View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 21:59

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Tremolo och reverb i en Bassman 6G6-B 
Author Message

Post Tremolo och reverb i en Bassman 6G6-B
Som det verkar kan jag nog komma över ett lämpligt objekt att göra nåt kul med. Själva stärkardelen har jag redan bestämmt för att det skall bli normal kanalen från en Bassman 6G6-B men jag vill också ha reverb och tremolo och då kommer funderingarna.

Vad skall man ha för reverb? Ett 6G15 före stärkaredelen ala Vibro King? Eller reverbet från tex en Deluxe inklämmt i Bassman kretsen? Eller kan man göra nåt eget? Det finns ju nåt som brukar kallas kondensatordrivet, nån som har koll på hur dom låter och om det finns nån vettig krets på ett sånt reverb som låter bra. Några för och nackdelar med respektive reverb?

Vad gäller för tremolo? Vissa stärkare har ju tremolo med "fotocell" eller vad det nu kallas, tex Twin Reverb medans andra saknar detta tex Vibro Champ. Finns det för och nackdelar med att ha fotocell mot att vara utan och blir det nån skillnad på ljudet.

Så vad har ni för tips om ett sånt här bygge?

07 Jan 2011, 23:09
Profile

En fråga som nog egentligen kräver ett låååångt svar... Men, det blir bara ett kort...

Jag tycker att det beror på vilket ljud du är ute efter. Ett 6G15-reverb låter inte likadant som ett reverb i en Fender Blackface AB763. Ett tremolo med lampa/fotoresistor som i blackface AB763 låter inte likadant som ett som varierar biasspänningen till slutrören som t.ex. i brun Vibroverb 6G16, som inte låter likadant som de som varierar biasspänningen till ett förstegsrör som t.ex. i Vibro-Champ AA764, som i sin tur inte låter likadant som det i t.ex. Vibrasonic 6G13-A...

Personligen tycker jag att AB763-reverbet (blackface och silverface) låter riktigt bra. Andra gillar 6G16-reverbet. AB763-reverbkretsen är hyffsat enkelt att få till i en stärkare, men det krävs två rör, en utgångstransformator, en reverbtank och en del komponenter.

AB763-tremolot med lampa/fotoresistor låter rätt abrupt i sitt svajande. Känns mer som en fyrkantvåg än som en sinusvåg, typ. 6G16-tremolot är betydligt mjukare i sin svängning och känns mer som en sinusvåg, tycker jag. Vad man sedan tycker om de olika tremolokaraktärerna, mer abrupt eller mjukare, är en smaksak. Jag tycker 6G16-tremolot låter snyggare i sig själv men AB763 kanske kommer fram bättre i ett bandsammanhang...
En nackdel med tremolo som varierar biasspänningen (t.ex. 6G16 Vibroverb) är att, när man spelar så starkt att stärkaren börjar dista, avtar själva tremoloeffekten (variationen i ljudstyrka) och, liksom, går över till att istället variera mellan olika distkaraktärer. Jag tycker att det tremolot låter fantastiskt vid rent spelande stärkare men inte alls bra om när stärkaren distar. AB763-tremolot funkar mycket bättre när man pressar stärkaren, tycker jag.

Hur många rör vill du använda till dessa båda grejer? Med AB763-reverb och dito tremolo eller 6G16-tremolo går det åt tre rör, utgångstransformator och reverbtank, plus en hel del annat. Det krävs planering av layouten på komponentkortet för att få plats.

Några andra idéer:
- Ett reverb som i Marshall Artist <s>2014</s> [EDIT] 2041 kräver bara ett rör (mot två i AB763).
- Reverb à la Fender Hot Rod/Blues Deluxe/DeVille använder inte rör och utgångstransformator alls utan IC-krets och annan reverbtank.
- Princeton Reverb AA1164 använder bara ett halvt 12AX7 (en triod) för tremolot, men det tremolot funkar kanske inte så bra för 6L6:or.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

08 Jan 2011, 13:44
Profile

Tack för det korta svaret, minskade ju inte direkt funderingarna.

Jag tror att 5 förstegsrör är vad jag max kan ha, har byggt en Twin Amp av en liknande stärkare och där verkar nättrafon klara tre förstegsrör, 12AY7, 5751, 12XA7 och fyra 6L6GC slutrör. Till detta bygge funderar jag på att "bara" ha två 6L6GC slutrör vilket väl borde göra att trafon bör klara fem rör i försteget.

Då det gäller reverbet så funderar jag ju på AB763 reverbet men även på nåt som kallas kondensatrodrivet, finns ett schema på en stärkare som kallas Moonverb på denna sida http://amps.zugster.net/projects/moonlight där verkar ju reverbet drivas av ett 12AT7 och en halva 12AX7 som i recoverykretsen. Detta reverb använder en tank som brukar användas till transistordrivet reverb och jag har faktiskt en en tank liggandes hemma. Är det värt att testa ett sånt här transformatorlöst reverb och vilken skillnad gör det att ha en trafo på drivningen av revertanken? Hur ser kretsen till Marshall 2014 reverbet ut, hittar inget schema på den stärkaren.

Då det gäller tremolot, varför funkar tremolot från Vibro Champ sämre på 6L6 än 6V6? Är lite inne på tremolot från 6G16 för att slippa lampan och fotoresistorn.

Rör snålast skulle ju ett kondensatordrivet reverb och tremolot från Vibro Champ med två rör till tremolo och reverb, sen skulle man behöva ett rör i försteget och ett i fasvändaren på 6G6-B kretsen.

08 Jan 2011, 17:29
Profile

...Hur ser kretsen till Marshall 2041 reverbet ut, hittar inget schema på den stärkaren...
Här är schema på Marshall Artist 2040/2041:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2040.gif

Det ska vara 2041 och inget annat. Jag skrev fel tidigare.

Quote:
...Då det gäller tremolot, varför funkar tremolot från Vibro Champ sämre på 6L6 än 6V6? Är lite inne på tremolot från 6G16 för att slippa lampan och fotoresistorn.
Det jag skrev var om tremolokretsen i Princeton Reverb. Jag har inte provat det med 6L6, men eftersom att det tremolot är lite svagare än i t.ex. 6G16 kanske, kanske det inte fixar att variera biasspänningen till 6L6:or tillräckligt mycket. Men jag kan ha fel.

Kretsen i Vibro Champ varierar biasen till en förstegstriod (ett halvt 12AX7) och den typen borde funka i många stärkare med 12AX7 i försteget.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

08 Jan 2011, 18:01
Profile

Vad kan man säga om Marshall revebet i 2041? Hur låter det jämfört med Fender AB763 reverbet? Kan man misstänka att det är tamare Fendder reveben? Är det nån som har testat ett rördrivet reverb utan trafo, liknande det i Moonverb schemat?

Vibro Champ tremolot låter ju också som ett alternativ, vilka ljudmässiga skillnader är det mellan Vibro Champ AA764 och Vibroverb 6G16?

Nu skulle det varit kul att få testa ett gänga gamla Fender modeller för att se vad som man kan tänkas gilla.

09 Jan 2011, 11:21
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]