View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 02:53

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Oscilloskop och rörstärkare 
Author Message

Har köpt mig ett begagnat oscilloskop och behöver lite tips på hur man kan använda dessa vid felsökning. Har ingen tongenerator än men det är på gång.

Lite nybörjar-frågor:

Kan man se med ett oscilloskop om glättnings-kondensatorerna behöver bytas? Kollar man då på ripplets magnitud eller något annat?

Kanske finns någon bra sida som går igenom oscilloskop-användning i ljudförstärkare som någon kan tipsa om?

Hur som helst, jag är väldigt nöjd med oscilloskopet men börjar fundera på om jag tagit mig lite vatten över huvudet. [^]
Fast, ett oscilloskop är alltid bra att ha, även om det bara står och ser snyggt ut. [;)]

16 Mar 2010, 18:57
Profile ICQ WWW

Innan du börjar med avancerade mätningar: Du mäter ALLTID spänning och mot jord.
Förmodligen klarar ditt oscilloskåp INTE full B+ (400-500V) utan probe. Det brukar stå V/ruta eller nåt...

Visst kan man mäta ripplet.... MEN du måste veta hur det skall se ut i "normalt" fall först... och hur stor belastning etc...

Börja med att mäta på lägre spänningar. tex sekundären på en transformator för att lära dig ställa in sveptider etc.

b

16 Mar 2010, 19:29
Profile

Du kan få köpa en tongenerator (Rör naturligtvis[:D]) av mig

16 Mar 2010, 19:29
Profile

b

16 Mar 2010, 21:29
Profile

Står att scopet klarar max 400V, fast det går bara visa 10V/ruta.[8)]

Proben jag har kan bara dämpa 1:10, så jag kan inte mäta på så höga B+. Jag har mätt på matningen till försteget som ligger på 250V, och då kunde jag se ett rippel, dock mycket litet, men antar att det ser ut så när förstärkaren inte belastas.

Intressant sida det där, tackar.

16 Mar 2010, 22:21
Profile ICQ WWW

cruBB wrote:

Proben jag har kan bara dämpa 1:10, så jag kan inte mäta på så höga B+. Jag har mätt på matningen till försteget som ligger på 250V, och då kunde jag se ett rippel, dock mycket litet, men antar att det ser ut så när förstärkaren inte belastas.

Vad är det för oscilloscope?
Det finns väl en AC -Dc omkopplare på scopet?
Till oscilloscope så finns det även högspänningsprobar så att man inte behöver bekymra sig att det är för höga spänningar då 10gångers dämpnings proben ej räcker till.

16 Mar 2010, 23:21
Profile ICQ WWW

Man bör tänka på att dämpprober kan mäta sämre också. Typ att rippel kurvor kan jämnas ut lite. Hänger ihop med frekvensen.

/Pelle
Image<font size="1">[url="http://www.wallinsblues.com"]Hemsida[/url] [url="http://www.myspace.com/wallinsblues"]Myspace[/url]
<hr noshade size="1"><font color="green">--- Jag skruvar och moddar rörförstärkare, pedaler m.m. ---</font id="green">
</font id="size1">

17 Mar 2010, 01:20
Profile YIM WWW

Bassamps wrote:

cruBB wrote:

Vad är det för oscilloscope?
Det finns väl en AC -Dc omkopplare på scopet?
Till oscilloscope så finns det även högspänningsprobar så att man inte behöver bekymra sig att det är för höga spänningar då 10gångers dämpnings proben ej räcker till.

Det är ett Iwatsu SS-5705.
AC/DC omkopplare finns ja. Jag mätte upp att ripplet var på 0.15V för en spänning som var runt 250V(3st glättnings-kondensatorer). Känns ju otroligt litet, men det kanske stämmer.

17 Mar 2010, 11:08
Profile ICQ WWW

Quote:

Hur som helst, jag är väldigt nöjd med oscilloskopet men börjar fundera på om jag tagit mig lite vatten över huvudet. [^]
Fast, ett oscilloskop är alltid bra att ha, även om det bara står och ser snyggt ut. [;)]

Oscilloskop och tongenerator använder man kanske inte så jätteofta men när det väl behövs så är det ovärderligt!

18 Mar 2010, 22:51
Profile ICQ WWW

Vad missar man om man använder en PC-baserad tongenerator och tar signalen från ljudkortet ?

19 Mar 2010, 10:55
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]