View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 12:02

Reply to topic  [ 30 posts ] 
Tweed Twin Amp bygge klart, justera spänningar 
Author Message

Post Tweed Twin Amp bygge klart, justera spänningar
Har byggt klart min första rörstärkare en lätt moddad Fender Twin Amp 5F8, nu verkar endast lite justeringar vara kvar. Det som skiljer mot orginalet är att jag har 6L6 slutrör, justerbar bias och didodlikriktare med ett sagmotstånd istället för rörlikriktaren. Har mätt upp och testat stärkaren i dag tillsammans med en kompis och stärkaren är tyst och låter bra men spricker upp ganska tidigt, dock så är anodspänningen till rören lite hög. På förstegsrören är spänningen 174V respektive 188V istället för 145V och 166V, fasvändarröret är värst med 305V och 302V istället för 225 och 230V. Funderar på att byta motståndet efter drosseln som är på 4.7K till ett på motstånd på 8-12k för att sänka spänningen till fasvändare och försteg. Slutrörerns anodspänning är också lite hög 445V istället för 395V är det nåt att bry sig om eller kan man köra med den spänningen, biasen verkar gå att justera inom vettiga gränser. Samma sak med B+ till utgångstrafon den är också hög 448V istället för 399V. Vad tror har ni och vad har ni för tips om detta med för höga spänningar?

Postar en länk till schema på stärkaren.
http://www.ampwares.com/schematics/twin_5f8.pdf

24 Apr 2010, 22:40
Profile

Varför tycker du spänningarna är för höga?

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

24 Apr 2010, 23:38
Profile ICQ WWW

Spänningarna är ju höga mot vad som anges på schemat, speciellt på fasvändarröret som ligger ca 80V över det som är angivet på schemat. Finns det några risker med att ha för höga spänningar, vad tål förstegs och slutrören? Om man sänker spänningen till försteget så borde väl förstärkningen också minska vilket väl borde göra att stärkaren spelar lite renare. Detta är ju mitt första bygge så jag är lite rädd att gå från specarna för mycket fast man är kanske oroar sig i onödan?

25 Apr 2010, 07:05
Profile

Har du valbara tappar på powertrafons primär (typ 220-230-240)? Vilken kör du på?
Vad har du för spänning i väggen?

Alla dessa parameterar bör du kolla innan du ändrar i kretsen tycker jag. Det kan ju vara så att hela stärkaren går på för höga spänningar.

/Gunnar

25 Apr 2010, 08:07
Profile

vad tål förstegs och slutrören?

Fasvändaren är en ECC83 och de är specade för max 300V på anoden. Vad de tål kan dock vara en helt annan sak, och jag vågar inte gissa på något annat än att det kan variera en del mellan exemplaren.

Vad använder du för effektrör?

------
Dom låter alla lika

25 Apr 2010, 09:01
Profile

Hur hög är glödspänningen?
Har du valbara tappar på powertrafons primär (typ 220-230-240)? Vilken kör du på?
Vad har du för spänning i väggen?

Alla dessa parameterar bör du kolla innan du ändrar i kretsen tycker jag. Det kan ju vara så att hela stärkaren går på för höga spänningar.

Glöden ligger på 6,3V. Har inga tappningar på primären utan den är vad den är förmodligen 220V trafo då det är en gammal trafo mest troligt från 70-talet tagen ur en Earth Revival 212, vilken även utgångstrafon, chassie och kabinett är ifrån på detta bygge. Trafon jag har är altså ingen "riktig Twin trafo" det kan ju säkert spela in att jag har för höga spänningar. Spänningen i väggen ligger nåntsans på runt 233V. Det som jag mest är intresserad av är om det är farligt att köra på för höga spänningar? Stärkaren låter ju bra det enda jag ev skulle vilja ändra på är att få stärkaren att spela lite renare. Biasen verkar gå att justera inom toleranserna.

25 Apr 2010, 09:01
Profile

busse wrote:

Fasvändaren är en ECC83 och de är specade för max 300V på anoden. Vad de tål kan dock vara en helt annan sak, och jag vågar inte gissa på något annat än att det kan variera en del mellan exemplaren.

------
Dom låter alla lika

Som förstegs rör och fasvändare har jag gamla Philips Miniwatt prismärkta och köpta för 23.50, så dom har några år på nacken. Slutrören är TAD 6L6GC STR-Blackplate.

25 Apr 2010, 09:06
Profile

Ocku wrote:

busse wrote:

------
Dom låter alla lika

Som förstegs rör och fasvändare har jag gamla Philips Miniwatt prismärkta och köpta för 23.50, så dom har några år på nacken.

Oj, de är helt för gamla för att användas. Skicka dem åt mig så skickar jag nya Electro-Harmonixar åt dej istället.
[;)]

Quote:

Slutrören är TAD 6L6GC STR-Blackplate.

De är specade för 500V på anoden, så det är helt lugnt.

------
Dom låter alla lika

25 Apr 2010, 09:19
Profile

busse wrote:

Ocku wrote:

[quote="busse"]

------
Dom låter alla lika

Som förstegs rör och fasvändare har jag gamla Philips Miniwatt prismärkta och köpta för 23.50, så dom har några år på nacken.

Oj, de är helt för gamla för att användas. Skicka dem åt mig så skickar jag nya Electro-Harmonixar åt dej istället.
[;)]

Quote:

Slutrören är TAD 6L6GC STR-Blackplate.

De är specade för 500V på anoden, så det är helt lugnt.

------
Dom låter alla lika
[/quote]

Så det är egentligen inget att bry sig utan bara köra på? Skiljer specarna sig mycket mellan olika rörfabrikat, finns det risk att man har för höga spänningar om man skulle byta förstegsrör? Om man ändå väljer att sänka spänningen till försteg och fasvändarerör minskar förstärkningen då så man får renare ljud?

25 Apr 2010, 09:41
Profile

Quote:
Om man ändå väljer att sänka spänningen till försteg och fasvändarerör minskar förstärkningen då så man får renare ljud?

Rör fungerar lite konstigt på så sätt att förstärkningen inte påverkas speciellt mycket av matningsspänningen (B+). Vad som är viktigt är dynamiken, hur stort "sving" man har i röret. För bästa dynamik (och därmed renast ljud) ska man eftersträva så hög sving som möjligt i röret. Med andra ord får du renare ljud ju högre B+ du har. Minskar du B+ så sjunker inte förstärkningen märkbart, däremot svinget i rören, och det blir mer distortion. Enkelt uttryckt [;)]
Betr. din undran om rören tål spänningarna behöver du inte vara orolig. Skit i databladen, tolkar man dem så som alltför många gör skulle alla gamla Marshalls och Fender exploderat för länge sen, och alla elgitarrister vara döda. Man måste veta hur man ska tolka databladen, värdena är för det mesta angivna för optimerad användning, dvs inom angivna värden presterar röret så och så, inte "om du överskrider de här värdena exploderar röret och alla dör av strålning".

"The Tone is in your datablad"

25 Apr 2010, 10:34
Profile ICQ WWW

Skiljer specarna sig mycket mellan olika rörfabrikat, finns det risk att man har för höga spänningar om man skulle byta förstegsrör?

Quote:
Ett rör av en viss typ ska uppfylla ett antal kriterier oberoende av tillverkare.

Om tillverkarna vill, så kan de tillverka rören så att de klarar avsevärt mera än vad som förväntas, och det är ju bara en bonus.

Så det finns säkert ECC83:or som klarar mer än 300V på anoden, men de behöver inte göra det.

Om man ändå väljer att sänka spänningen till försteg och fasvändarerör minskar förstärkningen då så man får renare ljud?

Det är inte så enkelt att minskad spänning ger renare ljud. Ofta är det faktiskt tvärtom, att med högre spänning så får du ett renare ljud, för du får mera headroom.

Med högre spänning får du såklart ofta mera förstärkning vilket gör att signalen från de första förstärkningsstegen kommer att kunna driva de senare förstärkningsstegen till kraftigare distortion om du väljer att krana på.

Men allt detta hänger ihop med rörens arbetspunkter. Men som tumregel så skulle jag inte sänka spänningarna i syfte att få renare ljud.

------
Dom låter alla lika

25 Apr 2010, 10:42
Profile

Okej, det ni säger är alltså att det bara är att köra och skita i att spänningarna är höga. Om man tänker på lite längre sikt, förkortar man livslängden på förstegs och fasvändarrör om man kör dom med höga spänningar?

Då det gäller att få stärkaren att spela renare kanske det vore ide att försöka hitta ett 12AY7 rör som första rör, nu har jag tagit vad jag hade hemma och då blev det ett Philips ECC81. Eller skall man rent av testa med ett ECC82 för det har jag hemma på hyllan?

25 Apr 2010, 14:19
Profile

Ett AY7 är ju det korrekta, och det är för det röret den är designad. Fender behöll ju motståndsvärdena för 12AY7 när de gick över till 12AX7, och det har blivit nån sorts standard med 100k/1k5, fast 12AX7 egentligen ska ha lite andra värden för att fungera optimalt. 100k/560-680 eller så är närmare sanningen, om det nu är max sving man är ute efter. Detta säger en del om hur noga Fender var med designen av sina stärkare. Inte noga alls.

25 Apr 2010, 19:12
Profile ICQ WWW

Glödspänningen indikerar att du ligger rätt. Trafon ger den spänning den ger liksom.
Vill du testa lägre B+ till fasvändare och försteg är det som sagt bara att öka motståndet efter choken. Tycke och smak avgör. Bra info från Martin och Ocku.
Spänningen till slutrören är lite knepigare att reglera, men det finns lösningar på det också.

/Gunnar

25 Apr 2010, 22:12
Profile

Nu har jag en fråga om biasjusteringen. Har köpt en matchad kvartett 6L6 från TAD och justerade stärkaren så den drog 45mA vilket skulle ge nånstans runt 21W och vad jag fattat så skall man max ligga på 23W på 6L6, detta gjorde jag på ett rör. Nu till problemet, då jag kollade övriga rör så drog två av rören 45mA det tredje drog 55mA och det fjärde hela 65mA. De två rören som drog 45mA satt på samma par och de som drog 55mA och 65mA satt som andra paret. Jag testade då att flytta om så de rören som drar med hamnade i var sitt par och då verkade det som att rören diffade lite mindre. Det borde väl vara bäst att ha de rören som drar med på var sitt rörpar men hur skall jag justera bias. Skall jag justera den så att det röret som drar mest ström ligger precis på övregränsen och låta de andra som är lägre bli vad de blir?

26 Apr 2010, 13:47
Profile

Det låter som en mycket stor variation på rör som ska vara matchade!
Vad använder du för biasmätningsteknik?
Och är biasspänningen exakt samma till bägge sidor? Och du har inget DC-läckage från kopplingskondingar från fasvändare?
Och varför skulle det diffa så mycket bara för man byter sida?

26 Apr 2010, 16:18
Profile

Det låter som en mycket stor variation på rör som ska vara matchade!
Och är biasspänningen exakt samma till bägge sidor? Och du har inget DC-läckage från kopplingskondingar från fasvändare?
Och varför skulle det diffa så mycket bara för man byter sida?

Jag använder väl det som kallas katod-bias eller nåt sånt. Har bytt ut jordkablarna från rörsockeln till 1 ohms (1% tolerans) motstånd och mäter spänningsfallet över dom. Höll på lite i går och på något vis så påverkar rörplacerinmgen det hela, i går fick jag tre rör att dra 47mA och det fjärde 35mA. Det rör som drog minst av de fyra satt längst till höger, bytte då plats med andra röret från höger och rören drog fortfarande 35 och 47mA. Bytte då plats på rören en gång till, så röret som drog minst hamnade som treje från höger då hände det grejer! Då börjar röret som nu sittet som trejde från höger dra 39mA och det röret som nu sitter som andra från höger drar 41mA, de övriga ligger på 46mA. Det som dock märks är att stärkaren som haft lite svaga missljud även med volymerna avdragna nu vekar blivit tyst. Nu har jag i alla fall som det verkar balans mellan sidorna på trafon. Nån som har nåt tips på var detta kan vara? Kunde tyvärr inte spela med stärkaren igår för min pojke som är fem månader hade gått och sova, misstänker att jag hade fått sova med jämthunden i hundkojan om jag dragit på lite volym.

27 Apr 2010, 06:20
Profile

Tubis wrote:

Jag använder väl det som kallas katod-bias eller nåt sånt.

Katodbias är något helt annat. Det är inte en mätmetod och din förstärkare är inte katodbiaserad.

------
Dom låter alla lika

27 Apr 2010, 06:56
Profile

Som sagt är detta mitt första bygge så det är finns lite frågetecken kring olika saker, hur skall jag göra för att kolla bias på denna stärkare? Nån som kan ge mig tips på hur jag skall göra för att få det hela så bra som möjligt?

Edit: För att reda ut ev tveksamheter. Jag har satt ett 1 ohms motstånd mellan rörens katoder och jord och mäter spänningsfallen över dessa motstånd. Biasen justerar jag sen på en pot som bestämmer hu mycket negativspänning jag skall ha. Om man kollar på schemat så är 56K motståndet i biaskretsen utbytt mot en 25k pot och ett 68K motstånd vilket gör att jag kan justera biasen inom rätt område om man mäter över 1 ohmsmotstånden som jag gjort. Skall jag göra på nåt annat sätt för att mäta bias?

27 Apr 2010, 11:46
Profile

Som sagt är detta mitt första bygge så det är finns lite frågetecken kring olika saker, hur skall jag göra för att kolla bias på denna stärkare? Nån som kan ge mig tips på hur jag skall göra för att få det hela så bra som möjligt?

Edit: För att reda ut ev tveksamheter. Jag har satt ett 1 ohms motstånd mellan rörens katoder och jord och mäter spänningsfallen över dessa motstånd. Biasen justerar jag sen på en pot som bestämmer hu mycket negativspänning jag skall ha. Om man kollar på schemat så är 56K motståndet i biaskretsen utbytt mot en 25k pot och ett 68K motstånd vilket gör att jag kan justera biasen inom rätt område om man mäter över 1 ohmsmotstånden som jag gjort. Skall jag göra på nåt annat sätt för att mäta bias?

Ja, du mäter på det vanligaste sättet, helt OK. (väl?)

Däremot, det är ganska hög bias för att vara en stärkare av Twin-typ. I min egen Fender Dual S har jag 28, 30, 30 , 32 senast jag mätte, drygt 30 år gamla originalrör.

Vad jag minns kommenterade Sven-Johan bias i Fenderstärk vid ngt tillfälle att ca 30 mA är normalt för dem.

/Lennart

http://www.specter.se

27 Apr 2010, 21:36
Profile

busse wrote:

Ja, du mäter på det vanligaste sättet, helt OK. (väl?)

Däremot, det är ganska hög bias för att vara en stärkare av Twin-typ. I min egen Fender Dual S har jag 28, 30, 30 , 32 senast jag mätte, drygt 30 år gamla originalrör.

Vad jag minns kommenterade Sven-Johan bias i Fenderstärk vid ngt tillfälle att ca 30 mA är normalt för dem.

/Lennart

http://www.specter.se

Vet inte hur det är men vad jag läst mig till så skall 6L6 max dra 23W, i mitt fall ligger rören som drar mest på 47mA och jag har en spänning på B+ på 467V vilket ger ca 22W. Kan ju vara värt ett test att köra rören kallare. Nu misstänker jag att bias problemen kan vara att rörsocklarna spökar. Några tips på hur man rengör socklarna, kontakt spray? Märkte även att två socklar kan röra sig lite i "plåtblecket" som dom sitter klämda i, skall kolla över socklarna och se om dom kan vara problemet.

27 Apr 2010, 22:06
Profile

Nu har jag fixat rörsocklarna så dom inte kan röra sig, dragit jordkablar mellan dom och sprayat elektronikspra i socklarna. Men resultatet är det samma, rören drar olika med ström. Har rören placerade så ena sidan drar 46mA och 36mA och andra sidan 47mA och 35mA. Stärken låter bra och är tyst dock så spricker ljudet upp ganska tidigt men jag funderar på om högtalarna kan ha betydelse i det fallet? Högtalarna som sitter i nu är Celestion G12F-70, nån som vet mer om dessa element? Har testat ha mitt stand alone reverb som har gainkontroll före stärkaren och sänkt in siganlen mycket och dragit upp volymen på stärkaren men den börjar ändå dista vid vad man upplever ungefär samma ljudvolym som om man kör kabeln rätt in i stärken. Med låg signal in borde ju försteget dista mindre. Några tips att få renare ljud, kan man göra nåt enkelt?

01 May 2010, 19:28
Profile

Postar några bilder på bygget, det kan ju kanske vara lite intressant.
Image
Image

01 May 2010, 20:01
Profile

Ett AY7 är ju det korrekta, och det är för det röret den är designad. Fender behöll ju motståndsvärdena för 12AY7 när de gick över till 12AX7, och det har blivit nån sorts standard med 100k/1k5, fast 12AX7 egentligen ska ha lite andra värden för att fungera optimalt. 100k/560-680 eller så är närmare sanningen, om det nu är max sving man är ute efter. Detta säger en del om hur noga Fender var med designen av sina stärkare. Inte noga alls.

DET låter (ursäkta vitsen) intressant... HUR kom/kommer man fram till detta värde?? Varför jag undrar är att i t.ex. GE's datablad anges "Class A resistans-coupled amplifier" där ett antal värden anges http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /12AX7.pdf

Vid 300V matning och 100K Ra anges ett antal Rk från 760ohm till 3,6K.
????? Läser gärna mer om detta!!

björn

01 May 2010, 20:50
Profile

Betr värdena för AY7: om man använder 100k/1k5 på en AY7 hamnar man med normala spänningar på ungefär halva B+ på anoden. En AX7 har mycket högre impedans, så med 1k5/100k hamnar anodspänningen mycket högre än B+/2, med sämre dynamik och ljud som följd. Men Fender hade formodligen säckvis med sådana motstånd och tyckte väl att skit samma, det är ju inte hajfaj vi håller på med, så dom sket i att anpassa kretsen för 12AX7. Min teori. Datablad är inte min grej så jag kan inte hjälpa dig där. Jag mäter med gitarren och voltmätarn.

01 May 2010, 21:20
Profile ICQ WWW

Betr värdena för AY7: om man använder 100k/1k5 på en AY7 hamnar man med normala spänningar på ungefär halva B+ på anoden. En AX7 har mycket högre impedans, så med 1k5/100k hamnar anodspänningen mycket högre än B+/2, med sämre dynamik och ljud som följd. Men Fender hade formodligen säckvis med sådana motstånd och tyckte väl att skit samma, det är ju inte hajfaj vi håller på med, så dom sket i att anpassa kretsen för 12AX7. Min teori. Datablad är inte min grej så jag kan inte hjälpa dig där. Jag mäter med gitarren och voltmätarn.

Tack Martin för svar, även om jag inte blev mycket klokare!! (Men DET är inte ditt fel....[:D])

b

03 May 2010, 11:29
Profile

Martin Kuhn wrote:

Tack Martin för svar, även om jag inte blev mycket klokare!! (Men DET är inte ditt fel....[:D])

b

Björn, jag tror att det Martin skriver mellan raderna är att med 100k/1k5 på ett 12AY7 så får man maxsving, dvs B+/2.
För ett 12AX7 så bör man ha en 560-680 ohm som katodmotstånd för maxsving, dvs uppmätt B+/2, därav referensen till voltmetern. [:)]

Men jag kan ha fel. [:I]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

03 May 2010, 14:27
Profile

Quote:
Björn, jag tror att det Martin skriver mellan raderna är att med 100k/1k5 på ett 12AY7 så får man maxsving, dvs B+/2.
För ett 12AX7 så bör man ha en 560-680 ohm som katodmotstånd för maxsving, dvs uppmätt B+/2, därav referensen till voltmetern.

Men jag kan ha fel.

/Tom-Andrew

Präsijs, Tompa! Men varför förenkla när man kan göra sig obegriplig och märkvärdig? [:o)]

"The tone is in your enigma"

03 May 2010, 17:29
Profile ICQ WWW

men det är ju det jag inte får ihop (jo att ni är gooa -lätt) men enligt tabellen som jag refererar till är ju max swing 40V vid Rp = 100K och Rk 900 ohm och "bara" 30V vid Rp 100K och Rk 760 ohm...(som ju ligger närmare Martins 560-680 ohm)
men vi kanske kan det vid nästa rörseminarium som blir (när då??)

b

03 May 2010, 17:49
Profile

Nu när det snackas om förstegsrör, vad kan man generellt säga om olika förstegs rör. Det jag har att välja på för tillfället är Philips Miniwatt, ECC81, ECC82 och ECC83, vad kan man säga om dessa? Kommer att testa vid lämpligt tillfälle, men jag har en fem månaders pojke i huset så det är ont om tillfällen att spela högt. Skulle stärkaren spela renare om man även satte ett ECC81 som andra rör? Nu har jag ECC81 som förstarör, ECC83 som andrarör och ECC83 som fasvändarrör. Det verkar ju även finnas ett rör som heter 5751 och så det här diskuterade 12AY7. Den egentliga frågan är väl denna, är några rörmodeller mer lämpade än andra i försteget? Visst är det bara att byta ECC81, 82 och 83 rören rakt av.

03 May 2010, 21:20
Profile
Reply to topic   [ 30 posts ]