View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:00



Reply to topic  [ 3 posts ] 
TAD 7025/E83CC Highgrade är det ett 12ax7 rör? 
Author Message

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post TAD 7025/E83CC Highgrade är det ett 12ax7 rör?
Jag tänkte prova att stoppa ett 12ax7 rör i min Tweed Bassman, men vet inte om det rör jag har hemma funkar till det,,,

Ett TAD 7025/E83CC Highgrade... försökte se på nätet men kunde inte luska ut om det är ett 12ax7.. det brukar väl vara ECC83?
alla andra av deras 7025 rör står det att dom passar till 12AX7 rör men inte just detta..

Vill prova o se hur det låter med lite mer Gain i v1 röret.. har ett 12AY7 just nu.


29 Feb 2012, 17:42
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: TAD 7025/E83CC Highgrade är det ett 12ax7 rör?
Det är ett 12AX7-rör, ett amerikanskt rör som ska ha en lite bättre spec än vanliga AX7. mer HiFI. Gjordes som svar på ngt europeiskt, om det var ECC83?

Brukar sitta i många Fenderstärkare i preampen, har själv ett Tungsram 7025 i den rena Normalkanalen. original från -76.

Bara att trycka i och prova om du gillar det ljudet... :D

_________________
/Lennart


29 Feb 2012, 18:41
Profile

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: TAD 7025/E83CC Highgrade är det ett 12ax7 rör?
Ok, Tack!

ska jag prova ikväll i lägenheten.. får se hur den beter sig i replokalen om den grötar ner sig efter en längre speltid..

Jag kommer få ett Tungsol 12AX7 också från trevlige herr Woodstock så då kan jag kanske A/B testa vilket som låter bäst..

men tack för svaret!


29 Feb 2012, 19:24
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 107 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.