View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:01

Reply to topic  [ 9 posts ] 
installera zero loss fx loop i fender bassman aa270 problem! 
Author Message

Post installera zero loss fx loop i fender bassman aa270 problem!
Hej!
har försökt att hjälpa polarn att installera
http://metroamp.com/store/index.php?mai ... cts_id=499
i sin fender bassman 50w aa270
har plockat ut signalen seriellt efter rörhalvan "före signalkonding" före PI´n
enligt schemathttp://www.turretboards.com/layouts_schematics/fender/schematics/fender_bassman_aa270b.gif
men det låter inte inget vidare bla. så blir det höga smällar när man slår om strömbrytaren "true bypass" för effektloopen och när man stänger av förstärkaren så hörs ett vinande ljud i några sekunder.
själva ljudet är ganska ok enligt polarn "har inte hört det själv".
detta loop kit är egentligen gjort för marshall stärkare. enl. instruktionen
man plockar signalen från trebble vipern på marshallen.
vad jag kan förstå så måste det va nåt slags impedansmatchnings problem
finns det nån möjlighet att få ordning på denna loop i en bassman stärkare?
har ej schema på loopkortet men det första som signalen möter på loopkort är in signal konding på 100nf
kan det vara en god ide att försöka plocka signalen från katod resistorn på rörhalvan före pi´n "splitta den i lämpliga värden" och använda denna signal istället??

Tacksam för svar

//Janne

01 Mar 2012, 11:07
Profile ICQ WWW

Post Re: installera zero loss fx loop i fender bassman aa270 prob
Loopen är gjord för att matas med signal efter en katodföljardriven tonstack. Ja, du får impedansproblem när du plockar signalen från anodsidan på ett gainsteg. Det går att lösa genom att justera något eller två motstånd på kortet. Minns tyvärr inte exakt hur man gör det. Kan ha en instruktion från Steve som konstruerat loopen i min mailbox hemma. Kollar och återkommer (eller skicka en fråga direkt till Steve, han har svarat mig snällt och vänligt tidigare, även om han tycker denna loop ska sitta i Marshall-stärkare..). Kontaktinfo finns på hans webbplats: http://home.comcast.net/~mamp17/index.html

Jag har inte schemat i detalj på denna loop (men använt den i några stärkare), men jag hade satt en signalkonding före loopen för att helt säkert inte få in någon DC i den. Jag tänker att du också bör att en jordrefrens efter gainsteget, men före loopen för att switchningen ska bli pop-fri. Testa ett 1M mot jord.

Viktigt att den också får rätt B+, men jag utgår från att du kollat detta och anpassat B+motståndet så den jobbar kring 300-320V.

/Gunnar

01 Mar 2012, 11:36
Profile

Tack izzy! :D
jag har provat kopplat in loopen efter signal kondingen från stärken men i.o.med att den första komponenten på loopkortet är en signal konding så blir det 2 st i serie och signalen blir nästan obefintlig= nästan inget ljud alls?
det är jättestor skillnad att koppla in loopen före resp. efter signalkondingen i stärkarn. har provat :o

ang. pop fri switchning 1megs motstånd till jord !!!
med nuvarande fungerande inkoppling alltså tappa signalen före signalkondingen i stärkarn och in i loop kortet.
då skulle referens motståndet på 1M ligga parallelt med 100k ner till jord
detta borde väl sänka signalen lite för mycket in mot pi´n??

vad tror du/ni om att försöka tappa signalen från katod motståndet på röret före pi´n istället???
man borde ha nästan obefintliga pops när man switchar mellan st.by och aktiv loop?? och impedansen vara mer likvärdig marshalls tappning från trebble vipern?
eller blir det strul i och med att loopen skall vara seriellt inkopplad?

jag kontaktar även steve ang. detta.

Har du izzy installerat detta loopkort i gamla fender förstärkare?
i så fall hur blev det? genomskinligt! :wink: eller?

//Janne

01 Mar 2012, 21:03
Profile ICQ WWW

Björbojanne wrote:
Tack izzy! :D
jag har provat kopplat in loopen efter signal kondingen från stärken men i.o.med att den första komponenten på loopkortet är en signal konding så blir det 2 st i serie och signalen blir nästan obefintlig= nästan inget ljud alls?
det är jättestor skillnad att koppla in loopen före resp. efter signalkondingen i stärkarn. har provat :o

ang. pop fri switchning 1megs motstånd till jord !!!
med nuvarande fungerande inkoppling alltså tappa signalen före signalkondingen i stärkarn och in i loop kortet.
då skulle referens motståndet på 1M ligga parallelt med 100k ner till jord
detta borde väl sänka signalen lite för mycket in mot pi´n??

vad tror du/ni om att försöka tappa signalen från katod motståndet på röret före pi´n istället???
man borde ha nästan obefintliga pops när man switchar mellan st.by och aktiv loop?? och impedansen vara mer likvärdig marshalls tappning från trebble vipern?
eller blir det strul i och med att loopen skall vara seriellt inkopplad?

jag kontaktar även steve ang. detta.

Har du izzy installerat detta loopkort i gamla fender förstärkare?
i så fall hur blev det? genomskinligt! :wink: eller?

//Janne

Tusan, hittar tyvärr inte instruktionen för att köra loopen från anod, men det är ett eller två motståndsvärden kring input som måste ändras. Om det är R2 mot jord som nu är på 1M som är för stort. Hoppas du får svar från Steve. Meddela gärna svaret.

Det funkar nog inte att koppla loopen efter signalkondingen eftersom du får DC från pi på switchen. Du måste ha signalkondingen efter loopen och före swtichen. Det är inte för att du har två kondingar i serie som det blir tyst. Felet är något annat.

Det jag menade var att sätta in en extra signalkonding före loopen, sedan ett 1M mot jord på switchen för att det ska finnas en jordreferens när du switchar. Annars har du typ 150V DC på din switch och det kommer smälla fint. Jag vill inte ha en massa DC på en switch för signalen. Ett sådant 1M-motstånd mot jord sänker inte signal alls hörbart in i pi. Du måste ned till typ under 100k mot jord eller så för att det ska hända grejor.

Jag vet faktiskt inte vad som händer om du försöker tappa signalen på katodsidan. Känns fel väg att gå.

Jag har inte satt loopen i ngn Fenderstärkare men i flera Marshalls. Den funkar utmärkt och helt transparent. Anpassar du bara inputen för att hämta signal från anod kommer den vara helt transparent även i en Fenderstärkare. Jag skulle aldrig ge mig på att bygga en rördriven loop om det finns en chans att sätta in denna enklas lösning. Men jag använder å andra sidan inte loop... :?

/Gunnar

01 Mar 2012, 21:50
Profile

Hm, här diskuteras frågan, men utifrån något annorlunda omständigheter.

http://forum.metroamp.com/viewtopic.php ... &start=195

En lösning jag just kom på är att använda den lediga rörhalvan i den AA270 du arbetar med (det är väl en halva ledig?) och skapa en katodföljare. Vips har du löst problemet med impedansmatchningen. Hur det påverkar ljudet i stärkaren... vet inte. Testa. Kanske kan man helt enkelt switcha in hela katodföljaren när man ska köra loopen?

Fan, ikväll är jag smart... 8)

/Gunnar

01 Mar 2012, 22:00
Profile

Schema.

http://kuhnamps.com

02 Mar 2012, 08:11
Profile ICQ WWW

Jag har mailat steve igår.
så vi får se om han ev. släpper nåt schema!
eller vilket svar jag får.

Jag är dålig på det här med impedanser
finns det nån bra länk eller sida vart man kan läsa på lite!?

//Janne

02 Mar 2012, 12:47
Profile ICQ WWW

Hur som helst, ditt problem är att du har kopplat fel på nåt sätt, inte att du driver loopen från anoden istf katoden. Det torde icke spela nån roll i sammanhanget. Schema behövs för att du ska kunna gå igenom kretsen, och vi som ev. hjälper dig måste se hur du har kopplat för att kunna korrigera felet du gjort.

http://kuhnamps.com

02 Mar 2012, 21:10
Profile ICQ WWW

Hallo igen!
jag har fått svar i från steve i amerkat!
det var ett lååångt svar! men i stora drag
så skall loopen kopplas in efter signal kondingen 100nf och före pi´n
han bifogade schemat från aa270 kretsen och hade till och med ritat in vart loopen skulle kopplas in + att jag behöver 1 st 100nf konding och 1M motstånd för att bli av med pop ljudet när man switchar i och ur loopen vilket izzy påpekat tidigare.
signalen är 2x så stor som från en marshall så jag skall labba lite med ett motstånd på själva loopkortet för att få rätt signal styrka.
jag fick inget schema från steve på loopkortet.
men lite hjälp på traven har jag fått från annat håll! Tack :D
ska försöka få till det nu med nya informationen och att ljudet blir bra!
sedan ska jag försöka lägga ut schema med inritad loop och instruktioner
hur man installerar in sådan har loop i en fender Bassman!

"jag googlade med en dåres envishet men kunde inte hitta nån som hade installerat in sådan här loop i en bassman och dokumenterat det nån annan stans här i världen"

det är ju tur att ljudbojen finns med alla hjälpsamma "rörnördar :mrgreen: "

//Janne

03 Mar 2012, 16:11
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]