View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 21:19

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Borde jag vara skraj? 
Author Message

Post Borde jag vara skraj?
Jammade lite idag och kopplade in min AD30h top in i en Marshall 1922 (2x12) fast använde bara en vanlig gitarrsladd, vilket jag egentligen vet att man icke skall göra!

Vissa har skrivit att det kan skada förstärkaren medan vissa menar att det bara är sladden som kan skadas?

Stärkaren funkade ju fint under hela tiden, men märkte faktiskt en liten skillnad efter kanske någon timme, att det började låta lite "geting". Tog då en liten paus, och sen var det bra igen.

Tror allt var ok, men kom & tänka på detta när jag kom hem. Borde jag vara orolig?

20 Jul 2010, 01:17
Profile WWW

men du bör inte köra på full patte.
Gitarrkabeln är mycket klenare än en högtalarkabel och kan mycket väl "brinna upp" om du kör för hårt.
b

20 Jul 2010, 06:50
Profile

Det är inte så att förstärkaren skadas så att den gradvis förstörs, så getingfenomenet har inte med saken att göra.

OM kabeln brinner av eller skadas (vilket är lättare med gitarr- än högtalarkabel) finns det stora risker att förstärkaren får omfattande skador och då går det snabbt!

En av mina kunder kom in med en 60-tals Marshall JMP för ett tag sedan efter att han vridit på fullt utan kabel i överhuvudtaget. Ingen vacker syn; ett rör grillat, överslag i rörsockeln och bränd isolering på kablarna. Utgångstransformatorn klarade sig dock.

Förutom säkerhetsaspekten kan ljudet försämras med vanlig signalkabel. För många år sedan spelade jag med en kille som hade en lång spiraliserad kabel (typ som man brukar se att Hendrix använde), han verkade tycka att jag var lite petig när jag anmärkte på det men när jag tvingat honom att byta ändrade han snabbt uppfattning [;)].

20 Jul 2010, 16:56
Profile ICQ WWW

awe wrote:

OM kabeln brinner av eller skadas (vilket är lättare med gitarr- än högtalarkabel) finns det stora risker att förstärkaren får omfattande skador och då går det snabbt!

Googlade runt lite snabbt, gitarrkablar fanns med Gauge 24, högtalarkablar ned till Gauge 12:

Image

Om jag fattat det rätt blir det ~60ggr mer ström/mm2 i gitarrkablar jämfört med högtalarkablar vid given strömstyrka?

M-J

20 Jul 2010, 18:10
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]