View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 00:59



Reply to topic  [ 1 post ] 
Kondensatordrivet reverb med pentoddrivrör 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Kondensatordrivet reverb med pentoddrivrör
Jag har ju byggt en stärkare med kondensatordrivet reverb med ett 12AU7 som drivrör och har funderat vidare över detta med kondensatordrivet reverb. De schema jag hittat verkar ha 12AU7 eller 12AX7 som drivrör, men det jag nu har funderingar över är om man skulle kunna ta tex ett 6V6 eller EL84 och använda det som drivrör för reverbet?

Skulle man rent teoretiskt i en krets som har pentoddrivning med trafo som tex Fenders stand alone reveb 6G15 bara kunna ta bort reverbtrafon och ersätta den med ett motstånd och en konding?

Tror inte jag orkar börja tjorva med reverbet i min stärk just nu men det vore kul att veta hur det ligger till för framtida projekt.


03 Mar 2012, 10:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 114 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.