| Author |
Message |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Long tail fasvändaren...
Dags att dra ned byxorna på mig själv.. Nej, Inte för att skryta  utan för att visa min okunnighet och förhoppningsvis lära mig något. Jag har egentligen aldrig fått in i skallen hur en Long tail-fasvändare fungerar rent tekniskt.. Nån som har en bra beskrivning eller kan länka till något rimligt pedagogiskt? Vill förstå mer i detalj vad varje resistor egentligen påverkar etc. Poletten har inte trillat ned.
|
| 28 Feb 2012, 15:05 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Long tail fasvändaren...
|
| 28 Feb 2012, 18:16 |
|
 |
|
Svullo
Joined: 18 Sep 2004, 23:06 Posts: 2593 Location: Täby
|
 Re: Long tail fasvändaren...
Underbart Gunnar! Jag återkommer när jag inser att jag inte fattar.. 
|
| 28 Feb 2012, 19:31 |
|
 |
|
Lynxtrap
Joined: 13 Jul 2010, 13:24 Posts: 3062
|
 Re: Long tail fasvändaren...
En sak jag fortfarande inte fattar är varför inte 12AX7 ger själva fasvändaren högre headroom än 12AT7. Enligt logiken mera gain = mer signal till slutrören = mindre signal in behövs. Så funkar det inte, says the Lord. Trots att hetare bias i fasvändaren har just ovannämnda effekt. Förklaringen är antagligen sving. Men ändå 
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 28 Feb 2012, 21:53 |
|
 |
|
Ballz
Joined: 28 Dec 2007, 10:24 Posts: 1478
|
 Re: Long tail fasvändaren...
|
| 28 Feb 2012, 22:01 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: Long tail fasvändaren...
Lynxtrap wrote: En sak jag fortfarande inte fattar är varför inte 12AX7 ger själva fasvändaren högre headroom än 12AT7. Enligt logiken mera gain = mer signal till slutrören = mindre signal in behövs. Så funkar det inte, says the Lord. Trots att hetare bias i fasvändaren har just ovannämnda effekt. Förklaringen är antagligen sving. Men ändå  I princip får du mer headrooom med en 12 AT7, ännu högre med AU7, genom att de förmår driva slutrören hårdare. Förutsatt att du har nog med gain in i fasvändarn, alltså. Och förutsatt att du optimerat kretsen för resp.rör....
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 02 Mar 2012, 21:22 |
|
 |
|
Lynxtrap
Joined: 13 Jul 2010, 13:24 Posts: 3062
|
 Re: Long tail fasvändaren...
Martin Kuhn wrote: I princip får du mer headrooom med en 12 AT7, ännu högre med AU7, genom att de förmår driva slutrören hårdare. Men med "driva slutrören hårdare" menar du inte gain/ac-spänning...? (Inser att detta förmodligen är en korkad fråga och att svaret kan komma att handla om ström  )
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 02 Mar 2012, 23:39 |
|
 |
|
spufuz
Joined: 09 Jul 2008, 15:51 Posts: 1162 Location:
|
 Re: Long tail fasvändaren...
Skulle någon vilka förklara för mig *hur* fasen förskjuts 180 grader? Var händer det så att säga?
|
| 03 Mar 2012, 01:26 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
 Re: Long tail fasvändaren...
Svullo wrote: Dags att dra ned byxorna på mig själv.. Nej, Inte för att skryta  utan för att visa min okunnighet och förhoppningsvis lära mig något. Jag har egentligen aldrig fått in i skallen hur en Long tail-fasvändare fungerar rent tekniskt.. Nån som har en bra beskrivning eller kan länka till något rimligt pedagogiskt? Vill förstå mer i detalj vad varje resistor egentligen påverkar etc. Poletten har inte trillat ned. Inte ensam där.....Vållar lite huvudbry den där Långsvansen....
_________________bneostman@live.se
|
| 03 Mar 2012, 14:14 |
|
 |
|
Lynxtrap
Joined: 13 Jul 2010, 13:24 Posts: 3062
|
 Re: Long tail fasvändaren...
spufuz wrote: Skulle någon vilka förklara för mig *hur* fasen förskjuts 180 grader? Var händer det så att säga? I en vanlig triod, gainsteg med katodbias och ingång på galler, blir signalen ut spegelvänd. Så här förstår jag det, nån får rätta mig om jag har fel: Ljudsignalen är växelström och "ser ut" som vågor med topp (+) och dal (-). Plus på gallret leder till att anoden, som är utgången, rör sig i negativ riktning. Alltså blir utsignalen från steget spegelvänt i förhållande till insignalen. I en splitter/fasvändare som driver ett push-pullsteg gäller det att åstadkomma två parallella signaler i motfas till varandra.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 03 Mar 2012, 21:26 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
 Re: Long tail fasvändaren...
Nu har jag en fråga (och har redan tagit på mig dumstruten och står i hörnet)  . Jag förstår VAD Long Tailen gör, men inte fullt ut hur. Kommer den fasvända signalen till rörets andra halva (för den signalen måste ju rimligen vara vänd 180 grader gentemot den på första halvan?) genom C2 via R6? För R4:s funktion är väl bara "gallerläcka? H/ Bosse Ö
_________________bneostman@live.se
|
| 05 Mar 2012, 13:21 |
|
 |
|
Lynxtrap
Joined: 13 Jul 2010, 13:24 Posts: 3062
|
 Re: Long tail fasvändaren...
Här finns en mer detaljerad förklaring, relaterad till Gunnars länk: http://www.freewebs.com/valvewizard/dcltp.html
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 05 Mar 2012, 14:25 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Long tail fasvändaren...
trälhavsvägen wrote: Nu har jag en fråga (och har redan tagit på mig dumstruten och står i hörnet)  . Jag förstår VAD Long Tailen gör, men inte fullt ut hur. Kommer den fasvända signalen till rörets andra halva (för den signalen måste ju rimligen vara vänd 180 grader gentemot den på första halvan?) genom C2 via R6? För R4:s funktion är väl bara "gallerläcka? H/ Bosse Ö Tror det är så här. I ena steget fasvänds signalen på vanligt sätt. Det andra steget matas från det första stegets katod till det andra stegets katod. Och då sker ingen fasvändning......
_________________ Johan Hansson
|
| 05 Mar 2012, 20:52 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
 Re: Long tail fasvändaren...
Tubis wrote: trälhavsvägen wrote: Nu har jag en fråga (och har redan tagit på mig dumstruten och står i hörnet)  . Jag förstår VAD Long Tailen gör, men inte fullt ut hur. Kommer den fasvända signalen till rörets andra halva (för den signalen måste ju rimligen vara vänd 180 grader gentemot den på första halvan?) genom C2 via R6? För R4:s funktion är väl bara "gallerläcka? H/ Bosse Ö Tror det är så här. I ena steget fasvänds signalen på vanligt sätt. Det andra steget matas från det första stegets katod till det andra stegets katod. Och då sker ingen fasvändning...... Nu har poletten skramlat ner nästan hela vägen och jag behöver kanske lite sömn för att den ska ta sig hela vägen! Hittade den här sidan: http://www.300guitars.com/articles/arti ... -inverter/som rätade ut många av mina frågetecken. Kan man lungt säga. Hoppas någon annan har användning av den med! H/ Bosse Ö
_________________bneostman@live.se
|
| 05 Mar 2012, 21:05 |
|
 |
|
Lynxtrap
Joined: 13 Jul 2010, 13:24 Posts: 3062
|
 Re: Long tail fasvändaren...
Ja det var en intressant text, i kombination med t.ex Lord Valves mer tekniska förklaringar. Det jag inte tänkt på är att andra halvan står för gain. Logiskt förstås då första halvan är en katodföljare. Ska läsa de där texterna ett tiotal gånger till. Ibland undrar man om man helt enkelt är för korkad för att hålla på med sånt här 
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 05 Mar 2012, 23:21 |
|
|