View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 15:56

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Rör nära högtalare och andra frågor.. 
Author Message

Post Rör nära högtalare och andra frågor..
Jag satt och kollade på lite olika vintage förstärkare och fick några tankar...

Hur varmt blir egentligen ett rör, om man tänker typ i slutet utav en spelning, hur mycket värme tål en högtalare?

Jag tänkte på det att gamla förstärkare ofta har förstärkardelen i botten utav lådan och oftast ganska nära högtalaren ? och vissa har tom förlängt ton reglage stladdarna för att dom ska sitta högst upp?? (ett ex är Ephiphone Elektar) blir det mer brum och tjut om man gör så eller spelar det ingen roll?!

hmm [8)]

05 May 2010, 21:05
Profile ICQ YIM WWW

Ett rör blir VARMT och speciellt slutrör... men värmen avtar rätt fort när du kommer en bit ifrån röret. Viktigt är att luften kan cirkulera- INTE stå still.
Men å andra sidan sitter rören "nära" högtalaren (inte inpå rören men 5-20cm ) så kommer högtalarens rörelse att fungera som "fläkt". Ju mer du spelar ju mer luftrörelse.

Angående att vissa har "förlängt tonreglage sladdarna" så : Spelar det roll, men gör man det "rätt" blir det inte dåligt. En del förstärkare har t.o.m. förstärkarrör uppe vid kontrollen och slutrören nere i botten.
Med "rätt" menar jag att man måste ha skärmad kabel och mata från en låg (nåja) impedans.

Fenders sätt att hänga rören upp och ner är egentligen det värsta man kan utsätta rören för. Värmen koncentreras i "botten" där glas och plast är ihoplimmade....

b

06 May 2010, 07:08
Profile

En till fråga.. måste förstärkar chassin vara i metall eller något ledande material ?, eller går det att bygga en trä låda, ev klä insidan med folie ??

09 May 2010, 20:18
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]