View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:01



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Impedanskoll 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Impedanskoll
Det lutar åt TAD-trafos till kommande bygge. Deras DR201 OT är på 2.4 K, och ska enligt dem funka med både 4xKT88 och 6xEL34 varianterna. Anodspänning blir ca 610V oavsett variant..

(610V ^2) / (25mA x 6) = 2470 ohm ( om nu den formeln är någorlunda exakt)

Det borde funka va ? Vore bra med ett expertutlåtande.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


09 Feb 2012, 18:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Impedanskoll
Och dessa siffror representerar vad ?
Volt i kvadrat/Ampere är inte Ohm......

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


09 Feb 2012, 20:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote:
Och dessa siffror representerar vad ?
Volt i kvadrat/Ampere är inte Ohm......


Sorry, det ska vara

610V ^2 / (25W *6) (anodspänning i kvadrat genom effektförlusten), nån formel jag såg i ett forum

_________________
/Lasse

LF Audioservice


10 Feb 2012, 09:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Impedanskoll
Vad syftar 25W på?
610V anodspänning rekommenderar jag inte för nyproducerade EL34.
De får överslag i nästan varenda gammal Laney Klipp.
Skaffa hederliga gamla RFT så håller de bättre.

OK, glöm alla magiska formler som läggs upp på nätet utan förklaring av fysiken bakom.

För 4xKT88 är Raa runt 2.2k till 2.5k rätt. Anodspänning runt 550V och skärmgaller skall vara bra mycket lägre runt 300V. Det innebär att din nät trafo bör helst ha separata sekundära lindningar för anod och skärmgaller.

6xEL34 tror jag inte på med Raa 2.5k. Men 500V anodspänning och Raa ca 1.3k så går det.

I båda fallen får man ca 200W uteffekt men anodlindningen måste kunna leverera minst 800mA DC.
Du siktar på en nättrafo specad för ca 600VA inmatad effekt.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


10 Feb 2012, 12:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote:
Vad syftar 25W på?
610V anodspänning rekommenderar jag inte för nyproducerade EL34.
De får överslag i nästan varenda gammal Laney Klipp.
Skaffa hederliga gamla RFT så håller de bättre.

OK, glöm alla magiska formler som läggs upp på nätet utan förklaring av fysiken bakom.

För 4xKT88 är Raa runt 2.2k till 2.5k rätt. Anodspänning runt 550V och skärmgaller skall vara bra mycket lägre runt 300V. Det innebär att din nät trafo bör helst ha separata sekundära lindningar för anod och skärmgaller.

6xEL34 tror jag inte på med Raa 2.5k. Men 500V anodspänning och Raa ca 1.3k så går det.

I båda fallen får man ca 200W uteffekt men anodlindningen måste kunna leverera minst 800mA DC.
Du siktar på en nättrafo specad för ca 600VA inmatad effekt.


Det är ju TAD's utbytestrafo för Hiwatt 201 så schemat för Hiwatt ska funka:

http://hiwatt.org/Schematics/DR_200wPS.gif

Jag skulle kunna tänka om och bygga den med 4x6550 istället iofs...

EDIT: Jo, här förklarar Jon Wilder formeln jag använde (hittade länken):

http://www.marshallforum.com/workbench/ ... harts.html

"It depends on what B+ voltage you're running as well as the rated plate dissipation of the power valves you're running. If these two values are known, you can calculate the minimum safe impedance via the method described below.

To find the "rough minimum" plate-plate impedance I square the B+ voltage, then divide that by the plate dissipation rating of one valve multiplied by the number of power valves that will be used -

(B+^2) / (Plate Dissipation Rating x Number Of Power Valves Used)

So for EL34s running at 425 Volts -

(425 x 425) / (25 Watts x 2 Valves) = 3612.5

A 3600 ohm (3.6K) plate-plate load would be the closest "standard" impedance to this. There is some leeway here since impedance is never constant...Marshalls with 2 x EL34s typically use 3.2K - 3.4K so something roughly in that range would work. You just don't wanna use something DRASTICALLY lower than the calculated value...such as trying to run 2 x EL34s @ 425V on a 1.7K plate-plate load or something like that. "

Som jag tolkar det så är det värre med för låga värden än för höga och att högre anodspänning kräver högre last.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


10 Feb 2012, 13:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Impedanskoll
Jäpp, går bra med 4x6550.
Märk väl att Hiwatt använde olika OT för KT88 och EL34 versioner.

Nätdelen. Om du skall köra bas så skulle jag förse skärmgallermatningen med en spänningsregulator....det blir minst sag och mest spark i solar plexus då.

Formeln är egentligen inte rikigt riktig, den bara råkar ge någorlunda nära siffervärde (utan förankring i andra för funktionen avgörande parametra) inom ett ganska begränsad urval av rör och matningspänningar. Den säger bara vid vilken lastimpedans uppnås den maximala anodförlusten, det har inget att göra med maximala uteffekten. Det är faktiskt så att vid korrekt impedansanpassning blir anodförlusten minst vid full uteffekt och högst ungefär halvvägs.
Exempel när denna formel ger helt fel resultat: 7591 rör, max anodförlust 19W, matningspänning 350V ger 350^2/38=3230 Ohm när den korrekta lastimpedansen för detta rör är 6.6k. Varför? - jo, man måste också ta hänsyn till max specad anodström för röret vilket denna formel helt föbiser.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


10 Feb 2012, 14:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote:
Jäpp, går bra med 4x6550.
Märk väl att Hiwatt använde olika OT för KT88 och EL34 versioner.


Ja, precis. Det var vad jag frågade TAD om också och fick till svar att det funkade med samma..nu har jag ju fått skumma svar av dem
tidigare..

Jag har också mailat Heyboer om saken men inte fått svar med prisuppgifter m.m. än.

Ritter har en 180W OT för 6xEL34 (1.7K) och en PT som skulle ge 560V B+, 1150 mA 590VA, och där spänningen på skärmgallret skulle bli runt 460V (flera tappningar på trafon).
Ett alternativ, som jag ser det...blir lite klenare än original.

Men jag har 6550 liggande hemma också så det kanske är lugnast att satsa på den lösningen och spara EL34:orna till nåt annat...Fast
egentligen vill jag använda 6550:orna till ett Hiwatt DR405-bygge nån gång i framtiden.

VacuumVoodoo wrote:
Nätdelen. Om du skall köra bas så skulle jag förse skärmgallermatningen med en spänningsregulator....det blir minst sag och mest spark i solar plexus då.


Låter intressant ! Måste förkovra mig i ämnet bara...lär väl komma några frågor från mitt håll framöver.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


10 Feb 2012, 15:12
Profile WWW

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post Re: Impedanskoll
En Hiwatt 400 skiljer sig från en Hiwatt 200 förutom rörmängden också i och med att den har katodföljare som driver slutrören. Hur skulle en 200 med dom implementerade låta månntro?

_________________
/Stefan


10 Feb 2012, 19:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Impedanskoll
I 400:n jobbar katodföljarna som DC-kopplade kuskar och piskar slutrören med gallerström. Mao jobbar slutsteget i klass AB2. Slutröröen kommer inte att gå i gallerklippning utan går rent högre upp i uteffekt och komprimerar när de närmar sig bottning (dvs när det inte längre går att dra mera anodström).
Detta fungerar som beskrivet ovan bara om katoföljarna är DC-kopplade till slutrörens styrgaller.
Här måste jag (yes, jag bara måste, känner ohämmad tvång :twisted: :oops: ) ifrågasätta ECC83 användning som DC-kopplad drivsteg av 2 skäl:
- över 450V anod-katod potentialskillnad är i överkant mot max tillåtna 300V enligt de pålitliga specarna från Philips
- strömkapaciteten hos ECC83 är nog i underkant för att strömdriva 3 st KT88:or.
Vad skall man ta istället? Jo, en full Frankenstein. 2st EL34 kopplade som trioder i katodföljarkoppling. Det blir "Liquid Metal" som heter duga.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


10 Feb 2012, 20:25
Profile WWW

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post Re: Impedanskoll
Kunde man använda såna i stället för rör? http://www.vishay.com/docs/91059/91059.pdf

Ursäkta trådkapningen!

_________________
/Stefan


10 Feb 2012, 20:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Impedanskoll
Jo, men MOSFET glöder ju inte!

Här är de mindre röreön är KT66 och 300B, de stora är ryska GU81. 1000W ut :shock:

Image

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


10 Feb 2012, 20:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Impedanskoll
DR405:an är en fascinerande tingest men om man jämför den drivstegslösningen mot ex min AB200 som har en triodkopplad EL34 i klass A med fasvändartrafo, vilken är effektivast ? Fender 300PS o 400PS har liknande lösningar f ö.


Det jag tycker verkar lite krångligt med 405:an är att katodföljaren matas med negativ spänning från biaskretsen och att detta troligen ställer till det om man skulle vilja ha individuell biasjustering på slutrören..

_________________
/Lasse

LF Audioservice


10 Feb 2012, 21:48
Profile WWW

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote:
Jo, men MOSFET glöder ju inte!


Nä dom glöder tyvärr inte, men om dom bara levererar ström till slutstegsgallren kanske man inte hör någon skillnad? I så fall väljer jag en lättare och billigare förstärkare.

_________________
/Stefan


11 Feb 2012, 12:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Impedanskoll
En annan fundering, satt och klurade på om det skulle funka med Ritters transformatorer. Om man vill ha en skärmgallerspänning som är ~60% av anodspänning, kan man göra så här:


Image

Gjorde en simulering i Multisim, R8 och R9 är av olika storlek här för att få rätt spänning till skärmgaller. Simuleringen visar ~640 V resp ~400V som då skulle mata anod resp skärmgaller.

Men funkar det i praktiken ??

_________________
/Lasse

LF Audioservice


12 Feb 2012, 23:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Impedanskoll
Nej, det funkar inte i praktiken.
4st KT88 drar över 60mA i skärmgallerström. Det vill tvinga ett spänningsfall över 140k resistorn på ynka 8.4 kV.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


13 Feb 2012, 01:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote:
Nej, det funkar inte i praktiken.
4st KT88 drar över 60mA i skärmgallerström. Det vill tvinga ett spänningsfall över 140k resistorn på ynka 8.4 kV.


Tack, måste tydligen läsa på andra grejer också :D

_________________
/Lasse

LF Audioservice


13 Feb 2012, 08:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Impedanskoll
Googlade och hittade info om Partridge TH6500 som satt i 6xEL34-varianten:

http://dst-engineering.com/TN.php?n=HiwattCustom200

III. Output Transformer (Partridge TH6500)

Primary Impedance - 2650 ohms plate to plate
Primary inductance - 4.15H @ 1kHz, 9.02 H @ 120Hz (pri #1); 4.01H & 8.79H (pri #2),
Primary Resistance - 55.1 ohms (winding 1), 53.7 ohms (winding 2)
Output taps - 16, 8, 4 ohms

Då borde väl TAD's på 2400 ohm funka.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


13 Feb 2012, 11:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Impedanskoll
VacuumVoodoo wrote:
Nej, det funkar inte i praktiken.
4st KT88 drar över 60mA i skärmgallerström. Det vill tvinga ett spänningsfall över 140k resistorn på ynka 8.4 kV.


Men om man gör som på Fender VibroKing ? Skippar motstånden och plockar ut skärmgallermatningen mellan kondensatorerna ??

typ:
Image

_________________
/Lasse

LF Audioservice


02 Mar 2012, 15:16
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 108 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.