View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 05:53



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Tömma rörstärkare på ström? 
Author Message
User avatar

Joined: 19 Feb 2010, 20:30
Posts: 297
Post Tömma rörstärkare på ström?
Nu tänkte jag börja plocka och modda i mina rörförstärkare.
Har man klarat sig i snart 50 år kan man ju lika gärna fortsätta leva.
För 25-30 år sedan vågade jag rota i dom och Tv apparater hej vilt.

Nu finns ju det mesta på nätet. Men jag har inte hittat något om hur man på ett tillförliligt sätt dränerar dom!
Hoppas på ett snabbt svar innan det är för sent :D

_________________
________________________________________________________________________________________

Hagström ---------> 60-talets Harley Benton :-D


03 Feb 2012, 00:42
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Tömma rörstärkare på ström?
Det icke-vetenskapliga sättet: Sätt på stärken, och stäng av den medans du spelar ett power chord. Hör ackordet dö ut. Vänta 2-3 minuter. Nu har du kanske 20V kvar i stärkarens högspänningslina. Dra ut nätsladden. Vänta till dan efter och börja mecka då.

Det vetenskapliga sättet:
Ge fan i att ens sätta på stärkaren. Dra ut nätkabeln. Montera ut chassit, och sätt en kabel som ser ut så här

krokodilklämma------------100Kohm motstånd-----------krokodilklämma

mellan jord och första filterkondingens pluspol. Mät spänningen mellan den kondingens pluspol och chassijord.
När den är NOLL..börja mecka.

När du är färdigmeckad - ta BORT kabeln. Sätt i kontakten, starta stärken.

Om du inte förstår vad jag menar med första filterkondingens pluspol: lämna jobbet till en tekniker.



/R


03 Feb 2012, 01:52
Profile
User avatar

Joined: 19 Feb 2010, 20:30
Posts: 297
Post Re: Tömma rörstärkare på ström?
Jo, dom hittar jag i alla fall ;) Och jag antar att den första är, den första från trafo och säkring
Då slipper ge mig på alla kondensatorer. Men jag kontrollmäter nog fasen alla ändå !

_________________
________________________________________________________________________________________

Hagström ---------> 60-talets Harley Benton :-D


03 Feb 2012, 04:04
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3065
Post Re: Tömma rörstärkare på ström?
Jag brukar kortsluta första förstegsrörets anodkoppling, efter motståndet, till chassi. Anodmotståndet fungerar på samma sätt som Ballz 100K-motstånd.
Sen mäter jag förstås för att vara på säkra sidan.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Feb 2012, 15:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 2004
Location: Linköping
Post Re: Tömma rörstärkare på ström?
The Diazway 8) 8)

http://www.youtube.com/watch?v=hedZTu7S4HE

_________________
Bojen sponsor


06 Feb 2012, 15:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Feb 2010, 20:30
Posts: 297
Post Re: Tömma rörstärkare på ström?


Va fan, han använder ju min gamla teknik med skruvmejsel :D
Det kanske håller än idag då!

_________________
________________________________________________________________________________________

Hagström ---------> 60-talets Harley Benton :-D


06 Feb 2012, 15:51
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3065
Post Re: Tömma rörstärkare på ström?
Eighties wrote:
Va fan, han använder ju min gamla teknik med skruvmejsel :D
Det kanske håller än idag då!


Nej. :wink:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Feb 2012, 15:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.