View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 03:16



Reply to topic  [ 16 posts ] 
The Ultimate Blackface Fender 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post The Ultimate Blackface Fender
Finns den? :)

Nä, men jag har länge funderat på att bygga mig en riktigt smaskig ren maskin i Blackface-anda, typ 50W eller så.

Jag tänker mig en kanal med volym- och bas-mid-diskant-kontroller, inget reverb och 2 mottaktskopplade 6L6:or, diodlikriktning. Det jag är ute efter är varm Fender-ton med gott om headroom och en behaglig diskant i vilken man med gott resultat kan plugga in ett antal pedaler framför.


Vi börjar med försteget:
Om man tittar på vad gubben Bogner och han den där Suhr haft för sig så använder de gärna en tre-stegslösning baserad på AB763-kretsen, Vibrato-kanalen, fast utan reverb och tremolo-kretsarna enligt:
http://www.thevintagesound.com/ffg/sche ... _schem.gif
En av idéerna bakom det är att shelvingfiltret med 3M3//10pF ger toppsprillet som kännetecknar en klassisk Blackface...
Är det nåt att ha?
Eller ska man köra en enkel 2-stegare istället modell Normal-kanal? (Tänker lite att det blir "mindre skit i signalvägen" så...)


Slutsteget så, fasvändare i synnerhet:
Ska man sikta på concertina som i en BF Princeton (kanske Paul C-moddad)?
Eller är LTP att förorda?
Headroom är ledordet, men det gör inget om det distar snyggt när man väl rör sig i de regionerna. ;)

Övriga slutsteget tänker jag klassisk BF, fast med balans och mängd för bias. Återkopplingen beror ju såklart på vilken fasvändare man väljer. Själva B+-linan tänker jag klassisk BF som i en Super Reverb. Hur bör man tänka vad gäller filtreringen? Ska man fläska på eller hålla det lite mjukare?

Jag skulle gärna vilja klämma in detta i en 2HE racklåda, dvs rör, trafos och hela klabbet, endast kontroller och in-/utgångar på utsidan. Mäkta portabelt och modulärt. :)

Diskutera gärna! :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


08 Feb 2012, 18:15
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Bassman 6G6-B med normalkanylen in slutsteget. Så var väl det klart. Hur svårt kan det vara? :wink:

Ärligt tycker jag inte man vinner något på en 3-stegslösning. Den vanliga 2-stegskanalen, med lite tweak om man vill, typ Dumble-tonkontroll eller liknande, ger en underbart varm djup ton med krispighet. Ett tredje steg adderar inte något som jag ser det. Vill du att den ska köras rent blir det 12AT7 som fasvändare och låga värden på svans. Ska den vika sig lite tidigare och elegant kan man labba med 12AX7 och värden som mer liknar en fasvändaren i Marshall.

3M/10pf-filtret är väl för att reverbet ska funka. Skip it.

Slutsteget - labba gärna med NFB + prescense + resonanskontroll.

Jag hade valt glättning som i en AB165: http://ampwares.com/schematics/bassman_ab165.pdf
Man gå upp till 100+100 som första glättningskondingar, men håll kvar vid 22uF på skärmgallret.

/Gunnar


08 Feb 2012, 19:00
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Ser man på, the ultimate BF Fender.. Min våta dröm..

Min personliga ultimata BF skulle nog vara minimala förändringar i kretsen, bara skippa normalkanalen och brightswitchen (helt onödiga), addera en justerbar NFB-kontroll på fronten.

Ska man vara ortodox så tillhär väl 3M/10pf-filtret BF-ljudet. Jämför normalkanalen med vibratokanalen så kan man uppfatta "sprillet" på toppen. Jag är kluven inför den, vid rent ljud gillar jag den, men kör man in en overdrivepedal så adderas ju bara spretighet och fräs.

"Själva B+-linan tänker jag klassisk BF som i en Super Reverb" men samtidigt vill du ha diodlikriktning?? Det får jag inte riktigt ihop.. 5u4gb säger jag! ger skön kompression!

Ja sen tycker jag ju en BF ska ha reverb.. Det var ju lixom grejen när BF kom..

Kul topic.


08 Feb 2012, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Har man bra trafos gjorda som kopior på BF-trafos o schyssta grejor i övrigt blir tonen aldrig stel, trots diodlikriktning. Det blir liksom ändå en mjuk fin respons i en BF, även om jag inte riktigt fattar varför.

Reverb? Långt ifrån alla BF har ju det så det är väl inte ngt typiskt för BF? Vad har man det till egentligen? Jag kan spela country o pop ändå. Dessutom har Angus inget reverb.

/Gunnar


08 Feb 2012, 19:47
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Ja, jag böjer mig för att du Gunnar har 100 gånger mer erfarenhet av att skruva i stärkarna och testa olika varianter än vad jag har, men jag har ju kopplat rörlikriktaren mycket till kompressionen. Kanske är det inte så viktigt som jag tänker.

Ja visst finns det BF utan reverb, men det var väl i och med BF som reverbet kom integrerat i stärken? Nu är jag ute på hal is kanske, återger återigen hur jag brukar tänka...

Angus har inget reverb... Det är en mycket bra synpunkt.. Men är det BF? Nja... :wink:


08 Feb 2012, 19:53
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Svullo wrote:
Ja, jag böjer mig för att du Gunnar har 100 gånger mer erfarenhet av att skruva i stärkarna och testa olika varianter än vad jag har, men jag har ju kopplat rörlikriktaren mycket till kompressionen. Kanske är det inte så viktigt som jag tänker.

Ja visst finns det BF utan reverb, men det var väl i och med BF som reverbet kom integrerat i stärken? Nu är jag ute på hal is kanske, återger återigen hur jag brukar tänka...

Angus har inget reverb... Det är en mycket bra synpunkt.. Men är det BF? Nja... :wink:


Äh, erfarenhet och erfarenhet... men tack för ödmjukheten :) Och fortsätt gärna tjöta emot!

Det jag menar är att jag tycker inte alltid mjukhet sitter i rörlikriktaren.

Jag skruvar ju allra mest Marshall och Fender och reagerar alltid på det blir en varm rund mjuk respons med krispighet (svårt uttrycka ljud i ord) i de Fender-stärkare BF/SF jag byggt eller generalmeckat i. Även om man hottar upp en Bassman till Marshallska kretsar. Medan Marshall-stärkarna blir mer rakt på in your face. Det enda jag kan komma på som verkligen skiljer är transformatorerna. Ja, chassi i olika material och ofta axiella e-lyter istället för burkarna, kolmassa istället för kolfilm är förvisso andra skillnader.

För att krångla till det - har t.ex. en JTM45:a som jag byggt med typiska Marshall-prylar såsom mustardkondingar, Metros utgångstrafo (klon), men den har en TAD powertrafo som är klon på sådana trafos som sitter i BF Bassman, Super Rev osv. Inga burkelektrolyter utan glättningen är mer som en Bassman BF. Och den där stärkaren har mer Bassman BF-klang än Marshall (har just jämfört den med en Bassman BF 65:a). Trots att jag till och med kör den med EL34.

Det där bergriper jag inte.

/Gunnar


08 Feb 2012, 22:23
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Izzy wrote:
Bassman 6G6-B med normalkanylen in slutsteget. Så var väl det klart. Hur svårt kan det vara? :wink:

Ärligt tycker jag inte man vinner något på en 3-stegslösning. Den vanliga 2-stegskanalen, med lite tweak om man vill, typ Dumble-tonkontroll eller liknande, ger en underbart varm djup ton med krispighet. Ett tredje steg adderar inte något som jag ser det. Vill du att den ska köras rent blir det 12AT7 som fasvändare och låga värden på svans. Ska den vika sig lite tidigare och elegant kan man labba med 12AX7 och värden som mer liknar en fasvändaren i Marshall.

3M/10pf-filtret är väl för att reverbet ska funka. Skip it.

/Gunnar


Intressant...är ingen "ren"ljud människa men gillar verkligen 3 stegaren med 3M/10p....
Blir 2 stegs rent i det bygge jag gör nu...Dumble tonis...vad är det??
/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


08 Feb 2012, 22:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2436
Location: Tjörn
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Där ser man så olika man kan se på saker... Själv har jag plockat bort 3,3M/10pF ur min SF D Showman -76, för att den gav för mycket sprill, och därmed fräs i distsammanhang (inte det du skriver om iofs). Tycker också att resten av tonen, förutom sprillet blir lite dött på ngt sätt, 3,3M är ganska mycket broms... Som nämndes tidigare är det motståndet mest där för att ta ner signalen inför mixerröret. (har jag löst på annat sätt).

Normalkanalen tycker jag låter utmärkt, har den som helt ren kanal, dessutom förbikopplad mastervolymen för renaste ljudet. Där har jag satt ett par små kondingar, 20-30pF över volympotten som jag kan koppla i/ur för att ge lite sprill om jag känner för det, ingen jätteeffekt. :-)


För min del tycker jag absolut att ett reverb ska vara med, och t.o.m tremolo. Jag har ett EL84 som reverbdriverrör, det är en klar förbättring, klarare reverbklang, renare. Ihop med Normalkanalen blir det väldigt stort snyggt ljud när man känner för det. Tremolot ska förstås vara biasmodulerande, mycket snyggare än optovibratot. :-)


Jag har ibland funderingar om att återställa Vibratokanalen till original, mest för att se hur den låter. Testade en Twin för några år sedan, det lät förfärligt vasst...

_________________
/Lennart


08 Feb 2012, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Klassisk BF är för mig ett ganska givet koncept. Det är väl egentligen de olika Bassman-kretsarna som avviker mest från det.
Superreverb, Pro, Twin... det mesta är identiskt i kretsväg så länge man avser aa/ab763.
Om man inte vill avvika så mycket från det så kan man i princip kopiera normalkanalen rakt av där.
Många föredrar ju vibratokanalen, men strävar du efter headroom så håller jag med tidigare talare om att tredje steget kan vara onödigt.
BF är per definition long tail, tycker jag.
En precence-kontroll kan vara trevlig för lite extra flexibilitet.

Jag vill inte vara militant, men börjar man labba med andra fasvändare, marshallvärden, dumble-tonstackar m.m. så kan man lika gärna kalla det något annat än Blackface.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Feb 2012, 23:53
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
farbrortäpp wrote:
Intressant...är ingen "ren"ljud människa men gillar verkligen 3 stegaren med 3M/10p....
Blir 2 stegs rent i det bygge jag gör nu...Dumble tonis...vad är det??
/Hasse


Tvåstegare blir i princip rent i sig, men leverar tillräckligt med signal för att överstyra slutsteget. Ofta kör man 100k/1.5k på båda stegen i de där Fender-normal-kanal-kretsarna, av slentiran eller något sånt. Sitter i var och varannan highgain-stärkare som clean-kanal. Jag tycker 6G6-B-kretsen är lite kul med sin 220k/2.7k på andra steget. http://ampwares.com/schematics/bassman_6G6-B.pdf

Dumble-kretsen är ju en tvåstegare med två efterföljande diststeg (inswitchbara). Jag vet att en del gillar tonstacken i den kretsen. Har inte testat den själv. Det finns också lite varianter. Här är väl den krets som man brukar se i Dumble-scheman:

Image

Och här är en variant som kallas Skyliner tror jag:

Image

De som labbat med dessa tonstackar (Owe, Sven-Johan m.fl.) kanske kan bidra med lite kommentarer? Här får man i alla fall en midpot + lite switchbara möjligheter.

EDIT: Tom-Andrew efterfrågar inte en exakt BF-replica utan något som är i "BF-anda" men med midkontroll bl.a. Därav min förslag.

/Gunnar


08 Feb 2012, 23:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Vilken härlig respons! :)


Gunnar träffar på pricken rätt; replika är ointressant, det är tonen och andan jag letar efter.

Jag har faktiskt en SF Bassman 50 i min ägo. Den har jag byggt om till mer åt BF-hållet -- framförallt slutsteget är BF. Den låter väldigt bra.
Reverb använder jag sparsamt i min större rigg för att ge lite luft åt rena ljud i en dämpad replokal.

Det vore intressant att bygga ihop en variant med 2-stegare och långsvans, och en variant med 3-stegare och concertina bara för att jämföra lite.

Inga anhängare av concertina? ;)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


09 Feb 2012, 08:55
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Izzy wrote:
farbrortäpp wrote:
Intressant...är ingen "ren"ljud människa men gillar verkligen 3 stegaren med 3M/10p....
Blir 2 stegs rent i det bygge jag gör nu...Dumble tonis...vad är det??
/Hasse


Tvåstegare blir i princip rent i sig, men leverar tillräckligt med signal för att överstyra slutsteget. Ofta kör man 100k/1.5k på båda stegen i de där Fender-normal-kanal-kretsarna, av slentiran eller något sånt. Sitter i var och varannan highgain-stärkare som clean-kanal. Jag tycker 6G6-B-kretsen är lite kul med sin 220k/2.7k på andra steget. http://ampwares.com/schematics/bassman_6G6-B.pdf

Dumble-kretsen är ju en tvåstegare med två efterföljande diststeg (inswitchbara). Jag vet att en del gillar tonstacken i den kretsen. Har inte testat den själv. Det finns också lite varianter. Här är väl den krets som man brukar se i Dumble-scheman:

Image

Och här är en variant som kallas Skyliner tror jag:

Image

De som labbat med dessa tonstackar (Owe, Sven-Johan m.fl.) kanske kan bidra med lite kommentarer? Här får man i alla fall en midpot + lite switchbara möjligheter.

EDIT: Tom-Andrew efterfrågar inte en exakt BF-replica utan något som är i "BF-anda" men med midkontroll bl.a. Därav min förslag.

/Gunnar


Tackar, tackar....här skulle man behöva en A/B låda för att testa i....
Just nu har jag lödat tonstacken standard Fender....vi får su hur det låter när den får spänning...

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


09 Feb 2012, 09:29
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Tom-Andrew wrote:
Inga anhängare av concertina? ;)

Martin - waky waky!


09 Feb 2012, 12:22
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Dumbletonstacken funkar fint! Åtminstone i en Dumblekrets av typen Overdrive Special. Själv föredrar jag den framför den s.k. Skyliner.
Generellt sett alltså väl värd att testa (fast den i mina öron och ögon inte har just något att göra med Blackface).

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Feb 2012, 12:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Izzy wrote:
Tom-Andrew wrote:
Inga anhängare av concertina? ;)

Martin - waky waky!

Självklart är min fråga en illa dold shout-out till Martin Kuhn! :D

Vad tror ni om toroider till ett racklådeprojekt?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


10 Feb 2012, 16:41
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: The Ultimate Blackface Fender
Quote:
Martin - waky waky!

Jaja, tjataaaa... Mina standardargument: concertinan (vi utgår här från två trioder, alltså) är mer tweakbar, man kan tex designa gainsteget á la jcm800/trainwreck, sätta en master efter osv. Concertinans distortion vid överstyrning blir lite mer "throaty" om ni förstår. Man kan också labba med concertinans balans, och få ännu lite mer färgning av ljudet. Man kan även medkoppla den. Jag kan gott tänka mig att folk som gillar dumlens feta sound kan komma i hamn med en concertina. (Jag menar att man kan bygga en mycket bättre dumle om man ger sig på ett mer levande slutsteg. Tänk utanför lådan!)

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 Feb 2012, 11:59
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.