|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
Montera en amperemeter i förstärkaren, OK?(Klart!)
| Author |
Message |
|
Moll-Johan
|
 Montera en amperemeter i förstärkaren, OK?(Klart!)
Hej bojare, ännu en fråga! Har sett att anodströmmen ibland mäts med en voltmeter (Kopplat över ett 1ohms precisionsmotstånd på katoden.)? Nu har jag ingen sådan men väl en amperemeter av förhoppningsvis lämplig valör(100mA). Är det nån nackdel, ljudmässigt alltså, att koppla in en sådan i serie med katodmotståndet. Det blir ju ganska långa kabeldragningar till frontpanelen, risk för störningar, radio och annat(Är väl inte så känsligt där utan mest i ingångssteget har jag hört?)? Tycker det skulle vara kul med en liten visare som rör på sig och kunna se hur mycket rören jobbar.  Förstärkaren är en VHT Special 6 Ultra 6V6/6L6 rör(Det senare borde förmodligen ha ett mer optimalt katodmotstånd än det som sitter i nu men det kanske mätaren kan visa?). M-J ---------------------------------------------------------------------------------- Update! Här är slutresultatet av mätarpimpningen:  Tycker det blev riktigt snyggt... Några uppmätta värden(skiljer nån +/-mA jämfört med multimetern): Stock(Kina) 6V6GT 44mA RCA 6v6GT: 40mA Ruby 6L6GCM-STR 51mA JJ KT66 55mA JJ(Med VHT's adapt.)EL84 25mA Är dessa värden okej? Tycker i allafall det låter bra på den volym jag spelar på(Lägenhet oftast). Tack igen för hjälpen! M-J
Last edited by Moll-Johan on 15 Mar 2012, 13:51, edited 1 time in total.
|
| 07 Mar 2012, 00:46 |
|
 |
|
Mrcool
|
 Re: Montera en amperemeter i förstärkaren, OK?
Moll-Johan wrote: Hej bojare, ännu en fråga! Har sett att anodströmmen ibland mäts med en voltmeter (Kopplat över ett 1ohms precisionsmotstånd på katoden.)? Nu har jag ingen sådan men väl en amperemeter av förhoppningsvis lämplig valör(100mA). Är det nån nackdel, ljudmässigt alltså, att koppla in en sådan i serie med katodmotståndet. Det blir ju ganska långa kabeldragningar till frontpanelen, risk för störningar, radio och annat(Är väl inte så känsligt där utan mest i ingångssteget har jag hört?)? Tycker det skulle vara kul med en liten visare som rör på sig och kunna se hur mycket rören jobbar.  Förstärkaren är en VHT Special 6 Ultra 6V6/6L6 rör(Det senare borde förmodligen ha ett mer optimalt katodmotstånd än det som sitter i nu men det kanske mätaren kan visa?). M-J Så fort du spelar så kommer rören att dra mer ström än när du ställer in tomgångsströmmen (bias), för att se om 100mA räcker när du krämar på som mest måste du mäta.
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 07 Mar 2012, 08:56 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
Tack för svaret Mc men jag begriper tyvärr inte riktigt vad du menar. I databladet för Tungsols 6V6 står det att 34mA är "zero signal plate current"(Class A), max signal är 35mA(motsvarande för 6L6GC är ~55mA). Menar du att strömmen kan gå över de värdena? Annars är det alltså ok att koppla A-mätaren som i schemat nedan? Förstärkaren är en enpetare på 6W:  M-J
|
| 07 Mar 2012, 13:52 |
|
 |
|
Ballz
|
Lugn i stormen nu, ok? (jag hade LUGNT valt en VOLT-mätare i stället, och TippEx:at & graderat om skalan till mA) Amperemätare är inte bara en mätartavla. En Amperemeter innehåller oftast en eller ett par inre motstånd, beroende på konstruktion. Dom motstånden kan påverka dina rörparametrar (katodmotståndet, t ex) Jag skulle vara försiktig med att sätta in en mA-mätare i en rörhäck, och kanske lite extra försiktig just där du markerat din inkoppling, av olika skäl. Men: börja med att mäta den inre resistansen i din mA-mätare! (Gör det enkelt för dej, och mät bara mellan anslutningarna med en DMM.) Sen kan du börja fundera. http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_8/4.html - se spec sidan 2, "Impact on the circuit" så får du en hint om varför din inkopplingspunkt kanske inte är den bästa. OM du nu tvunget ska ha en mA-mätare.
|
| 07 Mar 2012, 14:25 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
Tack för länken Ballz, inre resistans hos A-mätare hade jag ingen tanke på.
Mätte den till 2.5 Ohm vilket ger en skillnad på ~0.2 mA(40/40.2mA)(Räknat utifrån de 19 volt/470 Ohm katodmotstånd som finns i schemat). I mina amatörögon verkar det acceptabelt, felmarginalen på motstånd brukar väl vara större(1%) eller vad tror du? Finns det andra invändningar, placeringen som du nämnde?
M-J
Edit: Bättre kanske att ha den närmast rörpinnen, som den är nu är den parallellkopplad till rotaryswitchen?
|
| 07 Mar 2012, 15:10 |
|
 |
|
HasseA
|
Bäst är att ha en buffertförstärkare innan så att signalen inte störs av mätarens resistans. Den är inte linjär. Jag har byggt en sån' här: http://www.jlmaudio.com/AT51%20DIY%20VU.pdfDen kan man implementera i kretsen någonstans om man vill ha en visare som guppar. Svårt att hitta bra vu-mätare men med denna krets kan man ha en enklare mätare också.
_________________ Hasse.
|
| 07 Mar 2012, 22:50 |
|
 |
|
Ballz
|
Vet du..dom där stackars förstegsrören drar så pass lite kräm (ett par mA/styck, typ), så du kan precis lika bra sätta din mA-mätare direkt på B+ -linan - där stör den inte med sina 2,5 Ohm. Då kommer den att mäta stärkarens totala strömförbrukning, men ändå indikera nåt slags "VU-utslag" - när du krämar på kommer det darra rejält. Jag tror inte att du är ute efter att mäta exakt hur många mA ditt slutrör drar vid ett E-ackord, utan att du nöjer dej med att se hur saker ser ut rent generellt. Du kan anpassa shuntmotståndet så att du får nåt slags max mätarutslag/100mA vid full kräm (oavsett om stärkaren drar 145mA just då), och nöja dej med det. Hellre så än att fucka med parametrarna för slutröret. Kan jag tycka.
Läste du på sidan 2 i länken jag postade?
Och ja, närmare pinnen hade varit bättre.
|
| 08 Mar 2012, 00:16 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Eftersom din stärkare är klass A, lär det inte hända så mycket när du spelar, faktum är att strömförbrukningen lär sjunka lite när du drar på, eftersom anodspänningen sjunker. Klass A drar mest vid tomgång. Med 2,5 Ohms resistans som mätreferens torde det inte vara några som helst problem att sätta den i serie med B+, eller i serie med katodmotståndet. Det är ju ganska vanligt att man sätter mätmotstånd på 1 eller 10 Ohm för att kunna mäta bias på ett bekvämt sätt. Om du vill ha en mätare som rör på sig på "rätt" sätt ska du sätta den på högtalarutgången, då får du avgiven effekt, och inte effektförbrukningen, som är relativt konstant vid klass A.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 08 Mar 2012, 12:21 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
Tack för alla svar!!! Följer Martin K's förslag, -i serie på katoden, för att hålla det hela enkelt(Ballz, det framgick väl inte så tydligt att det var en Class A stärk, jag är inte man att förklara skillnaden mot en AB.  ). Kan ju slänga upp en liten bild när det är klart(Dröjer ett tag...)? M-J
|
| 08 Mar 2012, 13:44 |
|
 |
|
Ballz
|
*rodnar lite*...äh, jag tål att skämmas för att jag inte tänkte på att det var en enpetare/klass A-ish.
Gör du som föreslogs: sätt mätaren så du mäter på högtalarutgången på nått smart vis. Men då funkar en Voltmeter bättre.
/R
|
| 09 Mar 2012, 00:33 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
Har ju ingen voltmeter så det får bli en amperemätare(Även om den står still.  ) Tack igen för hjälpen! M-J
|
| 09 Mar 2012, 10:50 |
|
 |
|
HasseA
|
Det finns faktiskt en Marshall pa modell med en mätare på utgången. Vet ej modell men Mr Google vet säkert. "Riktiga" VU-mätare är "low level ac meters". De här kanske skulle passa? http://www.tradera.com/vu-matare-analog-2-st-auktion_171008_150782536De behöver likriktas för att fungera men det ska väl gå bra. "Riktiga" VU-mätare har intern likriktning men kostar i regel massor av penningar. Läs artikeln som jag postade tidigare. Där står det mesta om hur det fungerar och hur man får de billiga mätarna att fungera som de dyrare. Om man är intresserad finns det ett billigt kit från JLM Audio att köpa: http://www.jlmaudio.com/shop/index.php?_a=viewProd&productId=19Den kretsen funkar till båda typerna av mätare. Får du bara tag på rätt typ av mätare så kan du nog koppla in den, och få den att fungera som du vill, utan andra kretsar direkt på högtalarutgången.
_________________ Hasse.
|
| 09 Mar 2012, 10:52 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
Tack för tipsen HasseA, bra att ha i "mätarskafferiet", just nu nöjer jag mej nog ändå med den A-mätare jag har.
M-J
|
| 09 Mar 2012, 12:30 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
 Re: Montera en amperemeter i förstärkaren, OK?(Klart!)
Klart, bilder längst upp...
M-J
|
| 15 Mar 2012, 13:53 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Sedärja! Kul sak!
Lysdioder är väl mer i min smak, men detta är inte dumt...
Har ett "kattöga" i mitt gamla Dynacordeko, är en cool sak, som ju visar om man överstyr preampen (?) eller inte.
_________________ /Lennart
|
| 15 Mar 2012, 16:32 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
Tackar! Man är väl lite av "old school typen"... Fast en liten vit LED så man ser vad mätaren visar när det är mörkt kanske... Hm... snart nördvarning på tråden?. M-J Edit: Old school= Analoga istället för digital grejer.
Last edited by Moll-Johan on 15 Mar 2012, 22:17, edited 1 time in total.
|
| 15 Mar 2012, 17:11 |
|
 |
|
es-347
|
Måste medge att jag inte fattar vad ni pratar om men det ser coolt ut 
|
| 15 Mar 2012, 18:28 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|