View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Aug 2026, 23:55

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Fender Concert (by Rivera)-frågor 
Author Message

Post Fender Concert (by Rivera)-frågor
Hej! En god vän har en Concert (förmodligen gjord ca 1982) som har hyss för sej. "Distkanalen" som väljs med att dra ut volympoten låter enligt honom apa och är oanvändbar. Fast visst är väl den funktionen egentligen en "mid boost"?

Några frågor kring detta:
a) är schemat för Concert II på schematicheaven det korrekta?
b) hur vanligt är det med "låta apa" på den kanalen? Jag har inte kunnat provspela den själv...vet alltså inte hur mycket "apa" vi pratar om ännu :-)

Och jösses vad optokopplare dom använt...*suckar*..

Tips, erfarenheter, någon? /R

30 Aug 2010, 12:48
Profile

Jo du har rätt Richard det är mid boost som sitter där.

A. Ja mig vetligt har dom stämt.

B. Well, mid boost funktionen är väldigt mycket over kill här, så det är inte så konstigt att din kompis tycker det låter apa.

Fast det är en ganska enkel åtgärd,Byt 0022 kondingen till lägre vädre, mesa kör med 750pF där men 470-1000pF kan vara område att testa.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

30 Aug 2010, 14:24
Profile

.0022 överst på tonstacken, precis vid switchen i schemat?

Kan det vara så enkelt?

/R

30 Aug 2010, 14:47
Profile

.0022 överst på tonstacken, precis vid switchen i schemat?

Kan det vara så enkelt?

/R

Japp, förutsatt han gillar ljudet annas och bara vill att just den fuktionen ska vara användbar

Häls
Owe Johnson

30 Aug 2010, 14:56
Profile

Ok. Ja...han måste ju gilla den kanalens grundljud först o främst. Återstår att se. Tack så länge!

30 Aug 2010, 15:04
Profile

Det gäller väl först och främst att hitta rätt knapp att pilla på för att byta kanal? (Jag vet inte vilken det är.)

Distkanalen låter väl inte så där jättebäst har jag för mig, men förstärkaren har en grym potential som jag ser det. Jag har länge önskat mig en Consert att labba med. I så fall skulle jag bygga om distkanalen efter Kevin O'Connors "Standard" i TUT 5 eller någon variant på det temat. Jag tror att det är enkelt i den förstärkaren, allt finns liksom redan, men inte i riktigt rätt ordning.
Riktig aktiv loop finns också och ett fint bygge är det.
Här finns en bild av innanmätet:
Image

/Sixten

30 Aug 2010, 16:18
Profile WWW

Fjärde knappen fråm vänster är för att aktivera dist/od kanalen, 4 steg till finns en midboost. Man kan brygga effekt loopen, och sätta ut lite lägre än in, 4 resp. 5 typ, finns rattar på baksidan. Disten låter apa om man drar på för mycket, det är knappast en metall maskin. Nya högtalare hjälper ochså till, och man kan sätta ett 12au7 i v2. Dist och ren kanal har egna eq's men reverb och presence är gemensamt. Jag gillar min mycket och änvänder distkanalen en hel del, men då med volym och gain kring 5 kanske, beroende på gitarr.
Vart sitter 0.022 kondingen, kan inte läsa scheman, men är det den röda grejen vid standbyknappen på bilden?

myspace.com/slackervillezoo

30 Aug 2010, 17:03
Profile WWW

Har haft en sån här. Som sagt finns det en kanal-switch och en mid-boost. Det finns alltså en distkanal.
Apa är ett högst subjektivt omdöme. I min gick det att få helt tillräckligt med dist, men det handlar ju inte om nån Marshall-/metalldist. Maxar man gainratten här låter det pruttande symaskin (ett helt objektivt omdöme)[;)]

Det går att få fram utmärkta ljud på distkanalen, men det beror helt på vad man är ute efter. Halvdistade lite "slickare" ljud, åt Larry Carlton-hållet klarar de rätt hyfsat t.ex. Då är också mid-boosten användbar. På de här förstärkarna gäller det också att skruva rattarna rätt, och kanske få slutsteget att jobba.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***

30 Aug 2010, 17:17
Profile

Nä, det är inte den röda grejen vid standbyknappen på bilden, utan den kondingen sitter i ansluting till kontrollen du drar ut för att få mid boost.

Jo, det finns en del grjer man kan göra för att få denna stärkan att låta bättre, typ flytta EQ:n till innan mastern, plus en massa annat,,,Stärkan är ett: "barn av sin tid" helt klart.

Häls
Owe Johnson

30 Aug 2010, 17:19
Profile

Image

Okej, det där var inte rätt sätt att montera vactrollarna enligt manualen........

30 Aug 2010, 19:57
Profile

Hej David!

Nä, det är inte den röda grejen vid standbyknappen på bilden, utan den kondingen sitter i ansluting till kontrollen du drar ut för att få mid boost.

Jo, det finns en del grjer man kan göra för att få denna stärkan att låta bättre, typ flytta EQ:n till innan mastern, plus en massa annat,,,Stärkan är ett: "barn av sin tid" helt klart.

Häls
Owe Johnson

Alltså den stora rödoranga grejen som sitter ovanför treble controllen som är uppskruvad strax över 5?

30 Aug 2010, 20:31
Profile WWW

Amp Healer wrote:

Hej David!

Häls
Owe Johnson

Alltså den stora rödoranga grejen som sitter ovanför treble controllen som är uppskruvad strax över 5?

Bäst att börja i rätt ände: Varför frågar du?
Jag menar att för någon som vet vad det handlar om att rota i stärkare med högspäning, så har redan infon gives,,,,om du tänker själv byta denna konding? Så skulle jag stark avråda det,,,,inte för det är svårt, men om man inte kan läsa ett schema så känns det som ricken är stor att du inte heller känner till riskerna.

Häls
Owe Johnson

30 Aug 2010, 21:05
Profile

30 Aug 2010, 22:33
Profile WWW

Ett bra sätt att få den där "så kallade" distkanalen att låta vettigt är en rejäl ombyggnad, flytta tonstacken senare i kretsen osv. Det är lite pill, men gott om plats, trots att det som vanligt ser ut som spagettifabrik i Fender-stärkarna.

Jag hade nog pillat på ingångsröret också. Minns att jag satte mer "normala" värden på anod och katod och fick bättre skjut i stärkaren när jag byggde om en Concert II.

Det är ju bra grejor överallt i stärkaren så det är värt jobba lite med den.

/Gunnar

30 Aug 2010, 22:41
Profile

Jag hade nog pillat på ingångsröret också. Minns att jag satte mer "normala" värden på anod och katod och fick bättre skjut i stärkaren när jag byggde om en Concert II.

/Gunnar

Fast det är "normala" väden om man har 100K/1,5K i åtanke, som är typiska fender väden.
Eftersom första röret är paralellkopplat så blir 47k/680 i det närmaste likvärdigt med den vanliga koplingen.

Häls
Owe Johnson

30 Aug 2010, 23:06
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]