| Author |
Message |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
 Vad kan vi säga om denna Pleximarshall?
Jag har hos mig en Marshall Superlead 100W. Det är en från plexieran vilket fronten skvallrar om. Däremot blir jag inte riktigt klok på serienumret SL/12329, det finns ingen bokstav som brukligt. Baksidan är aluminium varför jag tror att det är en 69:a. Förutom att klura ut tillverkningsår så försöker jag även ge något slags besked vad som är rimligt att ta för den. Ägaren funderar på att sälja den. Jag tycker väl att en 10.000 spänn kan man väl åtminstone få. Vad tror ni? Fast först måste man ta i åtanke följande. Tyvärr har den för länge sedan blivit våldtagen av Folkesson vilket är synd då den är i väldigt bra skick för övrigt. Folkessonmodden låter i och för sig väldigt bra, men värdet på toppen lär ju sjunka betydligt i och med detta. Jag vet inte exakt vilken modd det är men det måste vara en riktigt gammal då den bara är tvåkanalig med volymboost och effektloop. För övrigt är den ju i väldigt bra skick som sagt med nästan helt oskadad vinyl (lätt slitage men knappt några revor), klistermärken går lätt att ta bort. Fronten är oborrad vilket är ett plus. Loggan är förmodligen original men jag är inte 100. Slutstegsdelen bör ju vara så gott som orörd varför en återställning bara begränsar sig till en ny preampdel. Transingarna verkar vara obytta och med en mumsig laydown-transing som krona på verket. Jag vet inte hur den ser ut inuti eftersom jag inte vågar titta men det måste man ju fota om den ska säljas. Lite suddiga bilder:     -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 17 May 2010, 11:13 |
|
 |
|
Ljudfreak
Joined: 27 Dec 2007, 12:27 Posts: 969 Location:
|
Kanske kan det vara lättare än man tror att återställa en sån där, genom att köpa ett kort från Metroamp?
Man ska nog köpa den för att det är en bra Folka och behålla den, eller köpa den som ett renoveringsobjekt för att man vill mecka. Mer än 10-12 är nog svårt att få ut och vintagevärdet är förbi.
Jag sålde en återställd Super Bass, också en 12-serie, för 18 för något år sedan, så om du återställer den till originalkrets kan du säkert få ut nånting i den stilen eller litet mer.
Dateringen kan jag inte så mycket om men -67 var väl filterkondingarna på ovansidan. Undrar om inte det var Drake trafos då också, förmodligen omärkta.
|
| 17 May 2010, 11:56 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
tidig '68... så j-a synd att nån har moddat den. Tot gjordes 395 st. EVHs topp hade 12305 om jag minns rätt. De flesta super leader från denna era som hamnade i Svedala är nog i spannet 12250-12270. mid 68 åkte alla kondingar upp på 100wattarna. Det finns '69or med 12-serienr också men har ingenting med dessa att göra, och är alltså lätta att särskilja pga filtreringens placering. en fråga bara, på bilderna ser ju bakpanelen ut att vara i plast också!?!? http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 17 May 2010, 16:51 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
...loggan ser benvit ut, alltså ej original. serienr är helt ok för den ursprungliga 12-serien (sent '67 - tidigt '68). Trycket på bakpanelen ser ok ut också. Dock var alltid bakpanelen i mycket tunnare plast än fronten, därav kanske förvirringen med alupanel? nått större vintagevärde finns inte kvar i stärken efter alla moddar, och fullt återställd förutom hålen i baken som inte går att fixa så har stärken troligen tappat minst hälften av vad den skulle kunna vara värd ifall den var helt orörd. Som köpare skulle jag se den som ett trevligt (och ganska dyrt) renoveringsobjekt med potential att bli en grym player. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 17 May 2010, 19:12 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
Ovanligt svårt att se på bilden, men visst torde det vara en plexipanel även bak som Knut säger.. Kul att se att vinylen är intakt och frontplåten. Nyfiken på om rattarna är the real deal, de är ju svåra att komma över annars. För att komma vidare i bedömning är det nog på sin plats med lite bilder från innandömet... Blev lite köpsugen själv ska erkännas, detta är ju en riktig klassiker. Om han vill bli lurad så byter jag gärna lådan mot min omklädda... [:D]
|
| 17 May 2010, 20:28 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Jag hade nog återställt till original och accepterat Schweizerosten på baksidan som en del av stärkarens historia. Den blir ju aldrig helt original hur du än gör, men man behöver inte alltid göra makeover i minsta detalj. Själv tycker jag ofta att kärleks- och respektfull renovering åt originalhållet, utan krav på exakthet, räcker långt.
Om kortet är intakt invändigt är det bara att sätta dit korrekta komponenter.
Metro har ju förstås de delar som kan komma behövas.
Misstänker att det är ett råttbo på insidan. Kanske kan man spara modden till en annan stärkare? Köpa någon 80-tals 1959a istället.
/Gunnar
|
| 17 May 2010, 23:19 |
|
 |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
Jo, nu har jag tittat närmare och visst är även bakpanelen plexi. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 18 May 2010, 08:35 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Bilder från insidan ? [:p]
|
| 18 May 2010, 08:59 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
Izzy wrote: Jag hade nog återställt till original och accepterat Schweizerosten på baksidan som en del av stärkarens historia.
+1, kommer bli en grym player. Dessa förstärkare låter ju underbart, så det skulle kunna bli en ruggigt bra player med mkt mojo. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 18 May 2010, 20:40 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
knut wrote: Izzy wrote: Jag hade nog återställt till original och accepterat Schweizerosten på baksidan som en del av stärkarens historia.
+1, kommer bli en grym player. Dessa förstärkare låter ju underbart, så det skulle kunna bli en ruggigt bra player med mkt mojo. http://www.myspace.com/gudarsskymningNä kom igen nu Knut, erkänn du vill ha en Folkesson moddad Marshall,,,[:D][;)] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 18 May 2010, 21:00 |
|
 |
|
Mike Leaf
Joined: 27 Dec 2007, 16:14 Posts: 15259 Location:
|
10 låter alldeles för lågt även med tanke på modden...
Men Ni är väl köpsugna när Ni värderar ? [:)]
|
| 19 May 2010, 13:31 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
Bästa är nog att låta marknaden avgöra - prisläget för sånna här objekt är rätt svårbedömt. Min bedömning är att ca halva värdet borta <u>efter</u> en renovering. Det skulle isf ge ett pris runt 15-20K (återigen, <u>efter </u> renovering). En sak som gör just denna toppen mer intressant än andra sönderhackade är ju att originaltrafos verkar vara på plats. Som jämförelse kan jag säga att jag tillsammans med en polare köpte en '68 plexi super lead (12257) med ett borrhål i bakpanelen och diverse reverserbara moddar inombords för 21K. Den hade originaltrafos, men alltså endast ett hål i baken, allt annat gick att återställa. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 19 May 2010, 14:24 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Bara serienumret, 12329, vore kanske värt ett extra banklån...
Modden skulle nog värderas till kanske 2-3k - om den satt i en modern SL! (Själv skulle jag inte betala för den, men det är en annan sak.) Har man opererat in modden i en 12000-stärk drar det antagligen ned värdet typ fem gånger mer än vad det kostade att modda den...[V]
En schysst återställning kan nog någon göra för några tusen.
Summa sumarum - jag tror man landar nog nedåt 10-12 i nuvarande skick och kanske 15-18 efter återställning. Men det är bara en gissning. Marknaden styr. Jag tror i vilket fall man tjänar på att återställa den, även om man räknar av kostnaden för att låta någon göra det. Dessutom gör man en kulturgärning. Men det beror lite på hur den ser ut invändigt, hur mycket originalkomponenter som saknas.
/Gunnar
|
| 19 May 2010, 14:46 |
|
 |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
Hade den varit min hade jag återställt den och först därefter eventuellt sålt den. Det är kul med gamla Marshalls men tyvärr måste man kräma på rätt rejält för att det ska låta riktigt bra. Det verkar som om den mesta mojon sitter i slutsteget. Även om man kör med attenuator så skulle jag ändå vara orolig att något skulle brinna i den. Det känns inte helt tryggt att gigga med en stärk i nära ens egen ålder [:D]. Det var faktiskt anledningen till att jag sålde en annan plexi för några år sedan. Kul att äga men den stod mest och samlade damm. Förmodligen dyker denna stärk upp på Blocket snart. Jag har snackat med ägaren och han har inte tålamodet att få den fixad samt ligga ute med pengarna för det. Jag ska försöka fixa bilder på inkråmet vad det lider, men jag är rädd att åsynen av modden blir svår att ta [B)] -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 19 May 2010, 19:42 |
|
 |
|
pleximaster
Joined: 01 Apr 2011, 09:26 Posts: 543 Location:
|
 Re: Vad kan vi säga om denna Pleximarshall?
Är det någon som vet var denna stärkare tog vägen, jag hade varit sugen på att återställa den.
mvh plexi
|
| 08 Mar 2012, 16:52 |
|
 |
|
Overdriver
Joined: 19 Aug 2010, 21:37 Posts: 825 Location: Halmstad
|
 Re: Vad kan vi säga om denna Pleximarshall?
Argh!!  Inte ska ni väl pajja en fin gammal vintage Folkesson????? Fan med orginal dymo!!!! Dom låter bättre än dom nya moddarna...
|
| 08 Mar 2012, 18:31 |
|
 |
|
CarlM
Joined: 04 May 2008, 18:00 Posts: 3543 Location:
|
 Re: Vad kan vi säga om denna Pleximarshall?
Overdriver wrote: Argh!!  Inte ska ni väl pajja en fin gammal vintage Folkesson????? Fan med orginal dymo!!!! Dom låter bättre än dom nya moddarna...  !!! Dessutom med Pre-Allsvenskan Leksand-dekal!
|
| 08 Mar 2012, 20:26 |
|
 |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
 Re: Vad kan vi säga om denna Pleximarshall?
Var stärkarn finns nu vet jag inte då den blev såld för en rätt hyfsad penning förra året.
|
| 09 Mar 2012, 21:26 |
|
 |
|
46821
Joined: 07 Nov 2008, 13:58 Posts: 1491 Location:
|
 Re: Vad kan vi säga om denna Pleximarshall?
Jag har hört den specifika stärkaren på ett Gig med Yngström and friends för ett par år sen i Märsta då lät den bra i alla fall 
|
| 13 Mar 2012, 20:11 |
|
|