| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Marstran-order - samkörning någon?
Tänkte ev beställa någon eller ett par prylar från Marstran/Brian Wallace. Men det är ju så nedrans dyrt med små beställningar. En choke kostar bara 28 dollar men 38 i frakt [xx(] Med international flate rate kommer man undan med typ 45 dollar oavsett vikt och kan då beställa ett antal trafos osv. Har du behov av bra fina trafos för Marshall till schyssta priser så kan du väl höra av dig. Vi delar på frakten utifrån det vi beställer. I huvudsak är Marstran Heyboerlindade trafos, men special enligt Brians nogranna specar. Han försöker vara originaltrafos så trogen det går. Tycker det är hugget som stucket om man väljer Metro, MM eller Marstrans prylar. Alla låter bra, men lite olika. Jag har ett par OT:s från Marstran. Upplever dem som lite varmare och rundare i ljudet än motsvarande MM-trafo, men det är nyanser på marginalen. http://www.marstran.com/Gunnar
|
| 18 Jun 2010, 11:39 |
|
 |
|
MkIV
Joined: 27 Dec 2007, 20:36 Posts: 739 Location: Lund, Skåne, Sweden
|
Jag har en plexiklon (ceriatone) som ska skruvas ihop en vacker dag... Jag har Dagnalltrafosar till detta bygge - tror du det skulle bli någon större skillnad och slå på stort med Marstran-trafosar istället?
|
| 24 Jun 2010, 17:50 |
|
 |
|
Izzy
|
Vad är det för Dagnall-trafos? Gamla? Nya?
Det finns de på Metro t.ex. som hävdar att deras Dagnall-kloner låter betydligt bättre än Dagnalls egna nya trafos som inte får underbetyg. Vad som är sales-snack och verklighet - ja jag vet inte. Det finns även ljudklipp A/B mellan Metros Dagnall-kloner coh Dagnall RI-trafos. Skillnad - ja. Det ena bra det andra kasst - njae.
Men en bra OT är en förutsättning för att stärkaren ska kunna låta riktigt bra.
Har du trafos skulle jag nog börja med dem trots sallt.
/Gunnar
|
| 24 Jun 2010, 21:41 |
|
 |
|
linusberg
|
Hmm, såg att han kränger TW trafos till bra pris också. Kör med Niks trafos i min Express, vilket det brukar gnällas om på garaget, så det kliar onekligen i plånboken att se om det kan bli bättre, men om man beställer mer förstärkarprylar nu innan bröllopet då behöver jag nog inte oroa mig för att gifta mig heller. [:D]
Hojta till om du kör en beställning igen lite senare i tiden.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 25 Jun 2010, 10:55 |
|
 |
|
Ocku
|
linusberg wrote: [...] men om man beställer mer förstärkarprylar nu innan bröllopet då behöver jag nog inte oroa mig för att gifta mig heller. [:D]
Inom filosofin kallas det för ett tillräckligt argument. Köp fort innan prästen sagt amen! ------ Dom låter alla lika
|
| 25 Jun 2010, 11:43 |
|
 |
|
ralvejd
|
linusberg wrote: men om man beställer mer förstärkarprylar nu innan bröllopet då behöver jag nog inte oroa mig för att gifta mig heller. [:D]
/Peder
ge en lång BOM till svärfar så slipper han våndas över vad hemgiften skall bestå av [:)] <b>/ralvejd</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 25 Jun 2010, 12:07 |
|
 |
|
MkIV
Joined: 27 Dec 2007, 20:36 Posts: 739 Location: Lund, Skåne, Sweden
|
Izzy wrote: Vad är det för Dagnall-trafos? Gamla? Nya?
Det finns de på Metro t.ex. som hävdar att deras Dagnall-kloner låter betydligt bättre än Dagnalls egna nya trafos som inte får underbetyg. Vad som är sales-snack och verklighet - ja jag vet inte. Det finns även ljudklipp A/B mellan Metros Dagnall-kloner coh Dagnall RI-trafos. Skillnad - ja. Det ena bra det andra kasst - njae.
Men en bra OT är en förutsättning för att stärkaren ska kunna låta riktigt bra.
Har du trafos skulle jag nog börja med dem trots sallt.
/Gunnar
Tror nog att jag ska testa Dagnallerna först som du säger... PT'n och choken tror jag är nya - fast tillverkade för minst 10 år sedan. Osäker på OT'n - också den "obrukad", men kan vara något äldre.
|
| 26 Jun 2010, 17:57 |
|
 |
|
Izzy
|
linusberg wrote: Hmm, såg att han kränger TW trafos till bra pris också. Kör med Niks trafos i min Express, vilket det brukar gnällas om på garaget, så det kliar onekligen i plånboken att se om det kan bli bättre, men om man beställer mer förstärkarprylar nu innan bröllopet då behöver jag nog inte oroa mig för att gifta mig heller. [:D]
Hojta till om du kör en beställning igen lite senare i tiden.
/Peder
Vad är det som sägs om Niks trafos? Blir nyfiken. Tycker de av hans trafo jag testat låtit ovätnat bra. Jag har ingen brådska beställa. Just nu är jag mest sugen testa en 3H-choke i min super lead, men den Dagnall 5H jag har nu funkar helt ok när man joxat med filtreringen. Funderar också på en RS-trafo till min 45:a, bara för testa. Det sitter en schyst 784-103 från Metro i den nu och den är helt ok. Så hör av er när ni bestämt er för att säga ja (alltså inte framför altaret då, utan vad gäller trafos då) [:)] /Gunnar
|
| 26 Jun 2010, 18:07 |
|
 |
|
linusberg
|
Gunnar - Jag hör då inget ont alls ur Niks trafo, bara gött kräm där. Antar att det är KF talibanerna på garaget som tycker det blir "annorlunda från orginalet", Speciellt när det gäller headroom. Men för oss som får nöjja oss med att se orginal på bild spelar det nog ingen roll hur orginalet låter. Men som sagt skulle vara kul att testa lite iallafall och se hur mycket en annan OT gör för ljudet.
/Peder
|
| 27 Jun 2010, 00:19 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Undrar om jag ska hänga på på en ny utgångstrafo till min 50 Watts plexi? Så att jag även kan köra med 4 ohms last...
Hör gärna av dig innan du beställer, så har jag nog bestämt mig då... [:o)]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 30 Jun 2010, 23:02 |
|
 |
|
urbanblues
|
Kolla frakt priset med http://www.jetcarrier.com/Med konto i jetcarrier får du en post adress i USA [;)]/urban
|
| 07 Jul 2010, 23:29 |
|
|