View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 16:08

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Vilken Marshall-modell låter Clapton / Allman ? 
Author Message

Post Vilken Marshall-modell låter Clapton / Allman ?
Jag har länge funderat på att bygga en Marshall-klon, typ en 18-wattare eller nåt, men är inte riktigt säker på vilken modell som ger ljudet jag siktar på -- nämligen det nasala "pulvriga" sound som Clapton hade mycket med Cream och som jag också tycker mig höra hos Allman Brothers.

Det är inte samma som t.ex. Jimmy Page eller Angus Young, som jag tycker har mycket mer "standard-Marshall-ljud".

Ett riktigt bra exempel kan höras i intervjun med Clapton -68:

http://youtu.be/n9ODNQPQo3A

I Allman Brothers "Not My Cross to Bear" är leadljudet liknande:

http://youtu.be/szdKx9O31A0

Det kanske är så att man måste ha 50-100 watt i en fyrtolva för att det ska låta så där...? Eller vad är hemligheten, om det finns nån?

01 Feb 2012, 00:42
Profile

Post Re: Vilken Marshall-modell låter Clapton / Allman ?
Allman Brothers hade tidigt JBL-element i sina Marshallådor vilket säkert bidrog till signatursoundet.
Jag tror att typiskt Duane Allman sound fås bäst med Lead (50W) och Dickey Betts sound med Super Lead (100W).

01 Feb 2012, 13:28
Profile

Saxat från metroamp.com ang clapton:
That this promo video was taken in Dec '67 pretty much confirms it. Also, live photos from early '68 show the same tall bottom cabs, and mix of regular (G12M-20 75Hz) and '100' (G12H-25 55Hz) cabs that appeared at the beginning of '67. It looks to me that Eric's amps (a Lead and a Trem) remained a constant from mid '66 until the end of '67. I suspect some of the regular cabs were the originals from mid '66 as well, with the '100s' being added later.

Photos reveal ...

In Feb of '68, in the USA, Jack is playing what looks like a JTM head (given the distance between jacks and edge), but it has a polarity switch (a USA feature), so this suggests it is new. It is not the same one he is playing in the Dec '67 promo video.

In March of '68, in the USA, Jack is still using the tall bottom cabs.

In March-April of '68, in the USA, Eric is still using one Lead and one Trem head. At least the Trem head appears a bit tattered and not new. I suspect this is the original '66 model. This head, now with missing 'M' on the "Marshall" logo, disappears by Nov '68.

Newer speaker cabs begin to appear around this time for at least a few shows, on account that there are now slanted cabs with casters. But then again, the caster-less cabs reappear, as well as some "Bass" cabs (Jack) through the end of '68.

What I see change at the end of '67 - beginning of '68, at least one of Jack's heads and Eric's Lead amp now have polarity switches, which almost certain means they were replacements. Eric's eventual replacement (JMP) Tremolo head, acquired in mid '68 and used through the final show (RAH) however, remains without a polarity switch.
---------------------------------------------
From all the photos I've looked at in consideration of this question, it seems the Cream discography through Disraeli Gears, and live recordings until sometime in the first half of 1968 involve a JTM 100, so you would be correct.

Keep in mind that the amp is only part of the sound. The cabs used for that particular video appear to be both model 1960, which would have the G12M20w T1221 Greenbacks at that time, comparable to Sumback's 'PVC' 20w.

The '64 SG he's playing has the early patent sticker pickups, and those have a particular sound. Also, he's probably using nickel wrapped, round core strings, and those have their own sound as well.

The complete picture is comprised of numerous small pieces.

resten av tråden:
http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=3&t=37828

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

01 Feb 2012, 15:13
Profile WWW

Undrar hur mycket "guden" kunde om sina prylar och ljud osv. När han förklarar hur man får kärringljudet säger han "take OFF bass" och vrider ner tonkontrollen till 1 :shock: varmed diskanten försvinner tillsammans med hela gudomen. :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

01 Feb 2012, 15:43
Profile WWW

Kunde inte låta bli :D
"Allmans 1965 high school graduation gig"

Image

01 Feb 2012, 20:29
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Undrar hur mycket "guden" kunde om sina prylar och ljud osv. När han förklarar hur man får kärringljudet säger han "take OFF bass" och vrider ner tonkontrollen till 1 :shock: varmed diskanten försvinner tillsammans med hela gudomen. :mrgreen:

Hehe, ja, det känns som att han mest "pluggade in och vred på" (som Tony Iommi lär ha sagt om sitt eget sound) och lirade skitbra. Och sen har alla analyserat hans grejer och sound i efterhand.

Festlig bild, johan! Är det Duane på Gibson-gitarren och Gregg på Mustangen?

01 Feb 2012, 23:29
Profile

LieMfB wrote:
Hehe, ja, det känns som att han mest "pluggade in och vred på" (som Tony Iommi lär ha sagt om sitt eget sound) och lirade skitbra. Och sen har alla analyserat hans grejer och sound i efterhand.

Ja, exakt. Vad är det som säger att de gamla legenderna skulle vara några experter på att fixa gitarrsound?
Jag tror de lade sin koncentration på att spela faktiskt. Med så pass enkla stärkare som de använde med ett enkelt EQ och en volymratt så går det liksom inte att skruva bort sig. Upp med volymen och korrigera EQ för tillfällighetens behov.

02 Feb 2012, 05:50
Profile WWW

David Wikström wrote:
LieMfB wrote:

Ja, exakt. Vad är det som säger att de gamla legenderna skulle vara några experter på att fixa gitarrsound?
Jag tror de lade sin koncentration på att spela faktiskt. Med så pass enkla stärkare som de använde med ett enkelt EQ och en volymratt så går det liksom inte att skruva bort sig. Upp med volymen och korrigera EQ för tillfällighetens behov.

Det fanns väl inget ljudbojen som stal tid från lirandet :lol:

02 Feb 2012, 08:57
Profile WWW

David Wikström wrote:

Det tror jag också.

Sounden på de klipp som du LieMfB hänvisar till låter i min öron som vilken Marshall 50-100-wattare som helst av typ 1987-1959, volymen rätt rejält uppskruvad men inte nödvändigtvis fullt blås, 4x12:a. Den ngt ovanliga klangen i Allmans sound kan mkt väl komma från i sammanhanget lite udda högtalare.

Intressant med Clapton är att han använder tonkontrolllerna så pass friskt. Det verkar vara rätt ovanligt idag. Det gjorde han förresten redan på Bluesbraker-tiden. Det blir en torr middig ton som skjuter igenom på ett fräckt sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=PkulcvRkd4I

Den där tonen försökte han återskapa senare, men då med typ avrullad mittmick på strata och antagligen helt andra stärkare än Marshall BB o liknande. Tyvärr blev hans sound bara allt tråkigare med åren. Synd. Karln är förjaevla skön att lyssna på i dessa klipp från 60- och början av 70-talet.

/Gunnar

02 Feb 2012, 16:01
Profile

Jag har för mig att Duane Allman, åtminstone ibland, spelade på en '1986'. En basversion av '1987', men jag vet inte vad som är skillnaden.

03 Feb 2012, 13:09
Profile

Lynxtrap wrote:
Jag har för mig att Duane Allman, åtminstone ibland, spelade på en '1986'. En basversion av '1987', men jag vet inte vad som är skillnaden.

Den är lite djupare och rundare i tonen, vanligen annorlunda voicad tonstack (250pt/56k), inte lika mkt brightkondingar, typ.
/Gunnar

03 Feb 2012, 16:21
Profile

klassisk Clapton är ju bluesbreaker combon... JTM50

Tror inte det spelar så stor roll om man kör en plexi 50 eller 100 eller Jtm45 heller
det handlar om att ratta fram rätt ljud.

Ett annat sätt är att göra som jag gjorde med min BB , modda den till exakt det ljud du vill ha och HÖR samtidigt som man skiftar lite komponenter.....

Ungefär som en skräddarsydd svid......

03 Feb 2012, 22:03
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
klassisk Clapton är ju bluesbreaker combon... JTM50

Eller rättare sagt JTM45, med KT66 i slutsteget. Men frågan gällde hans ljud i Cream.

04 Feb 2012, 22:47
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]