View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 02:31

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Strata mickar och kopplingar. 
Author Message

Post Strata mickar och kopplingar.
Kom på att denna fråga kanske hör mer hemma här...

Jag råkar sitta på en Fender classic 70's som har en orginal-mex i halsen, en Tonerider Classic IV bridge humbucker i mitten och en reverse wound sc-mick som är från någon japanesare.

Blir de inte jättekonstigt med reverse wound i stall, för i mellanläget låter de urk? Jag har ett set American Standard liggandes. Vore de bättre att trycka i dem i hals och stall istället? Dem vet jag ju att jag gillar. Eller blir de alldeles för svaga gent emot HBn? Kanske vore bättre att inhandla ett par lite hetare stall och hals som kanske matchar lite bättre?

Sedan undrar jag lite hur man borde koppla/ställa in med en humbucker i mitten. Det har jag aldrig haft förrut.

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

31 Jan 2010, 16:26
Profile ICQ WWW

Ja, det var ju en udda kombination av mickar.

Humbucker i mitten, borde kunna ge ett snyggt bluesljud, dock så ska du nog skruva ner den en del (bort från strängarna) för att balansera signalen jämfört med de andra mikarna.

Det konstiga ljudet i mellanläget beror på att det blir fasfel mellan mitt- och stallmik. Du kan göra så att du vänder på polerna på stallmiken, så att jorden går till signal och vice versa. Det är klart fräckt att ha en miniswitch som man vänder fasen på miken med, klart användbart.

Så, testa med att vända på fasen på stallmiken först...

Sedan, om jag hade vanliga strattamikar liggande hade jag nog plockat bort den där humbuckern... Men den kanske låter bra?[:)]

/Lennart

http://www.specter.se

01 Feb 2010, 22:35
Profile
Reply to topic   [ 2 posts ]