View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 06:53



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Long tail fasvändaren... 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Long tail fasvändaren...
Dags att dra ned byxorna på mig själv.. Nej, Inte för att skryta :D utan för att visa min okunnighet och förhoppningsvis lära mig något.

Jag har egentligen aldrig fått in i skallen hur en Long tail-fasvändare fungerar rent tekniskt.. Nån som har en bra beskrivning eller kan länka till något rimligt pedagogiskt? Vill förstå mer i detalj vad varje resistor egentligen påverkar etc. Poletten har inte trillat ned.


28 Feb 2012, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Long tail fasvändaren...
http://www.freewebs.com/valvewizard/acltp.html

/Gunnar


28 Feb 2012, 18:16
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Long tail fasvändaren...
Underbart Gunnar!

Jag återkommer när jag inser att jag inte fattar..

:shock:


28 Feb 2012, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post Re: Long tail fasvändaren...
En sak jag fortfarande inte fattar är varför inte 12AX7 ger själva fasvändaren högre headroom än 12AT7. Enligt logiken mera gain = mer signal till slutrören = mindre signal in behövs.
Så funkar det inte, says the Lord. Trots att hetare bias i fasvändaren har just ovannämnda effekt.
Förklaringen är antagligen sving. Men ändå :?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Feb 2012, 21:53
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Long tail fasvändaren...
http://www.aikenamps.com/LongTailPair.htm


28 Feb 2012, 22:01
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Long tail fasvändaren...
Lynxtrap wrote:
En sak jag fortfarande inte fattar är varför inte 12AX7 ger själva fasvändaren högre headroom än 12AT7. Enligt logiken mera gain = mer signal till slutrören = mindre signal in behövs.
Så funkar det inte, says the Lord. Trots att hetare bias i fasvändaren har just ovannämnda effekt.
Förklaringen är antagligen sving. Men ändå :?

I princip får du mer headrooom med en 12 AT7, ännu högre med AU7, genom att de förmår driva slutrören hårdare. Förutsatt att du har nog med gain in i fasvändarn, alltså. Och förutsatt att du optimerat kretsen för resp.rör....

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


02 Mar 2012, 21:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post Re: Long tail fasvändaren...
Martin Kuhn wrote:
I princip får du mer headrooom med en 12 AT7, ännu högre med AU7, genom att de förmår driva slutrören hårdare.


Men med "driva slutrören hårdare" menar du inte gain/ac-spänning...? (Inser att detta förmodligen är en korkad fråga och att svaret kan komma att handla om ström :) )

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Mar 2012, 23:39
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Long tail fasvändaren...
Skulle någon vilka förklara för mig *hur* fasen förskjuts 180 grader?
Var händer det så att säga?


03 Mar 2012, 01:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2103
Location: Åkersberga
Post Re: Long tail fasvändaren...
Svullo wrote:
Dags att dra ned byxorna på mig själv.. Nej, Inte för att skryta :D utan för att visa min okunnighet och förhoppningsvis lära mig något.

Jag har egentligen aldrig fått in i skallen hur en Long tail-fasvändare fungerar rent tekniskt.. Nån som har en bra beskrivning eller kan länka till något rimligt pedagogiskt? Vill förstå mer i detalj vad varje resistor egentligen påverkar etc. Poletten har inte trillat ned.

Inte ensam där.....Vållar lite huvudbry den där Långsvansen....

_________________
bneostman@live.se


03 Mar 2012, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post Re: Long tail fasvändaren...
spufuz wrote:
Skulle någon vilka förklara för mig *hur* fasen förskjuts 180 grader?
Var händer det så att säga?


I en vanlig triod, gainsteg med katodbias och ingång på galler, blir signalen ut spegelvänd.
Så här förstår jag det, nån får rätta mig om jag har fel: Ljudsignalen är växelström och "ser ut" som vågor med topp (+) och dal (-). Plus på gallret leder till att anoden, som är utgången, rör sig i negativ riktning. Alltså blir utsignalen från steget spegelvänt i förhållande till insignalen.

I en splitter/fasvändare som driver ett push-pullsteg gäller det att åstadkomma två parallella signaler i motfas till varandra.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


03 Mar 2012, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2103
Location: Åkersberga
Post Re: Long tail fasvändaren...
Nu har jag en fråga (och har redan tagit på mig dumstruten och står i hörnet) :wink: .
Jag förstår VAD Long Tailen gör, men inte fullt ut hur.
Kommer den fasvända signalen till rörets andra halva (för den signalen måste ju rimligen vara vänd 180 grader gentemot den på första halvan?) genom C2 via R6? För R4:s funktion är väl bara "gallerläcka?
H/
Bosse Ö

_________________
bneostman@live.se


05 Mar 2012, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post Re: Long tail fasvändaren...
Här finns en mer detaljerad förklaring, relaterad till Gunnars länk: http://www.freewebs.com/valvewizard/dcltp.html

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Mar 2012, 14:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Long tail fasvändaren...
trälhavsvägen wrote:
Nu har jag en fråga (och har redan tagit på mig dumstruten och står i hörnet) :wink: .
Jag förstår VAD Long Tailen gör, men inte fullt ut hur.
Kommer den fasvända signalen till rörets andra halva (för den signalen måste ju rimligen vara vänd 180 grader gentemot den på första halvan?) genom C2 via R6? För R4:s funktion är väl bara "gallerläcka?
H/
Bosse Ö
Tror det är så här. I ena steget fasvänds signalen på vanligt sätt. Det andra steget matas från det första stegets katod till det andra stegets katod. Och då sker ingen fasvändning......

_________________
Johan Hansson


05 Mar 2012, 20:52
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2103
Location: Åkersberga
Post Re: Long tail fasvändaren...
Tubis wrote:
trälhavsvägen wrote:
Nu har jag en fråga (och har redan tagit på mig dumstruten och står i hörnet) :wink: .
Jag förstår VAD Long Tailen gör, men inte fullt ut hur.
Kommer den fasvända signalen till rörets andra halva (för den signalen måste ju rimligen vara vänd 180 grader gentemot den på första halvan?) genom C2 via R6? För R4:s funktion är väl bara "gallerläcka?
H/
Bosse Ö
Tror det är så här. I ena steget fasvänds signalen på vanligt sätt. Det andra steget matas från det första stegets katod till det andra stegets katod. Och då sker ingen fasvändning......


Nu har poletten skramlat ner nästan hela vägen och jag behöver kanske lite sömn för att den ska ta sig hela vägen!
Hittade den här sidan: http://www.300guitars.com/articles/arti ... -inverter/
som rätade ut många av mina frågetecken. Kan man lungt säga. :D
Hoppas någon annan har användning av den med!
H/
Bosse Ö

_________________
bneostman@live.se


05 Mar 2012, 21:05
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post Re: Long tail fasvändaren...
Ja det var en intressant text, i kombination med t.ex Lord Valves mer tekniska förklaringar.
Det jag inte tänkt på är att andra halvan står för gain. Logiskt förstås då första halvan är en katodföljare.
Ska läsa de där texterna ett tiotal gånger till. Ibland undrar man om man helt enkelt är för korkad för att hålla på med sånt här :roll:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Mar 2012, 23:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 92 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.