|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
Peavey Classic - Brummar..!
| Author |
Message |
|
Pata
|
 Peavey Classic - Brummar..!
Hej.
Jag har problem med en brummande Peavey Classic 30W. Jag köpte den ny för ca 5 år sedan. Den har bara stått här hemma och är sparsamt spelad. Jag har sökt efter gamla trådar men bara hittat Classic´s med mekaniskt skrammel från skärmgaller och rör etc. I mitt fall är det snarare nåt slags "jordfels-brum" eller vad det nu kallas..?
Jag har kollat detta (utan något ipluggat i stärkarn):
*Dragit åt skruvar och knackat på rören - Ingen skillnad, samma brum. *Lutat stärkarn fram och tillbaka - Ingen skillnad, samma brum. *Bytt vägguttag (jordat), vänt på stickproppen - Ingen skillnad, samma brum *Ingen skillnad om jag drar upp volymen, samma brum på bägge kanalerna. *Kall eller varm stärkare - Ingen skillnad, samma brum.
Om jag drar upp reverbet så ökar brummet markant. Om jag trycker in Boost-knappen ökar brummet.
Vad kan det bero på tror ni?
/patrik
"Hang on to your eccentricities, because they will give you a style."
|
| 02 Sep 2010, 14:38 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Låter som att du ringat in felet rätt bra, en inte så vild gissning är att du har en dålig lödning på signaljord nånstans mitt i signalkedjan. Handlar väl om att ringa in det ännu mer. Finns det master? Brummar det mer när du drar på den också?
|
| 02 Sep 2010, 21:07 |
|
 |
|
Sustain
|
Kolla anslutningarna till (på) reverbtanken.
/Sixten
|
| 03 Sep 2010, 09:34 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
det med Reverbet verkar vara mer eller mindre 'standarfel' på vissa av dessa , hade samma fenomen på min
|
| 03 Sep 2010, 11:22 |
|
 |
|
Pata
|
Ok, tackar för tipsen. Ska kolla vidare när influensajäfvelen har gått över...
"Hang on to your eccentricities, because they will give you a style."
|
| 03 Sep 2010, 18:51 |
|
 |
|
Pata
|
Stefan_E wrote: Låter som att du ringat in felet rätt bra, en inte så vild gissning är att du har en dålig lödning på signaljord nånstans mitt i signalkedjan. Handlar väl om att ringa in det ännu mer. Finns det master? Brummar det mer när du drar på den också?
En dålig lödning nånstans - överkurs för mig tyvärr.. Mastervolym - yepp. Men det händer inget när man drar på. Sustain wrote: Kolla anslutningarna till (på) reverbtanken.
Kollat. De ser ut att vara ok. /patrik "Hang on to your eccentricities, because they will give you a style."
|
| 06 Sep 2010, 19:46 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Kollade schematics, finns inte så mycket mellan Post och Boost - reverbkrets och ett buffersteg. Sixten är nog spot on. Enkelt sätt att kolla är att dra ner reverbvolymen till min, då bör brummet försvinna. I övrigt ska förstärkaren låta som vanligt, koppla in en gitarr å testa. Friskt kopplat hälften brunnet, som min gamla tele-lärare brukade säga [:D] (skoj, ingen fara att koppla in gitarren)
|
| 07 Sep 2010, 08:42 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Och om inget av det som varit föreslagit funkar, så är min gissning att ett av dina slutrör har lämnat in, varit med om detta innan. Få någon att sätta in skärmgallermotstånd på ALLA slutrören och öka gärna värdena till 1K, stärkan låter trevligare och blir betydligt pålitligare med detta mod, plus att dina slutrör lever längre [^] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 07 Sep 2010, 15:34 |
|
 |
|
Pata
|
Stefan_E wrote: Kollade schematics, finns inte så mycket mellan Post och Boost - reverbkrets och ett buffersteg. Sixten är nog spot on. Enkelt sätt att kolla är att dra ner reverbvolymen till min, då bör brummet försvinna. I övrigt ska förstärkaren låta som vanligt, koppla in en gitarr å testa. Friskt kopplat hälften brunnet, som min gamla tele-lärare brukade säga [:D] (skoj, ingen fara att koppla in gitarren)
Jodå, det blir precis som du beskriver. Jag har kollat anslutningarna till reverbet, nere vid tanken, och de ser ok ut. Kan jag kolla dessa på nåt mer sätt..? /patrik "Hang on to your eccentricities, because they will give you a style."
|
| 07 Sep 2010, 19:11 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|