mangrove wrote:
Man brukar säga att på gamla Fender och Marshalls ska man sätta alla ton-pottar på 10:an. (T ex BB King gjorde det- vet jag som kört backline åt honom). Som jag fått mig "förklarat" är/ses pottarna någon form av "motstånd" för det "äkta" ljudet.
Men på nya Marshalls, som min TSL, ska man enligt instruktionsboken inte göra likadant. Vet inte hur det är med moderna Fender men jag tvivlar på att man ger sådan instruktioner med någon moderna förstärkare.
Men hur är det? Är det någon skillnad på gamla och moderna pottar? Eller är det en myt?
Tackar på förhand för svar.
Man kan nog inte dra slutsatsen att det finns skillnader mellan äldre och nyare potentiometrar baserat på en tolkning av skillnader mellan en exempelinställning i en användarmanual för en nyare Marshall och ett vandrande stalltips för äldre Fender och Marshall. Men skulle det teoretiskt finnas skillnader mellan inställningar är det mer troligt att det handlar om skillnader mellan nyare förstärkare och äldre snarare än skillnader mellan själva potentiometrarna.
Och det marshall skriver i sin användarmanual är tips på fabriksinställningar, ungefär som att man får ett recept på bullar på påsen när man köper en förpackning med mjöl. Men sedan kan man välja att använda sin vara som man vill och baka annat än vetebullar; eller analogt ha kontrollerna systematiskt på "10" på sin TSL.
Att man kanske säger att man skall ha alla tonkontroller på max på gamla Fender och Marshall för ett mer "äkta" ljud är mer traditionsöverförd folktro. Man vet antagligen inte var informationen kommer ifrån eller om den över huvud taget stämmer och i så fall för vem. Möjligtvis stämmer den för BB King eller kanske åtminstone någorlunda:
http://www.guitarplayer.com/article/10- ... 2007/29390 (eller BB i intervjuer med Dan Erlewine eller tidigare nummer av Guitar Player.)
Jag har nog aldrig hört att man säger att man "ska" sätta alla tonkontroller på max för äldre Fender/Marshall. Däremot har jag ofta hört andra ideala inställningar sägas. Då brukar treble ofta hamna på 6-7-8 någonstans, middle på 6-10 och bass på 4-6 ungefär, det brukar variera. Samtidigt skiljer sig tonstackar åt av skillnader i faktiska värden på kondensatorer och potentiometrar även mellan samma modell av förstärkare. Tonstackens verkan finns i vilket fall ändå kvar där även om man ställer allt på "10", av förhållandet mellan kondensatorernas kapacitans och potentiometrarnas resistans. Treble på "10" ger som exempel ett max stort lågpassfilter för basfrekvenserna.
Lyfter man middlekontrollen från jord händer det saker. Då går signalen mer rakt igenom. Det gick att göra med en utdragsswitch på äldre Boogieförstärkare och kallades "gain boost" på förstärkare som mkII. Få har nog använt den effekten för ett rent ljud, det låter helt enkelt inte bra.
Det finns ju också så mycket andra tonformande kopplingar i en nyare äldre förstärkare, andra avkopplingskondensatorer än de i tonstacken, katodavkopplare, återkoppling, sådant som reverbmixkopplingen i BB:s gamla twin; i stort sett allt påverkar ljudresultat i någon utsträckning; mer eller mindre. Puritanerna brukar sluta med en fenderförstärkare från -49 som eremit på en öde ö, eller i ett madrasserat rum med en ensam direktjordad pentod rakt in i en högtalare.