| Author |
Message |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Impedanskoll
Det lutar åt TAD-trafos till kommande bygge. Deras DR201 OT är på 2.4 K, och ska enligt dem funka med både 4xKT88 och 6xEL34 varianterna. Anodspänning blir ca 610V oavsett variant..
(610V ^2) / (25mA x 6) = 2470 ohm ( om nu den formeln är någorlunda exakt)
Det borde funka va ? Vore bra med ett expertutlåtande.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 09 Feb 2012, 18:51 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Impedanskoll
Och dessa siffror representerar vad ? Volt i kvadrat/Ampere är inte Ohm......
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 09 Feb 2012, 20:06 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote: Och dessa siffror representerar vad ? Volt i kvadrat/Ampere är inte Ohm...... Sorry, det ska vara 610V ^2 / (25W *6) (anodspänning i kvadrat genom effektförlusten), nån formel jag såg i ett forum
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 10 Feb 2012, 09:53 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Impedanskoll
Vad syftar 25W på? 610V anodspänning rekommenderar jag inte för nyproducerade EL34. De får överslag i nästan varenda gammal Laney Klipp. Skaffa hederliga gamla RFT så håller de bättre.
OK, glöm alla magiska formler som läggs upp på nätet utan förklaring av fysiken bakom.
För 4xKT88 är Raa runt 2.2k till 2.5k rätt. Anodspänning runt 550V och skärmgaller skall vara bra mycket lägre runt 300V. Det innebär att din nät trafo bör helst ha separata sekundära lindningar för anod och skärmgaller.
6xEL34 tror jag inte på med Raa 2.5k. Men 500V anodspänning och Raa ca 1.3k så går det.
I båda fallen får man ca 200W uteffekt men anodlindningen måste kunna leverera minst 800mA DC. Du siktar på en nättrafo specad för ca 600VA inmatad effekt.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 10 Feb 2012, 12:13 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote: Vad syftar 25W på? 610V anodspänning rekommenderar jag inte för nyproducerade EL34. De får överslag i nästan varenda gammal Laney Klipp. Skaffa hederliga gamla RFT så håller de bättre.
OK, glöm alla magiska formler som läggs upp på nätet utan förklaring av fysiken bakom.
För 4xKT88 är Raa runt 2.2k till 2.5k rätt. Anodspänning runt 550V och skärmgaller skall vara bra mycket lägre runt 300V. Det innebär att din nät trafo bör helst ha separata sekundära lindningar för anod och skärmgaller.
6xEL34 tror jag inte på med Raa 2.5k. Men 500V anodspänning och Raa ca 1.3k så går det.
I båda fallen får man ca 200W uteffekt men anodlindningen måste kunna leverera minst 800mA DC. Du siktar på en nättrafo specad för ca 600VA inmatad effekt. Det är ju TAD's utbytestrafo för Hiwatt 201 så schemat för Hiwatt ska funka: http://hiwatt.org/Schematics/DR_200wPS.gifJag skulle kunna tänka om och bygga den med 4x6550 istället iofs... EDIT: Jo, här förklarar Jon Wilder formeln jag använde (hittade länken): http://www.marshallforum.com/workbench/ ... harts.html"It depends on what B+ voltage you're running as well as the rated plate dissipation of the power valves you're running. If these two values are known, you can calculate the minimum safe impedance via the method described below. To find the "rough minimum" plate-plate impedance I square the B+ voltage, then divide that by the plate dissipation rating of one valve multiplied by the number of power valves that will be used - (B+^2) / (Plate Dissipation Rating x Number Of Power Valves Used) So for EL34s running at 425 Volts - (425 x 425) / (25 Watts x 2 Valves) = 3612.5 A 3600 ohm (3.6K) plate-plate load would be the closest "standard" impedance to this. There is some leeway here since impedance is never constant...Marshalls with 2 x EL34s typically use 3.2K - 3.4K so something roughly in that range would work. You just don't wanna use something DRASTICALLY lower than the calculated value...such as trying to run 2 x EL34s @ 425V on a 1.7K plate-plate load or something like that. " Som jag tolkar det så är det värre med för låga värden än för höga och att högre anodspänning kräver högre last.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 10 Feb 2012, 13:35 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Impedanskoll
Jäpp, går bra med 4x6550. Märk väl att Hiwatt använde olika OT för KT88 och EL34 versioner.
Nätdelen. Om du skall köra bas så skulle jag förse skärmgallermatningen med en spänningsregulator....det blir minst sag och mest spark i solar plexus då.
Formeln är egentligen inte rikigt riktig, den bara råkar ge någorlunda nära siffervärde (utan förankring i andra för funktionen avgörande parametra) inom ett ganska begränsad urval av rör och matningspänningar. Den säger bara vid vilken lastimpedans uppnås den maximala anodförlusten, det har inget att göra med maximala uteffekten. Det är faktiskt så att vid korrekt impedansanpassning blir anodförlusten minst vid full uteffekt och högst ungefär halvvägs. Exempel när denna formel ger helt fel resultat: 7591 rör, max anodförlust 19W, matningspänning 350V ger 350^2/38=3230 Ohm när den korrekta lastimpedansen för detta rör är 6.6k. Varför? - jo, man måste också ta hänsyn till max specad anodström för röret vilket denna formel helt föbiser.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 10 Feb 2012, 14:02 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote: Jäpp, går bra med 4x6550. Märk väl att Hiwatt använde olika OT för KT88 och EL34 versioner. Ja, precis. Det var vad jag frågade TAD om också och fick till svar att det funkade med samma..nu har jag ju fått skumma svar av dem tidigare.. Jag har också mailat Heyboer om saken men inte fått svar med prisuppgifter m.m. än. Ritter har en 180W OT för 6xEL34 (1.7K) och en PT som skulle ge 560V B+, 1150 mA 590VA, och där spänningen på skärmgallret skulle bli runt 460V (flera tappningar på trafon). Ett alternativ, som jag ser det...blir lite klenare än original. Men jag har 6550 liggande hemma också så det kanske är lugnast att satsa på den lösningen och spara EL34:orna till nåt annat...Fast egentligen vill jag använda 6550:orna till ett Hiwatt DR405-bygge nån gång i framtiden. VacuumVoodoo wrote: Nätdelen. Om du skall köra bas så skulle jag förse skärmgallermatningen med en spänningsregulator....det blir minst sag och mest spark i solar plexus då. Låter intressant ! Måste förkovra mig i ämnet bara...lär väl komma några frågor från mitt håll framöver.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 10 Feb 2012, 15:12 |
|
 |
|
Hellhammer
Joined: 07 Jul 2008, 21:34 Posts: 223 Location:
|
 Re: Impedanskoll
En Hiwatt 400 skiljer sig från en Hiwatt 200 förutom rörmängden också i och med att den har katodföljare som driver slutrören. Hur skulle en 200 med dom implementerade låta månntro?
_________________ /Stefan
|
| 10 Feb 2012, 19:39 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Impedanskoll
I 400:n jobbar katodföljarna som DC-kopplade kuskar och piskar slutrören med gallerström. Mao jobbar slutsteget i klass AB2. Slutröröen kommer inte att gå i gallerklippning utan går rent högre upp i uteffekt och komprimerar när de närmar sig bottning (dvs när det inte längre går att dra mera anodström). Detta fungerar som beskrivet ovan bara om katoföljarna är DC-kopplade till slutrörens styrgaller. Här måste jag ( yes, jag bara måste, känner ohämmad tvång  ) ifrågasätta ECC83 användning som DC-kopplad drivsteg av 2 skäl: - över 450V anod-katod potentialskillnad är i överkant mot max tillåtna 300V enligt de pålitliga specarna från Philips - strömkapaciteten hos ECC83 är nog i underkant för att strömdriva 3 st KT88:or. Vad skall man ta istället? Jo, en full Frankenstein. 2st EL34 kopplade som trioder i katodföljarkoppling. Det blir "Liquid Metal" som heter duga.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 10 Feb 2012, 20:25 |
|
 |
|
Hellhammer
Joined: 07 Jul 2008, 21:34 Posts: 223 Location:
|
 Re: Impedanskoll
Kunde man använda såna i stället för rör? http://www.vishay.com/docs/91059/91059.pdfUrsäkta trådkapningen!
_________________ /Stefan
|
| 10 Feb 2012, 20:42 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Impedanskoll
Jo, men MOSFET glöder ju inte! Här är de mindre röreön är KT66 och 300B, de stora är ryska GU81. 1000W ut 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 10 Feb 2012, 20:54 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Impedanskoll
DR405:an är en fascinerande tingest men om man jämför den drivstegslösningen mot ex min AB200 som har en triodkopplad EL34 i klass A med fasvändartrafo, vilken är effektivast ? Fender 300PS o 400PS har liknande lösningar f ö.
Det jag tycker verkar lite krångligt med 405:an är att katodföljaren matas med negativ spänning från biaskretsen och att detta troligen ställer till det om man skulle vilja ha individuell biasjustering på slutrören..
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 10 Feb 2012, 21:48 |
|
 |
|
Hellhammer
Joined: 07 Jul 2008, 21:34 Posts: 223 Location:
|
 Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote: Jo, men MOSFET glöder ju inte! Nä dom glöder tyvärr inte, men om dom bara levererar ström till slutstegsgallren kanske man inte hör någon skillnad? I så fall väljer jag en lättare och billigare förstärkare.
_________________ /Stefan
|
| 11 Feb 2012, 12:51 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Impedanskoll
En annan fundering, satt och klurade på om det skulle funka med Ritters transformatorer. Om man vill ha en skärmgallerspänning som är ~60% av anodspänning, kan man göra så här:  Gjorde en simulering i Multisim, R8 och R9 är av olika storlek här för att få rätt spänning till skärmgaller. Simuleringen visar ~640 V resp ~400V som då skulle mata anod resp skärmgaller. Men funkar det i praktiken ??
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 12 Feb 2012, 23:02 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Impedanskoll
Nej, det funkar inte i praktiken. 4st KT88 drar över 60mA i skärmgallerström. Det vill tvinga ett spänningsfall över 140k resistorn på ynka 8.4 kV.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 13 Feb 2012, 01:23 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote: Nej, det funkar inte i praktiken. 4st KT88 drar över 60mA i skärmgallerström. Det vill tvinga ett spänningsfall över 140k resistorn på ynka 8.4 kV. Tack, måste tydligen läsa på andra grejer också 
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 13 Feb 2012, 08:37 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Impedanskoll
Googlade och hittade info om Partridge TH6500 som satt i 6xEL34-varianten: http://dst-engineering.com/TN.php?n=HiwattCustom200III. Output Transformer (Partridge TH6500) Primary Impedance - 2650 ohms plate to plate Primary inductance - 4.15H @ 1kHz, 9.02 H @ 120Hz (pri #1); 4.01H & 8.79H (pri #2), Primary Resistance - 55.1 ohms (winding 1), 53.7 ohms (winding 2) Output taps - 16, 8, 4 ohms Då borde väl TAD's på 2400 ohm funka.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 13 Feb 2012, 11:13 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote: Nej, det funkar inte i praktiken. 4st KT88 drar över 60mA i skärmgallerström. Det vill tvinga ett spänningsfall över 140k resistorn på ynka 8.4 kV. Men om man gör som på Fender VibroKing ? Skippar motstånden och plockar ut skärmgallermatningen mellan kondensatorerna ?? typ: 
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 02 Mar 2012, 15:16 |
|
|