Kucera wrote:
...jag ska se om jag kan få monterat de och se om det hjälper...
Det ska gå att få till den vanliga AB763-tremolokretsen utan att den har så värst mycket tickande. Men, lampa-fotomotståndskombinationen måste vara ett bra och rätt fungerande exemplar och röret måste funka på rätt sätt och ha rätt förstärkning. Den extra kondingen är bara om klickandet inte minskar tillräckligt ändå. Kondingen går istället att placera parallellt med lampan. Prova vilket som funkar bäst.
Prova också att flytta på trådarna som går till tremolots potentometrar i förhållande till de som går till ton- och volymkontrollerna. Ibland hjälper det att flytta dessa trådar...
Att göra om kretsen till en som liknar Vibro-King är överkurs, tycker jag. Den måste först funka som original AB763.
Quote:
...Men vad har du för konding över rör sockeln på bilden. den kan jag inte hitta i schemat...
Jo då! Den heter C36 på Vibro-Kingschemana [;)].
Quote:
...sen har jag en fråga till om ett annat litet problem. Jag har ett litet brum i förstärkaren som är fast om jag säger så. Det ökar inte om jag höjer volymen. Men om jag höjer BIAS till rätt värden så ökar brumet. Det är ganska störande. Tänkte bara om du hade några tips på vad man kan pröva med.
Brum i en blackface Fender? Hmmmm... Brum kan bero på många saker.
Är alla elektrolytkondensatorer bytta? Har de rätt värde?
Det kan bero på glättningen till biasspänningen, vilket inte är helt ovanligt. Om det är en 60-tals Deluxe Reverb är kondingen där antagligen på 25uF/50V. Den bör vara på 100uF och för 50 - 100 V. Ibland måste man montera en likadan 100uF-konding till mellan biasjusteringspottens svepare och jord för att få bort brum. Observera att pluspolen på dessa kondingar ska vara mot jord.
Brum kan förståss bero på att glättningskondensatorerna är dåliga (kondingarna som sitter under kåpan på stärkarchassits utsida). Är de bytta till nya som är riktiga? Om det är en gammal stärkare ska där vara fem kondingar på 16uF/450V. I sällsynta fall saknas en av dessa och bl.a. då brummar det.
Brum kan också bero på hur trådarna ligger inne i stärkaren... och på en hel del andra saker... [xx(]
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]