View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 03:16



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Marshall jtm 45 ri '93 
Author Message

Joined: 13 Aug 2002, 22:43
Posts: 146
Location:
Post Marshall jtm 45 ri '93
Har nyss köpt mig en jtm45 beg, lånade ut den till en kompis och då rök säkringen när jag senare spelade på den i helgen så tappade den all effekt allt eftersom, sen bytte jag ut den mot min vox istället
Tänkte att det är dax för rörbyte vilka rör skall jag ha söker man på nätet så står det KT-66 5881 eller EL 84
Vad tror ni kan ha hänt och vilka rör rekommenderar ni

Med vänlig hälsning, Jens


06 Feb 2012, 20:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post Re: Marshall jtm 45 ri '93
Vilka rör sitter i den från förr?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Feb 2012, 22:39
Profile

Joined: 13 Aug 2002, 22:43
Posts: 146
Location:
Post Re: Marshall jtm 45 ri '93
det sitter 6L6EH


06 Feb 2012, 23:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Marshall jtm 45 ri '93
Du kan köra KT66, 6L6 eller 5881 i den där utan ingrepp o modifikation. Sen ar frågan vad du gillar?
KT66 är ofta rätt dyra. Sällan låter nya 5881 så kul. Ett par TAD 6L6WGC-STR kan låta utmärkt i den där. Tycker jag.
Jag kör EL34 i min 45:a, men har fått. modifiera biaskretsen lite och ställa utgångstrafon ett steg "fel".
/Gunnar


07 Feb 2012, 15:42
Profile

Joined: 13 Aug 2002, 22:43
Posts: 146
Location:
Post Re: Marshall jtm 45 ri '93
Det var väl EL34 som jag hade tänkt mig att köra, var det nån mer mod än att ställa trafon i "fel" läge

Med vänlig hälsning, Jens


07 Feb 2012, 21:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Marshall jtm 45 ri '93
Wahlter wrote:
Det var väl EL34 som jag hade tänkt mig att köra, var det nån mer mod än att ställa trafon i "fel" läge


Du måste kolla att du har lagom bias-range. Nu vet jag inte vad det är för B+ i den där men om det är typ 420V borde du ha kanske -35 till -48 eller något sådant.
Sedan måste du kolla att både pinne 1 och 8 på slutrören är anslutna mot jord.
/Gunnar


08 Feb 2012, 01:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.