View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 02:54

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Eq före förförstärkarsteg vs mitt i... 
Author Message

Post Eq före förförstärkarsteg vs mitt i...
Det jag är ute efter är om det om möjligt går att beskriva huruvida en eq pedal före förstärkaren påverkar ljudet till skillnad mot att byta ut världen på kondingar och resistorer eller annorlunda tonkrets m.m.

Ett enkelt exempel är ju kretsen nedan som har (r20, r21, c8 c9 m.m.)

http://www.fender.com/support/amp_schem ... ematic.pdf

Kanske är en jättetokig fråga men det lär jag ju få reda på i såna fall [:)]

04 Feb 2010, 22:24
Profile WWW

Ladda gärna hem TDSLs tonecalculator (tror jag den heter??) så kan du se var respektive komponent /värde gör i en tonestack.

Den kan BARA ta bort frekvenser (men tar du tex bort bas och mellanregister UPPLEVS detta som en förstärkning av diskanten)

Med en EQ pedal kan man OFTA ÖKA på (boost) vissa frekvenser och reglagen påverkar inte varandra , ialla fall inte som i en traditonell tonestack- där de olika kontrollerna PÅVERKAR varandra.

b

05 Feb 2010, 07:41
Profile

I denna så blir det inte någon större skillnad på att tweaka frekvenserna innan förstärkaren eller i förstärkarens eq.
Nu menar jag då med samma frekvenser.
Det är givet lättare att ratta till annorlunda ljud med en mer flerbandig eq än det är möjligt att tweaka den beffintliga eq till. Det går givet att göra vissa förändringar genom att byta värdena i tonstacken men du kan aldrig göra på samma sätt som en eq pedal med snävare Q-värden, fler band, boost/cut och mindre interaktivitet mellan banden.

Hade det däremot varit ett gäng distande steg innan tonstacken så hade det blivit en annorlunda respons från stärkaren att ändra innan stärkaren kontra tonstacken. Då hade disten påverkats av den före och inte den efter.
Nu påverkas disten av bägge eftersom bägge hamnar före.

05 Feb 2010, 08:43
Profile

Där har vi svaret på min fråga :)

Tack ska ni ha
Det gäller egentligen en Blackstar Artisan 15,
men eftersom jag inte har schemat på den så tog jag ett enkelt exempel, som var pedagogiskt nog för mig själv att förstå :)

(Även om det kanske vilseleder er :)

<font color="red">Hade det däremot varit ett gäng distande steg innan tonstacken så hade det blivit en annorlunda respons från stärkaren att ändra innan stärkaren kontra tonstacken. Då hade disten påverkats av den före och inte den efter.
Nu påverkas disten av bägge eftersom bägge hamnar före.</font id="red">

[/quote]

05 Feb 2010, 09:38
Profile WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]