View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 13:42

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Bias-filterkondingar 
Author Message

Har sett lika olika värden på dessa på olika stärkare. De Marshalls jag kollat har haft 10uF, medan Peavey har 100uF, några andra stärkare 22uF.

Finns det en bra tumregel på vilket värde man ska ha på kondigen?

15 Feb 2010, 18:21
Profile ICQ WWW

Har sett lika olika värden på dessa på olika stärkare. De Marshalls jag kollat har haft 10uF, medan Peavey har 100uF, några andra stärkare 22uF.

Finns det en bra tumregel på vilket värde man ska ha på kondigen?

Du ska normalt hålla dig till det som förstärkaren du ska fixa har i nuläget, eller ska du konstruera nytt? Det brukar gå bra att gå upp i filtrering, medan det ofta inte är bra att minska elektrolyterna.

Eller vad vill du göra?[:)]

/Lennart

http://www.specter.se

15 Feb 2010, 19:06
Profile

"storleken" har betydelse för hur "tight" du vill ha din förstärkare och vilken spänning..... (ju högre spänning ju lägre uF KAN man ha för samma "laddning"- det är ju det som kondingen skall ha han om)

b

15 Feb 2010, 19:39
Profile

Jag funderar mest, intressant och veta hur man tänker så att säga.
Hade någon idé om att bygga en stärkare med två EL84 med fixed bias, fast det rinner nog ut lite i sanden.

15 Feb 2010, 20:10
Profile ICQ WWW

gammelnalle wrote:

"storleken" har betydelse för hur "tight" du vill ha din förstärkare och vilken spänning..... (ju högre spänning ju lägre uF KAN man ha för samma "laddning"- det är ju det som kondingen skall ha han om)

b

Min Plexi klon har 10uF 160V medan min Peavey har 100uF 63V, så det verkar stämma bra det du säger. Nu blev jag lite nyfiken att testa byta ut de i Peavayn och se om det blir "tightare".

15 Feb 2010, 22:15
Profile ICQ WWW

Pratas det samma kondingar?

15 Feb 2010, 22:39
Profile ICQ WWW

awe wrote:

Pratas det samma kondingar?

Bra fråga. [:D]

16 Feb 2010, 10:45
Profile ICQ WWW

Det finns olika lösningar på bias-kretsar. En del kör med en konding, modell större. Typ 100uF.
Andra kör med två mindre kondingar och ett mostånd emellan, typ 10uF-15k-10uF.
Båda ger god filtrering. Det går förstås att förklara det rent tekniskt.
Vilken lösning du ska välja - ja, kolla gärna på en liknande krets och kopiera.
/Gunnar

16 Feb 2010, 14:06
Profile

Nej, det har blivit lite förvirrat om vika kondensatorer det handlar om. Frågan handlade om de som finns i biasdelen. Hur bra filter man får bestäms inte bara av faradtalet utan också av resistanserna i serie med kondensatorn eller kondensatorerna; även av en eller flera en eller flera stegs filtrering (eller säg glättning så Sven-Johan blir glad[:)])

Så räknar man på det blir antagligen Marshall/Fender tweed (2x10 mfd) bättre jämfört med exempelvis en ensam 100 mfd som i Fender blackface. Det finns också en övre gräns för hur stora kondensatorer i kombination med stora motstånd man bör ha eftersom tidskonstanten, den tid det tar att ladda upp kondensatorn när den är tom teoretiskt kan göra att förstärkaren går en stund utan biasspänning.

Maxspänningen på kondensatorerna är vdc och har inget med laddningen att göra. Den skall vara bättre än den maximala spänningen i kretsen men har i övrigt ingen egentlig inverkan här.

16 Feb 2010, 14:08
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

Det finns olika lösningar på bias-kretsar. En del kör med en konding, modell större. Typ 100uF.
Andra kör med två mindre kondingar och ett mostånd emellan, typ 10uF-15k-10uF.
Båda ger god filtrering. Det går förstås att förklara det rent tekniskt.
Vilken lösning du ska välja - ja, kolla gärna på en liknande krets och kopiera.
/Gunnar

Kopiera en befintlig som fungerar är en god och beprövad idé. Jämför exempelvis Marshalls biaskrets från -62 med Fenders (Bassman) från
-58; där skillnader i nättrafon mellan båda egentligen gör samma krets ännu bättre i just Marshall.

16 Feb 2010, 14:22
Profile ICQ WWW

...eller säg glättning så Sven-Johan blir glad[:)]...
Ja! [:0] Så HETER det ju på svenska! Och vi pratar väl svenska eller... [}:)][:D]

Om man säger glättning, glättningskondensatorer m.m. minskar man ju dessutom risken till missföstånd. Filterkondingar finns, som jag ser det, i t.ex. tonkontrollkretsar och i lågpass- högpass- och bandpassfilter... [;)][}:)][:D]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

16 Feb 2010, 14:23
Profile

Sven-Johan wrote:

woodstock wrote:

...eller säg glättning så Sven-Johan blir glad[:)]...
Ja! [:0] Så HETER det ju på svenska! Och vi pratar väl svenska eller... [}:)][:D]

Om man säger glättning, glättningskondensatorer m.m. minskar man ju dessutom risken till missföstånd. Filterkondingar finns, som jag ser det, i t.ex. tonkontrollkretsar och i lågpass- högpass- och bandpassfilter... [;)][}:)][:D]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Men filterkondensator är väl också svenska. Men jag fårstår vad du menar, glättningskondensator är mer preciserat som en mer exakt del i den totala mängden filterkondensatorer som i sin tur är del i den totala mängden kondensatorer som är en del i mängden komponenter; ungefär som Jönköpingsbo-Smålänning-Svensk-Skandinav-Europé. Annars ges ju typen av filterkondensator gärna som här av sammanhanget. Och man beskriver samtidigt den grundläggande funktionen med vardagsspråk, att filtrera, dvs skilja något från något annat. Trådskaparen använder det ena och fler vet kanske i ett sammanhang vad en filterkondensator är jämfört med om man skriver glättningskondensator[?]

16 Feb 2010, 14:47
Profile ICQ WWW

b

sorry - läste för fort- Givetvis har herrarna här rätt- (jag menade ju Glättningen för B+)[:I][:(][xx(]

b

16 Feb 2010, 16:43
Profile

Nu är jag i alla fall nöjd över svaren. [^]
Tackar.

16 Feb 2010, 18:19
Profile ICQ WWW

När trådskaparen är nöjd och belåten får man kanske sticka in en kompletterande kondensatorrelaterad fråga...

Detta med val av fabrikat... Det bukar ju anses vara lite olika med vilka fabrikat och kvalitet.

Vad är den gängse uppfattningen om TAD??? Jag är ute efter 70/350 resp 20/500 -lyter. Som ni förstår till en Fenderstärk.

De enda som har exakt samma kapacitansdata som original är TAD audio caps. (enda som jag funnit) TAD har visserligen 550v men det lär jui inte vara någon nackdel, de flesta andra har ju standardvärdet 22u istf 20, inte för att det är stor skillnad tänkte jag försöka hålla mig till nuvarande spec.

Är dessa TAD i toppklass eller finns vettigare alternativ? Det är till min privata stärkare så jag tänker inte snåla, vill ha det bästa, och helst exakt samma data som originalet.

17 Feb 2010, 14:19
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]