Det här med concertinas å masters
När jag nu dykt runt i detta med katodyner i lite nyare maskiner så har de oftast mastervolym sittande innan katodynens driver.
Som exempelvis här,
http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Protelpower~0.pdfI detta fallet sitter alltså mastern innan gridmotståndet R65,vilket snarare e regel än undantag med concertinas från fabrik som jag uppfattat det.
Men det jag lurar på e.....jag e med på att drivsteget konventionellt betraktas som en del av slutsteget/fasvändaren men det e ju lika fulla fast så att beroende på dels hur det steget sätts upp å dels hur mkt signal det ges kan ju det fås att vara delaktigt i att i mkt större grad än "normalt" färga ljudbilden det med.
Ner till att vara del av mängden distortion rent av som jag sett det/upplevt det.
Iom det undrar jag varför man inte avkopplar signalen helt mellan drivsteget å katodynen å sätter en vanlig enkel master där? E det för brusnivåer eller ngt annat?
Samma med PPIMV, borde ju vara ngt av det enklaste som tänkas kan med en concertina å katodbias. Behöver ju inte ens hålla reda på ngr negativa biasspänningar.
Så.
Varför väljer så många,de som nu använder concertinas,att "ta bort" drivsteget ur distortionsekvationen? Att balansera signal mot slutsteget i måtto av drivern i ambition att få det steget att gå rent e ju en förhållandevis enkel process i så måtto,men jag undrar lika fulla fast det ovan.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.