|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|
"Skitigare" ljud i JMP 2104 Combo?
| Author |
Message |
|
JonasSweden1
Joined: 27 Aug 2009, 14:20 Posts: 873 Location: Stockholmsområdet
|
 "Skitigare" ljud i JMP 2104 Combo?
Hallå
Har en Marshall JMP2104 combo 2x12 från 70-talet. Kanon, men spelar mest hemma på lägre volymer. Vilken pedal är bra att "skita" till ljudet och draget? Tonen i stärken är rätt klar, lite åt Deep Purple hållet snarare än AC/DC. Högtalarna är Marshall orginal Greenbacks.
Funkar Marshall BB2, BOSS OD pedalerna, eller vad?
Några heta tips från Bojens emimenta medlemmar?
Jonas
|
| 23 Mar 2010, 17:47 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Till den kretsen borde det finnas mkt som funkar. Jag anv en gammal D+ när jag körde 2204, Guv'nor, SD1, OD1, finns nog många som sagt...[;)] http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 23 Mar 2010, 19:20 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
T-REX mudhoney.......[:D][:D] jag har en sådan o den släpper jag aldrig... starka rek om du vill skita till det lite.... ger klart en dynamisk saturation... <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker  
|
| 23 Mar 2010, 20:25 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Kanske en lite mod i stärkaren...[:p] Det går med minimala ingrepp få lite mer skjut i den där.
Låter lite konstigt att en 2104 skulle vara "klar" i tonen. Den brukar ju börja dista/cruncha friskt redan vid måttligt pådrag på gain, typ från 3 och uppåt.
Lägger du på en Tubescreamer-pedal på en 2104/2204, typ de vanliga Boss-pedalerna, TS-..., AC Booster, Bad Monkey, m fl mfl kommer du göra tonen "snällare" och mer Mesa-aktig (om jmf tillåts), lite midhumpad, avrundad.
Ska du ha mer skit kan det var bättre att antingen boosta med typ en RC-booster, Omega, Rangemaster eller liknande. Andra lowgain-pedaler som blandar sig fint med 2104/2204 är t.ex. Mad Professor Sweet Honey.
BJF Dyna Red för mer dist och mkt mer skit. Även en Fetto funkar fint för mer dist och skit.
Kanske skulle du pröva med en fuzz [:0]
Svår veta vad du egentligen vill uppnå.
/Gunnar
|
| 23 Mar 2010, 22:50 |
|
 |
|
JonasSweden1
|
Hej Izzy/Gunnar Ja, ljudet i nuläget låter Deep Purple eller "gamla" AC/DC från 70-talet. Söker ett ljud som liknar Vintage30 eller G12 Greenbacks i detta klippet http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfIJonas Izzy wrote: Kanske en lite mod i stärkaren...[:p] Det går med minimala ingrepp få lite mer skjut i den där.
Låter lite konstigt att en 2104 skulle vara "klar" i tonen. Den brukar ju börja dista/cruncha friskt redan vid måttligt pådrag på gain, typ från 3 och uppåt.
Lägger du på en Tubescreamer-pedal på en 2104/2204, typ de vanliga Boss-pedalerna, TS-..., AC Booster, Bad Monkey, m fl mfl kommer du göra tonen "snällare" och mer Mesa-aktig (om jmf tillåts), lite midhumpad, avrundad.
Ska du ha mer skit kan det var bättre att antingen boosta med typ en RC-booster, Omega, Rangemaster eller liknande. Andra lowgain-pedaler som blandar sig fint med 2104/2204 är t.ex. Mad Professor Sweet Honey.
BJF Dyna Red för mer dist och mkt mer skit. Även en Fetto funkar fint för mer dist och skit.
/Gunnar
|
| 24 Mar 2010, 09:17 |
|
 |
|
Plexiglas
|
har spelat genom flera 2104 och de <i>är"] påfallande rena jämfört med de 2204 jag har haft/provat. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 24 Mar 2010, 09:17 |
|
 |
|
JonasSweden1
|
Hej igen, kollat klipp på både Mad Professor och Dynarange, de låter ju grymma [8D]. Kan Boss SD-1 vara nåt jämfört med dem? Marshall Bluesbreaker? Kan tillägga att jag har Gibson 500T och 496R i gitarren. Två frågor: 1)Du nämnde att man kan modda, vad kan göras och kostnad? 2)Var kan jag hitta mickarna du nämnde för hyfsade pengar? Tack / Jonas JonasSweden1 wrote: Hej Izzy/Gunnar Ja, ljudet i nuläget låter Deep Purple eller "gamla" AC/DC från 70-talet. Söker ett ljud som liknar Vintage30 eller G12 Greenbacks i detta klippet http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfIJonas Izzy wrote: Kanske en lite mod i stärkaren...[:p] Det går med minimala ingrepp få lite mer skjut i den där.
/Gunnar
|
| 24 Mar 2010, 09:32 |
|
 |
|
JonasSweden1
|
Tack Knut, lite stöd dåp gällande ljudet...[8D]
|
| 24 Mar 2010, 09:34 |
|
 |
|
Izzy
|
JonasSweden1 wrote: Hej igen, kollat klipp på både Mad Professor och Dynarange, de låter ju grymma [8D]. Kan Boss SD-1 vara nåt jämfört med dem? Marshall Bluesbreaker? Kan tillägga att jag har Gibson 500T och 496R i gitarren.
Två frågor: 1)Du nämnde att man kan modda, vad kan göras och kostnad? 2)Var kan jag hitta mickarna du nämnde för hyfsade pengar?
Tack / Jonas
Man bör t.ex. kolla lite på spänningarna i den, om de skiljer sig från vanliga 2204. Det går att labba med det för att få ljudet mindre rent och mer skitigt. Du kan justera värdena några komponenter i preampen och få den att dista tidgare, mer och mer fokuserat. Det kan vara så att det är värt att labba lite med olika rör. Svårt säga kostnad. Går du till Superkändamoddarhajpsnubben kommer han ta någon tusenlapp eller två för att pilla i den. Andra som t.ex. häckar på detta forum kan säkert skrämma liv i den där för en pava Jack Daniels och en kasse bira, eller motsvarande. Utan att på något sätt vilja stjäla levebrödet för någon. Det viktiga är att man vet precis vad som ska uppnås och att man sedan tar sig tid att försiktigt tweaka fram soundet. Givetvis måste man kolla så att stärkaren är helt friskt, att elektrolyter är fräscha osv. Man tweakar inte en krasslig stärk. Mickar vet jag inte vilka du talar om? Öh, var det jag som skrev om det? Tror inte det. Annars är mitt standardsvar - P90. Sen är det rock'n roll. Tror inte på SD-1 för dig. Knuts MXR D+ är nog roligare då. /Gunnar
|
| 24 Mar 2010, 12:55 |
|
 |
|
Izzy
|
Förresten finns det ju en tidig 2204-krets på schema som inte är en en tre-gainstegs-krets utan en 1987-krets med master, i princip. Tänkte att det kanske finns sådan "fusk-2204" i 2104-stärkare? Det skulle då förklara att den känns cleanare i soundet än mostvarande 2204:or. http://www.drtube.com/schematics/marshall/2204u.gifEn spekulation bara. /G
|
| 24 Mar 2010, 13:04 |
|
 |
|
Mmannen
|
.
Last edited by Mmannen on 23 Apr 2013, 16:44, edited 1 time in total.
|
| 24 Mar 2010, 14:15 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2077 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Ha ha, Hej Jonas, Jonas här. Det är min gamla 2104 som Jonas har, kan nog hålla med om att det finns Purple i den, mycket headroom och tjong/sträng vid låg volym. Tror det skulle bli fint med något som drar ihop frekvenserna lite typ en Mxr microamp eller som Knut skriver en Boss SD-1, då kan du putta på lite extra så distar den tidigare och vid lägre volym, fördelen med SD-1án är att du får en ton kontroll också att labba med.
It´s all in the ears of the beholder
|
| 24 Mar 2010, 14:58 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2077 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Izzy wrote: Förresten finns det ju en tidig 2204-krets på schema som inte är en en tre-gainstegs-krets utan en 1987-krets med master, i princip. Tänkte att det kanske finns sådan "fusk-2204" i 2104-stärkare? Det skulle då förklara att den känns cleanare i soundet än mostvarande 2204:or. http://www.drtube.com/schematics/marshall/2204u.gifEn spekulation bara. /G Sorry Jonas för trådkapningen, tror jag har en sådan 2204 från 75 den låter väldigt mycket 1987 när du nämner det, har ju en 87á också från 74á och själva "dist tonen" är väldigt lik, kul när det finns en förklaring It´s all in the ears of the beholder
|
| 24 Mar 2010, 15:29 |
|
 |
|
JonasSweden1
|
Ha ha, inga problem Jonas [8D], har fått många intresanta tips här inkl. från dig. Ha det - hörs / Jonas Jo E wrote: Izzy wrote: Förresten finns det ju en tidig 2204-krets på schema som inte är en en tre-gainstegs-krets utan en 1987-krets med master, i princip. Tänkte att det kanske finns sådan "fusk-2204" i 2104-stärkare? Det skulle då förklara att den känns cleanare i soundet än mostvarande 2204:or. http://www.drtube.com/schematics/marshall/2204u.gifEn spekulation bara. /G Sorry Jonas för trådkapningen, tror jag har en sådan 2204 från 75 den låter väldigt mycket 1987 när du nämner det, har ju en 87á också från 74á och själva "dist tonen" är väldigt lik, kul när det finns en förklaring It´s all in the ears of the beholder
|
| 24 Mar 2010, 16:09 |
|
 |
|
JonasSweden1
|
Izzy - förslag på nån man gå till för som du säger "en pava Jack Daniels" bara intresserad av att hitta soundet [:p] Jonas Izzy wrote: JonasSweden1 wrote: Hej igen, kollat klipp på både Mad Professor och Dynarange, de låter ju grymma [8D]. Kan Boss SD-1 vara nåt jämfört med dem? Marshall Bluesbreaker? Kan tillägga att jag har Gibson 500T och 496R i gitarren.
Två frågor: 1)Du nämnde att man kan modda, vad kan göras och kostnad? 2)Var kan jag hitta mickarna du nämnde för hyfsade pengar?
Tack / Jonas
Man bör t.ex. kolla lite på spänningarna i den, om de skiljer sig från vanliga 2204. Det går att labba med det för att få ljudet mindre rent och mer skitigt. Du kan justera värdena några komponenter i preampen och få den att dista tidgare, mer och mer fokuserat. Det kan vara så att det är värt att labba lite med olika rör. Svårt säga kostnad. Går du till Superkändamoddarhajpsnubben kommer han ta någon tusenlapp eller två för att pilla i den. Andra som t.ex. häckar på detta forum kan säkert skrämma liv i den där för en pava Jack Daniels och en kasse bira, eller motsvarande. Utan att på något sätt vilja stjäla levebrödet för någon. Det viktiga är att man vet precis vad som ska uppnås och att man sedan tar sig tid att försiktigt tweaka fram soundet. Givetvis måste man kolla så att stärkaren är helt friskt, att elektrolyter är fräscha osv. Man tweakar inte en krasslig stärk. Mickar vet jag inte vilka du talar om? Öh, var det jag som skrev om det? Tror inte det. Annars är mitt standardsvar - P90. Sen är det rock'n roll. Tror inte på SD-1 för dig. Knuts MXR D+ är nog roligare då. /Gunnar
|
| 24 Mar 2010, 16:18 |
|
 |
|
JonasSweden1
|
Tack för alla kommentarer Bojen medlemmar
Vintage distpedal inköpt, bokat möte för att titta lite på ampen av kvalificerad personal.
MVH / Jonas
|
| 31 Mar 2010, 16:26 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|