View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:39



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Göra ny baffel 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1019
Location: Järbo,Dalsland
Post Göra ny baffel
Ska göra en ny baffel till min bassman combo,vad ska jag ha för material?Är det mdf el spånskiva som gäller??Eller vad rekommenderas?

/Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


11 Mar 2012, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Göra ny baffel
Vad vill du åstadkomma? Tidsmässigt korrekt eller bästa ljud eller? Vilken modell har du? Om du tänker spånskiva/Mdf tänker du kanske Fender blackface? De var spånskiva.


11 Mar 2012, 14:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Göra ny baffel
Ply är lite roligare att jobba med. Skruvarna sitter fast bättre, vilken fästtyp du än använder.


11 Mar 2012, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Göra ny baffel
Om jag gör en "vintage" baffel använder jag spånplatta för utseendets skull, markerar var skruvarna kommer att sitta sen borrar jag ur och limmar in en kapad rundstav (solitt trä) så att skruven drar i rundstaven. Sitter fint, det är även en metod när man fixar en gammal spånbaffel där skruvarna börjat gå runt.


11 Mar 2012, 14:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Göra ny baffel
Svullo wrote:
Om jag gör en "vintage" baffel använder jag spånplatta för utseendets skull, markerar var skruvarna kommer att sitta sen borrar jag ur och limmar in en kapad rundstav (solitt trä) så att skruven drar i rundstaven. Sitter fint, det är även en metod när man fixar en gammal spånbaffel där skruvarna börjat gå runt.


Bra ide, lite omständigt kanske, men den ska jag använda på en baffel där skruv lossnat/alternativt islagsmuttern jäklas.


11 Mar 2012, 15:06
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Göra ny baffel
fast skruva i ändträ är iofs inget en snickare gillar...

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 Mar 2012, 16:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Göra ny baffel
Martin Kuhn wrote:
fast skruva i ändträ är iofs inget en snickare gillar...

Det är nog sant, men det fungerar... Jag förborrar lite, ingen rocket science.


12 Mar 2012, 11:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.