|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
"Resonansskorr" när jag lirar G?
| Author |
Message |
|
rejjo
|
 "Resonansskorr" när jag lirar G?
För ett tag sen lämnade jag in min stärkare på grund av att den fuldistade något hemskt. Två katalysatorer byttes, och det till det bättre, pruttbasen försvann ganska rejält. Jag märkte dock efter ett tag på repen att stärkaren fortfarande skorrar ibland, vid en noggrannare undersökning märker jag att det framför allt är runt G och G# som den skorrar rejält. Precis som om något hamnar i resonans och vibrerar något fruktansvärt. Nu är frågan, kan det vara ett elektroniskt fel eller är det rent hårdvarumässigt man bör kolla? Kabinetten som är dålig, baffeln, eller högtalarna som sitter dåligt?
När jag var ung och dum vill jag minnas att jag skruvade åt högtalarna så hårt jag bara kunde efter att jag hade provat runt lite bland andra trattar, för att få dem att sitta rejält självklart. Vad jag dock har läst i efterhand kan detta resultera i att "ramen" runt högtalarna blir skev, kan detta ha resulterat i att högtalarna är aningen skeva och skorrar? Självklart kan jag skruva loss dem och kolla detta, men jag hade varken tid eller verktyg till att göra detta på repet så tills vidare tänkte jag rådfråga här ifall någon varit med om något liknande eller har några upplysningar under ämnet?
_________________ / Carl-Johan
|
| 01 Feb 2012, 23:18 |
|
 |
|
Mrcool
|
 Re: "Resonansskorr" när jag lirar G?
rejjo wrote: Två katalysatorer byttes, Antar att du menar Kondensatorer, inte katalysatorer !!!!!!! Kan du prova med några andra högtalare för att se om det slutar, då vet du ju om felet sitter där.
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 02 Feb 2012, 11:48 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Det du beskriver kan handla om spöktoner som uppstår i B+kretsen och fortplantar sig ut i gitarrsignale. Spöktoner brukar ligga i 100Hz (G) vilket har att göra med glättningen av B+ som ju är likriktad AC 100Hz.
Väldigt vanligt i stärkare av klassisk lowgain-typ utan master när man pressar slutsteget att dra mycket ström.
Nu vet jag inte vad du har för stärkare. Det går att åtgärda till viss del genom att laborera med glättningen (värden på elektrolyter), choke mm. Vanligen får man bort det en del genom att öka värdet på första elektrolyten (eller paret). Men ofta tycker jag man tappar något i tonen, så det är inte självklart att bara brassa på...
Men det kan självklart handla om något annat också. Det är bara min gissning utifrån din beskrivning. Ett ljdklipp ger svar. Gåggla gärna på ghost notes om du vill veta mera.
/Gunnar
|
| 02 Feb 2012, 12:27 |
|
 |
|
rejjo
|
Mrcool wrote: rejjo wrote: Två katalysatorer byttes, Antar att du menar Kondensatorer, inte katalysatorer !!!!!!! Kan du prova med några andra högtalare för att se om det slutar, då vet du ju om felet sitter där. Helvete jag tar alltid fel på det där haha, kondensatorer såklart!! Jag har inte direkt fler högtalare att prova med, en 2x12" har kompgitarristen, men min stärkare är en Fender Bassman 59 reiusse med 4x10" som kopplas in med fyra RCA har jag för mig, samtliga parallellkopplade vilket resulterar i 2 ohm, jag har ingen aning om hur jag skulle koppla en 2x12" till detta för att prova.. Izzy - klantigt av mig att glömma att nämna vilken stärkare det är, som sagt, fender bassman 59 reissue 4x10". Men skulle spöktoner på 100Hz ljuda på samtliga G, oavsett oktav? Det är inte enbart på låga G som det kommer, det är nästan mer tydligt en oktav upp, vilken frekvens det nu blir. "Tappa något i tonen" låter ju trist, men det är väl samtidigt bättre än att ha det som det är nu. Kan spöktoner uppstå med tiden? För det har ju inte alltid varit såhär, det måste väl finnas något som kan "fixas" så att den fungerar som den gjorde innan, utan att "tappa något i tonen" jämfört med när den var frisk? Jag har provat att byta samtliga rör, inkl likriktaren. Jag har dock inte provat diodlikriktare, men tveksamt att det skulle göra någon skillnad va? Kör med 5AR4 nu.
|
| 02 Feb 2012, 15:50 |
|
 |
|
Izzy
|
rejjo wrote: Izzy - klantigt av mig att glömma att nämna vilken stärkare det är, som sagt, fender bassman 59 reissue 4x10". Men skulle spöktoner på 100Hz ljuda på samtliga G, oavsett oktav? Det är inte enbart på låga G som det kommer, det är nästan mer tydligt en oktav upp, vilken frekvens det nu blir. "Tappa något i tonen" låter ju trist, men det är väl samtidigt bättre än att ha det som det är nu. Kan spöktoner uppstå med tiden? För det har ju inte alltid varit såhär, det måste väl finnas något som kan "fixas" så att den fungerar som den gjorde innan, utan att "tappa något i tonen" jämfört med när den var frisk?
Jag har provat att byta samtliga rör, inkl likriktaren. Jag har dock inte provat diodlikriktare, men tveksamt att det skulle göra någon skillnad va? Kör med 5AR4 nu. Spöktonerna kommer mer eller mindre beroende på vilken ton du spelar på gitarren, men hänger inte ihop med att du måste spela just G. Spöktonen ligger ofta kring G 100Hz vilket har att gör med att det är frekvensen på den AC som likriktas och som sedan glättas. När stärkaren drar mkt ström är det som att den inte orka filtrerar bort den där 100Hz-tonen. Lättast att provocera fram spöktonerna brukar vara genom att spela enstaka toner på D- eller G-sträng, band 5-12. Tar du t.ex. ett Db på fjärde sträng 11:e band kan det låta vansinnigt dissonant, men givetvis mindre störande om du tar ett G, D eller C. En del tycker det där är ett naturligt inslag i rörförstärkarsoundet. Jag tycker det irriterar, men vet att åtgärden också påverka tonen negativt. Man får kompromissa. I din Bassman kan du inte öka glättningen så himla mkt då likriktarröret inte klarar hur många uF som helst direkt efter likriktningen. Men Kevin O'Connor hävdar i en av sina böcker att ibland kan man lkväl få bukt med spöktoner genom att minska på glättningen. Det har jag aldrig lyckats med... Fortfarande med reservation för att vi inte säkert vet att det är spöktoner det handlar om. /Gunnar
|
| 02 Feb 2012, 16:15 |
|
 |
|
rejjo
|
Okej, utifrån den beskrivningen låter det mindre troligt att det är spöktoner i så fall. Det sker bara kring G för det första, och jag kan aldrig tänka mig att det här missljudet skulle vara ett naturligt inslag i rörsound. Som sagt, såhär har den verkligen inte låtit tidigare. Det skorrar rejält alltså, precis som om något vibrerar på grund av egenfrekvens. Jag ska trots det prova ditt tips om att "provocera fram" spöktonerna, men det lär dröja tills nästa helg innan jag får chansen. Ska då även försöka spela in ett litet ljudklipp. Tills vidare får alla gärna langa funderingar eller förslag. 
|
| 02 Feb 2012, 19:54 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Jag har varit ute för nåt liknande i två fall. I min Twin Amp bytte började en spökade en elyt den satt lite lös så den kunde vibrera, den var inte dåligt löd utan kunde vibrera då man drog på och fick vibrationer i chassit. Höll på bli tokig och testade att byta OT och allt annat mellan himmel och jord, stärkaren lät bra med en extern låda då chassit inte vibrerade. Hittade felet genom att rota runt med en plastpinne medan jag spelade och missljudet försvann då jag höll på en konding så den slutad vibrera. Sen jag fäste kondingarna med smältlim har den funka klanderfritt.
I det andra fallet en moddad Vibro Champ intryckt i ett Marshall Class 5 kabinett var det glapp i en switch samma sak där då det blev vibrationer kom missljudet. Någon dålig lödning borde ju också kunna ge skorrande missljud.
I bägge dessa fallen har det varit specifika toner som varit mer framträdande, förmodligen hänger det väl ihop med resonansfrekvenser och sånt för kabinettet och chassie. Dom tonerna som får chassit att vibrera mest blir mest framträdande.
|
| 02 Feb 2012, 21:32 |
|
 |
|
rejjo
|
busse wrote: Jag har varit ute för nåt liknande i två fall. I min Twin Amp bytte började en spökade en elyt den satt lite lös så den kunde vibrera, den var inte dåligt löd utan kunde vibrera då man drog på och fick vibrationer i chassit. Höll på bli tokig och testade att byta OT och allt annat mellan himmel och jord, stärkaren lät bra med en extern låda då chassit inte vibrerade. Hittade felet genom att rota runt med en plastpinne medan jag spelade och missljudet försvann då jag höll på en konding så den slutad vibrera. Sen jag fäste kondingarna med smältlim har den funka klanderfritt.
I det andra fallet en moddad Vibro Champ intryckt i ett Marshall Class 5 kabinett var det glapp i en switch samma sak där då det blev vibrationer kom missljudet. Någon dålig lödning borde ju också kunna ge skorrande missljud.
I bägge dessa fallen har det varit specifika toner som varit mer framträdande, förmodligen hänger det väl ihop med resonansfrekvenser och sånt för kabinettet och chassie. Dom tonerna som får chassit att vibrera mest blir mest framträdande. Intressant, ska kanske kolla på detta. 
|
| 03 Feb 2012, 02:27 |
|
 |
|
Izzy
|
rejjo wrote: Okej, utifrån den beskrivningen låter det mindre troligt att det är spöktoner i så fall. Det sker bara kring G för det första, och jag kan aldrig tänka mig att det här missljudet skulle vara ett naturligt inslag i rörsound. Som sagt, såhär har den verkligen inte låtit tidigare. Det skorrar rejält alltså, precis som om något vibrerar på grund av egenfrekvens. Jag ska trots det prova ditt tips om att "provocera fram" spöktonerna, men det lär dröja tills nästa helg innan jag får chansen. Ska då även försöka spela in ett litet ljudklipp. Tills vidare får alla gärna langa funderingar eller förslag.  Det kan ju också vara ett rör som blivit mekaniskt instabilt. Det kan ibland ge ett skorrande missljud, lite olika beroende på om det är förstegs- eller slutrör. Vad det handlar om visar sig nog rätt snabbt med ett ljudklipp. /Gunnar
|
| 03 Feb 2012, 16:24 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|