View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:29

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Problem med Bassman 6G6 B 
Author Message

Mitt problem är i normalkanalen, input 1: Det saknas gain när jag drar på. Ganska stor skillnad när jag byter till input 2, där jag tycker det låter bra, spricker upp mkt tidigare än i kanal 1 samt har mer gain.?
Eftersom input 2 låter bra torde väl felet inte ligga i ett dåligt rör?

Tacksam för alla funeringar och tips på vad felet kan vara.
//Johan

02 Feb 2012, 10:52
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
Menar du att det skiljer mer än normalt mellan de två ingångarna till normalkanalen?
I så fall torde det vara något knas med något av jacken.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

02 Feb 2012, 11:16
Profile WWW

Hej Sixten,
Jo det skiljer sig rätt mkt åt mellan dem. Input 2 låter som den ska, lägre volym i förhållande till input 1 men med betydligt mer gain. KAn det vara ngt motstånd som tappat i värde?

02 Feb 2012, 11:24
Profile ICQ YIM WWW

Kan du förtydliga? Är det bara normalkanalen som är problem?

Och...
jolans02 wrote:
Input 2 låter som den ska, lägre volym i förhållande till input 1 men med betydligt mer gain.

...vad menar du med att input 2 har lägre volym men mer gain? Det är i praktiken samma sak här. Eller menar du att det blir dist i input 2? Verkar helt osannolikt, men...

Input 1 ger normalt lite mer volym och fylligare ton. Input 2 lite lägre volym och kan kännas lite klenare i botten och top då det är mer resistans i serie och lägre resistans mot jord. Men de är båda ihopkopplade och går till samma rör.

/Gunnar

02 Feb 2012, 12:49
Profile

jolans02 wrote:
Mitt problem är i normalkanalen, input 1: Det saknas gain när jag drar på. Ganska stor skillnad när jag byter till input 2, där jag tycker det låter bra, spricker upp mkt tidigare än i kanal 1 samt har mer gain.?

//Johan

http://www.webphix.com/schematic%20heav ... _schem.pdf

Orginal, så är det ju kanal 1 som har högst ingångsignal, så antingen har du något fel på den inputen eller har någon varit inne i vänt på inputtarna, så ettan nu blir tvånan.

kolla inne i stärkan och jämför med layout schemat (sid 2) jag länkade till.
Jag har även varit med om att personer har joxat med inputtarna för att funka bättre till munspel.

02 Feb 2012, 12:55
Profile

Gunnar, jag menar att det är mer dist i input 2 jämfört med i input 1. Både mer och att den börjar dista tidigare i 2 (vid volym 3-4 ) än i 1 (6-7). Kanal 1 är helt enkelt mer "ren" i ljudet och låter lite som den saknar "svung". Kanske är det inget att oro sig över men eftersom jag tidigare har haft en Bassman och där var förhållandena lika mellan input 1 och 2 (förutom lägre volym i 2), blir jag fundersam om inte ngt är fel.

Bass delen låter som den ska.

Tittade på schemat och tänker dock att felet borde ligga tidigt i signalkedjan eftersom det låter bra i input 2 (men jag är ju ingen expert).
Mvh
Johan

02 Feb 2012, 13:48
Profile ICQ YIM WWW

Amp Healer wrote:
jolans02 wrote:

//Johan

http://www.webphix.com/schematic%20heav ... _schem.pdf

Orginal, så är det ju kanal 1 som har högst ingångsignal, så antingen har du något fel på den inputen eller har någon varit inne i vänt på inputtarna, så ettan nu blir tvånan.

kolla inne i stärkan och jämför med layout schemat (sid 2) jag länkade till.
Jag har även varit med om att personer har joxat med inputtarna för att funka bättre till munspel.

Ska öppna upp och kolla i kväll. Tack för länk och synpunkter. Förtsättning följer.... :)

02 Feb 2012, 13:51
Profile ICQ YIM WWW

jolans02 wrote:
Gunnar, jag menar att det är mer dist i input 2 jämfört med i input 1. Både mer och att den börjar dista tidigare i 2 (vid volym 3-4 ) än i 1 (6-7). Kanal 1 är helt enkelt mer "ren" i ljudet och låter lite som den saknar "svung". Kanske är det inget att oro sig över men eftersom jag tidigare har haft en Bassman och där var förhållandena lika mellan input 1 och 2 (förutom lägre volym i 2), blir jag fundersam om inte ngt är fel.

Tittade på schemat och tänker dock att felet borde ligga tidigt i signalkedjan eftersom det låter bra i input 2 (men jag är ju ingen expert).
Mvh
Johan

Men nu skriver du "Kanal 1" igen. Vill bara vara säker på det är "Input 1 i Normalkanalen" vi talar om, inget annat?

Jag tror som övriga herrar här att jacken blivit vända eller att det kan vara en modifikation gjord eller att det är ngt skit i/kring jacket eller grid-motståndet som gör att du tappar signal till jord. Det sista är då ett "fel tidigt i signalkejdan", före första röret. Det du beskriver kan inte ha att göra med röret eller något som kommer senare då det skulle påverka input 2 också.

Har du en multimeter? Mät resistans! Kan du gör utan att öppna stärkaren.

1) Tag ut rör 3 som denna kanal använder.
2) Stoppa i en kort telekabel i input 1. Mät resistans från tip mot chassit och sedan från tip till pinne 2 på den tomma rörsockeln. Du ska då ha 1M mot jord/chassi och 33k mot pinne 2.
3) Gör samma sak med teletåten i input 2. Du ska nu ha drygt 130k mot jord och 68k mot pinne 2.

Om det inte stämmer - open up och kolla läget!

/Gunnar

02 Feb 2012, 14:32
Profile

Izzy wrote:
jolans02 wrote:

Mvh
Johan

Men nu skriver du "Kanal 1" igen. Vill bara vara säker på det är "Input 1 i Normalkanalen" vi talar om, inget annat?

Jag tror som övriga herrar här att jacken blivit vända eller att det kan vara en modifikation gjord eller att det är ngt skit i/kring jacket eller grid-motståndet som gör att du tappar signal till jord. Det sista är då ett "fel tidigt i signalkejdan", före första röret. Det du beskriver kan inte ha att göra med röret eller något som kommer senare då det skulle påverka input 2 också.

Har du en multimeter? Mät resistans! Kan du gör utan att öppna stärkaren.

1) Tag ut rör 3 som denna kanal använder.
2) Stoppa i en kort telekabel i input 1. Mät resistans från tip mot chassit och sedan från tip till pinne 2 på den tomma rörsockeln. Du ska då ha 1M mot jord/chassi och 33k mot pinne 2.
3) Gör samma sak med teletåten i input 2. Du ska nu ha drygt 130k mot jord och 68k mot pinne 2.

Om det inte stämmer - open up och kolla läget!

/Gunnar

Jo jag menar input 1 i Normalkanalen,,
Ok, tack då ska jag kolla upp detta ikväll.
Mvh
Johan

02 Feb 2012, 14:43
Profile ICQ YIM WWW

Gunnar,
Nu har jag mätt upp och fått värdena precis tvärtom, dvs:
Input 1: 72,5k mot pin 2; 135k mot jord
Input 2: 35,8 mot pin 2; 1M mot jord.

Då har ngn vänt på jacken som jag förstår det?
Konstigt!
//Johan

02 Feb 2012, 22:03
Profile ICQ YIM WWW

Okej, men då är det antagligen som det ska, förutom tvärtom...
/Gunnar

02 Feb 2012, 23:48
Profile

Izzy wrote:
Okej, men då är det antagligen som det ska, förutom tvärtom...
/Gunnar

Ja det verkar så.
Tack för hjälpen,
/Johan

03 Feb 2012, 10:10
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]