View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 01:25

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Varför ger detta surr och brus? 
Author Message

Post Varför ger detta surr och brus?
Har lite konstruktionsdilemma här. Detta är recoverysteget till en loop. När volymen är på max så är stärkaren tyst som i graven. Inte ett surr eller brus som är hörbart. Men så fort jag vrider ned kontrollen så börjar det surra och även brusa något. Helt oacceptabelt iom att det bara är ett gainsteg innan slutsteget. Står kontrollen på noll blir det givet även här knäpptyst. Den skärmade kabeln från poten till röret blir även extremt mikrofonisk när volymen dras ned. Petar man på den så knastrar det och sprakar som om något var löst. Men inte ett ljud på full volym????. Börjar snegla på att försöka sätta poten efteråt istället, men varför blir det så här? Förstår ingenting....
Hittar inget mätbart fel på poten heller och den är splirrans ny....
Image

21 Jan 2011, 21:56
Profile

Det är som oftast symptom på ngt galet i jordningen. Jacket, poten och kabelskärmen skall jordas i samma punkt som 1k katodresistor. Mer kan jag inte säga om denna kretsfragment.

Alex

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo

21 Jan 2011, 22:26
Profile WWW

Okej, det är nog ungefär en decimeter kabel från poten och skärmen till 1k jorden. Blir det sådan resistans där alltså? De ligger på separat kort nämligen.[:I]

Lade inte med hela schemat för jag tror inte det är relevant.[:I]

Ingången är skuren från tidigare krets med switchen i telejacket när jag pluggar i gitarr som är avstängd.

Inget problem med gurans sladd. Denna blir inte mikrofonisk när jag ändrar dess potställning fast det rent schemamässigt blir samma sak?
Dess skärm och pot blir ju jordade på samma sätt för jacket sitter precis bredvid poten på samma kort?

Sen går 1K med kabel till en filterelektrolyts minus. Dit går sedan även skärm och pot med en kabel. Sedan går det en kabel från lyten till PI kretskort med 2.5mm bana 35um en decimeter som sedan går via kabel till chassi där även första elektrolytburken jordas i chassi.

Det är några centimeters avstånd på korten till själva jordkabeln till lyten men med 2.5mm 35um trodde jag inte detta skulle spela in?

men jag kan ju testa att sätta kabeln ända intill komponenterna och sedan dra den direk till 1k istället för till min lokala stjärna?

22 Jan 2011, 07:38
Profile

Gjorde föjlande. Lödde varsin 1M resistor mellan viper och ingång, jord. Detta eliminerade surret. Helt borta. Det brusar dock redigt innan poten är på max. Lödde även om kablarna så det är på en millimeter från samma punkt som 1k katoden. Ingen skillnad. Ska jag tolka detta som det är poten i sig som generar bruset? Trodde inte ett motstånd i serie kunde ge så här mycket brus? Eller är det dålig kontakt mellan vipern och banan?
Att kabeln är så mikrofonisk förstår jag dock inte? När man pillar på den så knastrar det som den vore lös men på full volym försvinner detta fenomenet. En stärkare som är tyst på max gain men för oväsen när man vrider ner är ju helt omvänt......blir nog att flytta placeringen på poten till efter gainsteget.....

22 Jan 2011, 10:19
Profile

Okej det är definitivt något galet med poten..sprayade lite oxidrens i den och nu börja den knastra och smälla som jag vet inte vad. Drar jag bara lite soft på axeln utåt så smäller det till och knastar rejält. Släpet måste ha dålig kontakt med banan. Splirrans ny pot...[V]

22 Jan 2011, 10:28
Profile

Så nu satte jag poten efter istället och nu är det så tyst så jag hör bara ett mycket svagt hum nära högtalaren när det står på absolut max vilket är vrålhögt med gitaren rakt in i loop return, vilket är helt acceptabel.. Poten bråkar fortfarande lite med lite knaster ibland när man vrider på den. Jag plockade isär den och rengjorde en grundligt. Gick inte att göra någon spänning på släpen eftersom dessa vart förseglade och gick inte ta isär......sånt gillar jag inte!
Min lärdom är att sätta potar där signalen är hög och inte låg......

22 Jan 2011, 12:28
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]