View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 19:44

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Rörradio låter skumt 
Author Message

Hejsan

Jag har en gammal rörradio med affektionsvärde. Jag har faktiskt legat och lyssnat på Radio Luxemburg på den under min barndoms sommarlov hos mormor.

Den funkar dock inte så bra. Följande händer:
Första försöket: FM-radio. Det låter klart och fint en stund men ljudet börjar pulsera mer eller mindre stokastiskt men tilltagande.

Jag lät radion svalna och gjorde ett försök till med en line-källa in i bandspelaringången.

Start. När den värmts upp lite grann börjar den låta fint. Efter en stund börjar dock ljudet att pulsera, nästan gurgla, först med ganska blygsam amplitud. Amplituden tilltar dock och efter ca 15 min är det ungefär lika mycket tyst som ljud. Denna gång känns dock pulseramndet mer taktfast. Ett tag lät det som tremolo och jag som lyssnade på STAX trodde nästan att det skulle vara så ett tag[:I]

Radion är en DUX Typ V 403.
Den har följande rörbestyckning:
1 ecc85
1 ech 81
1 ef89
1 eabc80
1 el86
1 em80

em80-röret lyser inte alls. Har det ingen annan uppgift än att lysa mysigt?

Om någon är intresserad av att guida mig lite kan jag slänga upp bilder. Det är ett råttbo! Jag har tyvärr inte hittat någon info på nätet om apparaten så det blir inget schema.

Edit: en relaterad fråga: Är det OK att koppla ihop höger och vänster i signalkablen för att få en slags monosignal till radion? Jag vill köra Spotify i radion via en trådlös mojäng (Digiality).

10 Mar 2010, 19:44
Profile ICQ WWW

Em80 är väl en signalindikator=mysbelysning, sak samma om den funkar, oviktigt iaf
f.ö. låter det väl som elyt-paj?

10 Mar 2010, 22:24
Profile

om du vill fortsätta använda den som radio skulle jag gissa på att ett frächt ecc85 skulle göra susen--

En stor el-lyt konding- ser ut som en rund burk- är nog på väg att tappa sin laddningsförmäga och kanske sin kontakt med jorden (chassiet) Titta undertill på den om den verkar svullen och uttorkad (sprucken)- det är inte försvarbart att försöka köpa en ny, men koppla loss den och ersätt med en ny konding med ungefär ursprungligt värde... brukar vara mellan 20uF- 150uF och ibland 2 eller tre i samma burk...

Om du inte skall ha den som radio utan bara förstärkare kan det löna sig att eliminera några av de andra rören (prova- du kan anlltid sätta tillbaka dem) -

INGÅNGAR på en förstärkare brukar vara OK att koppla ihop- men ALDRIG utgångar..

b

15 Mar 2010, 20:40
Profile

Det finns en stor elektrolyt som är på 10+10+50+50 uF om jag minns rätt. Jag skall börja med den och se om jag kan lista ut vad som kan ersätta den. Annars postar jag en liten bild och hoppas på tur. Det är rätt många glascylindrar som verkar vara ellyter också och det vore skönt att slippa byta alla dem för alting är virat och lött. Kan bli besvärligt att plocka isär.

Så länge tackar jag för tipsen. Detta är ett litet långsamt projekt så jag återkommer sällan.

/M

15 Mar 2010, 20:55
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]