View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:29



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Problem med Bassman 6G6 B 
Author Message

Joined: 19 Jan 2009, 21:16
Posts: 105
Location:
Post Problem med Bassman 6G6 B
Mitt problem är i normalkanalen, input 1: Det saknas gain när jag drar på. Ganska stor skillnad när jag byter till input 2, där jag tycker det låter bra, spricker upp mkt tidigare än i kanal 1 samt har mer gain.?
Eftersom input 2 låter bra torde väl felet inte ligga i ett dåligt rör?

Tacksam för alla funeringar och tips på vad felet kan vara.
//Johan


02 Feb 2012, 10:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
Menar du att det skiljer mer än normalt mellan de två ingångarna till normalkanalen?
I så fall torde det vara något knas med något av jacken.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


02 Feb 2012, 11:16
Profile WWW

Joined: 19 Jan 2009, 21:16
Posts: 105
Location:
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
Hej Sixten,
Jo det skiljer sig rätt mkt åt mellan dem. Input 2 låter som den ska, lägre volym i förhållande till input 1 men med betydligt mer gain. KAn det vara ngt motstånd som tappat i värde?


02 Feb 2012, 11:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
Kan du förtydliga? Är det bara normalkanalen som är problem?

Och...
jolans02 wrote:
Input 2 låter som den ska, lägre volym i förhållande till input 1 men med betydligt mer gain.

...vad menar du med att input 2 har lägre volym men mer gain? Det är i praktiken samma sak här. Eller menar du att det blir dist i input 2? Verkar helt osannolikt, men...

Input 1 ger normalt lite mer volym och fylligare ton. Input 2 lite lägre volym och kan kännas lite klenare i botten och top då det är mer resistans i serie och lägre resistans mot jord. Men de är båda ihopkopplade och går till samma rör.

/Gunnar


02 Feb 2012, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
jolans02 wrote:
Mitt problem är i normalkanalen, input 1: Det saknas gain när jag drar på. Ganska stor skillnad när jag byter till input 2, där jag tycker det låter bra, spricker upp mkt tidigare än i kanal 1 samt har mer gain.?
Eftersom input 2 låter bra torde väl felet inte ligga i ett dåligt rör?

Tacksam för alla funeringar och tips på vad felet kan vara.
//Johan


http://www.webphix.com/schematic%20heav ... _schem.pdf

Orginal, så är det ju kanal 1 som har högst ingångsignal, så antingen har du något fel på den inputen eller har någon varit inne i vänt på inputtarna, så ettan nu blir tvånan.

kolla inne i stärkan och jämför med layout schemat (sid 2) jag länkade till.
Jag har även varit med om att personer har joxat med inputtarna för att funka bättre till munspel.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Feb 2012, 12:55
Profile

Joined: 19 Jan 2009, 21:16
Posts: 105
Location:
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
Gunnar, jag menar att det är mer dist i input 2 jämfört med i input 1. Både mer och att den börjar dista tidigare i 2 (vid volym 3-4 ) än i 1 (6-7). Kanal 1 är helt enkelt mer "ren" i ljudet och låter lite som den saknar "svung". Kanske är det inget att oro sig över men eftersom jag tidigare har haft en Bassman och där var förhållandena lika mellan input 1 och 2 (förutom lägre volym i 2), blir jag fundersam om inte ngt är fel.

Bass delen låter som den ska.

Tittade på schemat och tänker dock att felet borde ligga tidigt i signalkedjan eftersom det låter bra i input 2 (men jag är ju ingen expert).
Mvh
Johan


02 Feb 2012, 13:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Jan 2009, 21:16
Posts: 105
Location:
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
Amp Healer wrote:
jolans02 wrote:
Mitt problem är i normalkanalen, input 1: Det saknas gain när jag drar på. Ganska stor skillnad när jag byter till input 2, där jag tycker det låter bra, spricker upp mkt tidigare än i kanal 1 samt har mer gain.?
Eftersom input 2 låter bra torde väl felet inte ligga i ett dåligt rör?

Tacksam för alla funeringar och tips på vad felet kan vara.
//Johan


http://www.webphix.com/schematic%20heav ... _schem.pdf

Orginal, så är det ju kanal 1 som har högst ingångsignal, så antingen har du något fel på den inputen eller har någon varit inne i vänt på inputtarna, så ettan nu blir tvånan.

kolla inne i stärkan och jämför med layout schemat (sid 2) jag länkade till.
Jag har även varit med om att personer har joxat med inputtarna för att funka bättre till munspel.



Ska öppna upp och kolla i kväll. Tack för länk och synpunkter. Förtsättning följer.... :)


02 Feb 2012, 13:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
jolans02 wrote:
Gunnar, jag menar att det är mer dist i input 2 jämfört med i input 1. Både mer och att den börjar dista tidigare i 2 (vid volym 3-4 ) än i 1 (6-7). Kanal 1 är helt enkelt mer "ren" i ljudet och låter lite som den saknar "svung". Kanske är det inget att oro sig över men eftersom jag tidigare har haft en Bassman och där var förhållandena lika mellan input 1 och 2 (förutom lägre volym i 2), blir jag fundersam om inte ngt är fel.

Bass delen låter som den ska.

Tittade på schemat och tänker dock att felet borde ligga tidigt i signalkedjan eftersom det låter bra i input 2 (men jag är ju ingen expert).
Mvh
Johan


Men nu skriver du "Kanal 1" igen. Vill bara vara säker på det är "Input 1 i Normalkanalen" vi talar om, inget annat?

Jag tror som övriga herrar här att jacken blivit vända eller att det kan vara en modifikation gjord eller att det är ngt skit i/kring jacket eller grid-motståndet som gör att du tappar signal till jord. Det sista är då ett "fel tidigt i signalkejdan", före första röret. Det du beskriver kan inte ha att göra med röret eller något som kommer senare då det skulle påverka input 2 också.

Har du en multimeter? Mät resistans! Kan du gör utan att öppna stärkaren.

1) Tag ut rör 3 som denna kanal använder.
2) Stoppa i en kort telekabel i input 1. Mät resistans från tip mot chassit och sedan från tip till pinne 2 på den tomma rörsockeln. Du ska då ha 1M mot jord/chassi och 33k mot pinne 2.
3) Gör samma sak med teletåten i input 2. Du ska nu ha drygt 130k mot jord och 68k mot pinne 2.

Om det inte stämmer - open up och kolla läget!

/Gunnar


02 Feb 2012, 14:32
Profile

Joined: 19 Jan 2009, 21:16
Posts: 105
Location:
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
Izzy wrote:
jolans02 wrote:
Gunnar, jag menar att det är mer dist i input 2 jämfört med i input 1. Både mer och att den börjar dista tidigare i 2 (vid volym 3-4 ) än i 1 (6-7). Kanal 1 är helt enkelt mer "ren" i ljudet och låter lite som den saknar "svung". Kanske är det inget att oro sig över men eftersom jag tidigare har haft en Bassman och där var förhållandena lika mellan input 1 och 2 (förutom lägre volym i 2), blir jag fundersam om inte ngt är fel.

Bass delen låter som den ska.

Tittade på schemat och tänker dock att felet borde ligga tidigt i signalkedjan eftersom det låter bra i input 2 (men jag är ju ingen expert).
Mvh
Johan


Men nu skriver du "Kanal 1" igen. Vill bara vara säker på det är "Input 1 i Normalkanalen" vi talar om, inget annat?

Jag tror som övriga herrar här att jacken blivit vända eller att det kan vara en modifikation gjord eller att det är ngt skit i/kring jacket eller grid-motståndet som gör att du tappar signal till jord. Det sista är då ett "fel tidigt i signalkejdan", före första röret. Det du beskriver kan inte ha att göra med röret eller något som kommer senare då det skulle påverka input 2 också.

Har du en multimeter? Mät resistans! Kan du gör utan att öppna stärkaren.

1) Tag ut rör 3 som denna kanal använder.
2) Stoppa i en kort telekabel i input 1. Mät resistans från tip mot chassit och sedan från tip till pinne 2 på den tomma rörsockeln. Du ska då ha 1M mot jord/chassi och 33k mot pinne 2.
3) Gör samma sak med teletåten i input 2. Du ska nu ha drygt 130k mot jord och 68k mot pinne 2.

Om det inte stämmer - open up och kolla läget!

/Gunnar


Jo jag menar input 1 i Normalkanalen,,
Ok, tack då ska jag kolla upp detta ikväll.
Mvh
Johan


02 Feb 2012, 14:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Jan 2009, 21:16
Posts: 105
Location:
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
Gunnar,
Nu har jag mätt upp och fått värdena precis tvärtom, dvs:
Input 1: 72,5k mot pin 2; 135k mot jord
Input 2: 35,8 mot pin 2; 1M mot jord.

Då har ngn vänt på jacken som jag förstår det?
Konstigt!
//Johan


02 Feb 2012, 22:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
Okej, men då är det antagligen som det ska, förutom tvärtom...
/Gunnar


02 Feb 2012, 23:48
Profile

Joined: 19 Jan 2009, 21:16
Posts: 105
Location:
Post Re: Problem med Bassman 6G6 B
Izzy wrote:
Okej, men då är det antagligen som det ska, förutom tvärtom...
/Gunnar


Ja det verkar så.
Tack för hjälpen,
/Johan


03 Feb 2012, 10:10
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.