om det, men vill lära mig...

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


18 Mar 2012, 17:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Är det någon här som testat att ändra sekundärspänningen med hjälp av en extra transformator och ev. likriktare, alltså Boost- eller Buck-funktion?
I det här fallet skulle det bli fråga om en Buck-koppling med negativ DC seriekopplade med B+ för att sänka spänningen.
För- och/eller nackdelar med den metoden jämfört med andra?

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


18 Mar 2012, 21:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 20:19
Posts: 242
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Quote:
Är det någon här som testat att ändra sekundärspänningen med hjälp av en extra transformator


Har provat buck- & även boostfunktion, funkar finfint :)
Xtra likrikting behövs inte, man kopplar xtra-trafon i med- eller motfas i serie med ordinarie anodlindning och sedan till den befintliga likriktaren.
Och parallellt på 230V-primärsidan förstås.


18 Mar 2012, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Lördagsgåta ;-)
Denna extra trafo utvecklar lika mycket värme som MOSFET/Zener grunkan. Den blir inte lika het som en liten inplastad kiselbricka men värmemängden är minst lika stor. Och det är ju tillräckligt varmt under mössan på dem redan. Sedan skall denna trafo ha två separata sekundärlindningar när organmottagaren har bara en mittuttag. En motfas lindning till varje fas.
Hur varmt blir det då? Att mäta är att veta, brukar skräddare säga.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


18 Mar 2012, 23:49
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 107 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.