View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 03:16



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Skulle det vara vettigt? 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Skulle det vara vettigt?
att sätta en volymkontroll innan sista steget i en preamp? d.v.s Mellan t.ex. 39k steget och 1,8/1uF steget i en SLO.

Håller på med en ombyggd 100w JCM 800 channelswitcher och ska nu bygga om den helt igen. Det är så jävla många rör och hål för potar i den här så jag tänkte bygga den med switchbara volymer och gainkontroller (båda switchas samtidigt med ett DPDT relä). 13 hål finns i den.

Jag tänkte således fylla med Gain1, Gain2, Fat kontroll, Volym1, Volym2, treble, middle, bass, Master, Depth och Presence.

Men mitt dilemma är vart i kretsen jag ska placera kanalernas volymkontroller.

_________________
http://www.voodooaudio.se


30 Jan 2012, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Skulle det vara vettigt?
nilo wrote:
att sätta en volymkontroll innan sista steget i en preamp? d.v.s Mellan t.ex. 39k steget och 1,8/1uF steget i en SLO.

Håller på med en ombyggd 100w JCM 800 channelswitcher och ska nu bygga om den helt igen. Det är så jävla många rör och hål för potar i den här så jag tänkte bygga den med switchbara volymer och gainkontroller (båda switchas samtidigt med ett DPDT relä). 13 hål finns i den.

Jag tänkte således fylla med Gain1, Gain2, Fat kontroll, Volym1, Volym2, treble, middle, bass, Master, Depth och Presence.

Men mitt dilemma är vart i kretsen jag ska placera kanalernas volymkontroller.


Har aldrig byggt någon SLO krets så jag har ingen aning....
..annars kan väl dubbla master och gain vara bra?

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


30 Jan 2012, 15:08
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Skulle det vara vettigt?
farbrortäpp wrote:
nilo wrote:
att sätta en volymkontroll innan sista steget i en preamp? d.v.s Mellan t.ex. 39k steget och 1,8/1uF steget i en SLO.

Håller på med en ombyggd 100w JCM 800 channelswitcher och ska nu bygga om den helt igen. Det är så jävla många rör och hål för potar i den här så jag tänkte bygga den med switchbara volymer och gainkontroller (båda switchas samtidigt med ett DPDT relä). 13 hål finns i den.

Jag tänkte således fylla med Gain1, Gain2, Fat kontroll, Volym1, Volym2, treble, middle, bass, Master, Depth och Presence.

Men mitt dilemma är vart i kretsen jag ska placera kanalernas volymkontroller.


Har aldrig byggt någon SLO krets så jag har ingen aning....
..annars kan väl dubbla master och gain vara bra?

Jo, me. grejen är den att det blir jävligt mycket volymkontroller känns det som.
Först gain, sen send-level, return-level, Master och på något vis måste jag ha in switchbara volymer för att kompensera om man drar ner gainen på den ena "kanalen".

Vet inte vad man skulle fylla det sista hålet med om man bara gjorde switchbara masters.

kanske en brightswitch eller nått? Äh, jag hittar nog på något.

Man kanske kunde göra de switchbara volymerna av varianten som José använde innan tonstacken (fast utan dioder), och ha en master efter tonstacken?

_________________
http://www.voodooaudio.se


30 Jan 2012, 15:12
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Skulle det vara vettigt?
snik-sweep på midden kanske---där du kan justera slope motståndet?

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


30 Jan 2012, 15:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 74 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.