View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 01:25

Reply to topic  [ 9 posts ] 
klickar i vibratokretsen 
Author Message

Post klickar i vibratokretsen
Hej igen.

Skrev tidigare om vibratokretsen i min BF deluxe. Nu när jag väl har fått igång förstärkaren och skulle börja provköra så hör jag ett tickande ljud. Tickandet ökar i tackt med att jag höjer speed poten. Det är väl ganska säkert att det är lampan till vibratokretsen jag hör i högtalaren. Så fort jag bryter vibratokretsen så slutar tickandet. jag bara undrar om det är någon som vet hur man kan bli av med det fruktansvärt störande tickande ljudet.

Förstärkaren är byggd helt från grunden men låter och fungerar bra i övrigt (förutom det tickande ljudet).

Mvh Alex

09 Jan 2011, 14:49
Profile

Detta är ett vanligt problem i Fenderstärkare med denna typ av tremolo.

Har du använt en helt ny och bra lampa-fotomotståndsmojäng? I gamla förstärkare räcker det ofta med att byta den till en ny, bra sådan så minskar klickandet oftast drastiskt.

Ett känt trick är annars att sätta en kondensator på 0,022uF/400V över lampa-fotomotstånd t.ex. som jag gjort på denna stärkare (den bruna kondingen som är placerad fysiskt parallellt med, till vänster om lampa-fotomotståndet):

Image

Detta räcker ofta hyffsat väl, men lampa-fotomotståndsmojängen <u>måste</u> också vara ett bra exemplar.

Vill du göta större åtgärder kan du kolla på schemat för Fenders Vibro-King. Det tremolot funkar något bättre tycker jag. I stärkaren som ovanstånde bild kommer ifrån har jag gjort tremolokretsen liknande den i Vibro-King. Därav är 10M-motståndet kopplat annorlunda mot original på bilden ovan. Här är fler bilder från den stärkaren:

Image Image

Vad jag minns(!) har jag använt original pottar och lampa-fotomotstånd från AB763-tremolot och inte de värden som Vibro-Kingen har.

Här finns schema på Vibro-King:

http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Vibro-King_schematic.pdf

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

09 Jan 2011, 15:18
Profile

jag ska se om jag kan få monterat de och se om det hjälper. Men vad har du för konding över rör sockeln på bilden. den kan jag inte hitta i schemat.

sen har jag en fråga till om ett annat litet problem. Jag har ett litet brum i förstärkaren som är fast om jag säger så. Det ökar inte om jag höjer volymen. Men om jag höjer BIAS till rätt värden så ökar brumet. Det är ganska störande. Tänkte bara om du hade några tips på vad man kan pröva med.

Tack för hjälpen med Vibrokretsen iaf.

Mvh Alex

09 Jan 2011, 19:45
Profile

Är centertappen (CT) till filamentströmmen (svenska?) jordad? Hade exakt samma symtom tills jag såg att denna inte hade nån jord på OTtrafan jag använde. Satte in ett par motstånd enl beskrivningar och vad tyst det blev[:D] (Samma som humbalance på vissa Fender)

09 Jan 2011, 20:32
Profile

...jag ska se om jag kan få monterat de och se om det hjälper...
Det ska gå att få till den vanliga AB763-tremolokretsen utan att den har så värst mycket tickande. Men, lampa-fotomotståndskombinationen måste vara ett bra och rätt fungerande exemplar och röret måste funka på rätt sätt och ha rätt förstärkning. Den extra kondingen är bara om klickandet inte minskar tillräckligt ändå. Kondingen går istället att placera parallellt med lampan. Prova vilket som funkar bäst.

Prova också att flytta på trådarna som går till tremolots potentometrar i förhållande till de som går till ton- och volymkontrollerna. Ibland hjälper det att flytta dessa trådar...

Att göra om kretsen till en som liknar Vibro-King är överkurs, tycker jag. Den måste först funka som original AB763.

Quote:
...Men vad har du för konding över rör sockeln på bilden. den kan jag inte hitta i schemat...
Jo då! Den heter C36 på Vibro-Kingschemana [;)].

Quote:
...sen har jag en fråga till om ett annat litet problem. Jag har ett litet brum i förstärkaren som är fast om jag säger så. Det ökar inte om jag höjer volymen. Men om jag höjer BIAS till rätt värden så ökar brumet. Det är ganska störande. Tänkte bara om du hade några tips på vad man kan pröva med.
Brum i en blackface Fender? Hmmmm... Brum kan bero på många saker.

Är alla elektrolytkondensatorer bytta? Har de rätt värde?

Det kan bero på glättningen till biasspänningen, vilket inte är helt ovanligt. Om det är en 60-tals Deluxe Reverb är kondingen där antagligen på 25uF/50V. Den bör vara på 100uF och för 50 - 100 V. Ibland måste man montera en likadan 100uF-konding till mellan biasjusteringspottens svepare och jord för att få bort brum. Observera att pluspolen på dessa kondingar ska vara mot jord.

Brum kan förståss bero på att glättningskondensatorerna är dåliga (kondingarna som sitter under kåpan på stärkarchassits utsida). Är de bytta till nya som är riktiga? Om det är en gammal stärkare ska där vara fem kondingar på 16uF/450V. I sällsynta fall saknas en av dessa och bl.a. då brummar det.

Brum kan också bero på hur trådarna ligger inne i stärkaren... och på en hel del andra saker... [xx(]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

09 Jan 2011, 20:38
Profile

Kollade i din gamla tråd... Jaha! Du har byggt stärkaren själv. Mina svar ovan grundar sig i att jag trodde det var en gammal 60-talsstärkare... [B)] Ursäkta mig [:I]...

Hur trådarna är dragna och placerade i rörförstärkare är MYCKET viktigt för funktionen, ljudet och för brumreducering. Dito hur och var jordningar är gjorda.

Har du gjort EXAKT som en 60-tals blackface? Om du inte har tillgång till en äkta 60-tals blackface, finns det massor av bilder på internet på insidan från gamla stärkare

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Jan 2011, 20:46
Profile

http://www.geofex.com > Tube Amplifier Debugging Page>Hum

http://www.geofex.com > New at GEO > 7/23/08 Thoughts on amplifier hum sources.

Som Sven-J säger, kabeldragning, Elyterna, glättning Bias m.m.

09 Jan 2011, 20:47
Profile

Kucera wrote:

...jag ska se om jag kan få monterat de och se om det hjälper...
Det ska gå att få till den vanliga AB763-tremolokretsen utan att den har så värst mycket tickande. Men, lampa-fotomotståndskombinationen måste vara ett bra och rätt fungerande exemplar och röret måste funka på rätt sätt och ha rätt förstärkning. Den extra kondingen är bara om klickandet inte minskar tillräckligt ändå. Kondingen går istället att placera parallellt med lampan. Prova vilket som funkar bäst.

Prova också att flytta på trådarna som går till tremolots potentometrar i förhållande till de som går till ton- och volymkontrollerna. Ibland hjälper det att flytta dessa trådar...

Att göra om kretsen till en som liknar Vibro-King är överkurs, tycker jag. Den måste först funka som original AB763.

Quote:
...Men vad har du för konding över rör sockeln på bilden. den kan jag inte hitta i schemat...
Jo då! Den heter C36 på Vibro-Kingschemana [;)].

Quote:
...sen har jag en fråga till om ett annat litet problem. Jag har ett litet brum i förstärkaren som är fast om jag säger så. Det ökar inte om jag höjer volymen. Men om jag höjer BIAS till rätt värden så ökar brumet. Det är ganska störande. Tänkte bara om du hade några tips på vad man kan pröva med.
Brum i en blackface Fender? Hmmmm... Brum kan bero på många saker.

Är alla elektrolytkondensatorer bytta? Har de rätt värde?

Det kan bero på glättningen till biasspänningen, vilket inte är helt ovanligt. Om det är en 60-tals Deluxe Reverb är kondingen där antagligen på 25uF/50V. Den bör vara på 100uF och för 50 - 100 V. Ibland måste man montera en likadan 100uF-konding till mellan biasjusteringspottens svepare och jord för att få bort brum. Observera att pluspolen på dessa kondingar ska vara mot jord.

Brum kan förståss bero på att glättningskondensatorerna är dåliga (kondingarna som sitter under kåpan på stärkarchassits utsida). Är de bytta till nya som är riktiga? Om det är en gammal stärkare ska där vara fem kondingar på 16uF/450V. I sällsynta fall saknas en av dessa och bl.a. då brummar det.

Brum kan också bero på hur trådarna ligger inne i stärkaren... och på en hel del andra saker... [xx(]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Det är en Blackface Deluxe utan reverb. Jag har byggt den helt från grund, plåtar kretskort osv. Så det finns väl inget som liknar orginal layouten om ja säger så. Alla komponenter är helt nya. Men du pratar om 5 glättningskondensatorer. På det kretsschemat jag kopplat efter så är det bara fyra(se länk)

http://www.thevintagesound.com/ffg/sche ... _schem.gif

Jag är ganska ny i ämnet men vill väldigt gärna lära mig så mycket som möjligt om det här. Kabeldragningen har jag varit väldigt noga med så det tror jag inte ska vara bekymret.

Men jag ska pröva att byta kondingarna i BIAS kretsen så får vi se vad det ger för resultat.

Tack så hemskt mycket för svaren.

09 Jan 2011, 21:25
Profile

...Men du pratar om 5 glättningskondensatorer. På det kretsschemat jag kopplat efter så är det bara fyra(se länk)

http://www.thevintagesound.com/ffg/sche ... _schem.gif
Aha... Inte Deluxe Reverb utan Deluxe. Första glättningen (för slutrörens anoder via utgångstrafon) är bara en enkel konding på 16 uF. De flesta Deluxe Reverb har två parallellkopplade kondingar här på vardera 16 uF för totalt 32 uF.

Jag är rätt säker på att brummet, eller i alla fall en hel del av det, beror på den låga kapacitansen på den kondingen. Parallellkoppla en konding till på 16 - 22 uF över den du redan har. Eller byt kondingen du har till en på 33 eller 47 uF (det finns 500-Voltare).

Sedan kan du se (höra) om du behöver göra mer.

Jämför gärna glättningskondensatorerna på schemat för t.ex. AB763 Deluxe Reverb: http://www.ampwares.com/schematics/delu ... _ab763.pdf

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Jan 2011, 23:35
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]